سردار نائینی در گفت‌وگو با دفاع مقدس:

سپاه با مدیریت جهادی و استراتژی انقلابی شرایط جنگ را تغییر داد

رئیس دانشکده فرهنگ دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به حضور مقتدرانه سپاه در دفاع مقدس، گفت: خوشبختانه در دوران 8 ساله جنگ تحمیلی، سپاه توانست با یک مدیریت کاملاً جهادی و استراتژی انقلابی، شرایط تهدید سخت را به نفع انقلاب اسلامی تغییر دهد.
کد خبر: ۱۶۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴ - 22April 2014

سپاه با مدیریت جهادی و استراتژی انقلابی شرایط جنگ را تغییر داد

سردار "علی محمد نائینی" رئیس دانشکده فرهنگ دانشگاه جامع امام حسین(ع) در خصوص تشکیل سپاه به خبرنگار دفاع مقدس گفت: حضرت امام خمینی(ره) با یک تیزهوشی و آینده نگری و درک مدبرانهای که از تهدیدات آینده انقلاب اسلامی داشتند فرمان تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صادر کردند.اما فلسفه وجودی سپاه را بر مبنای پاسداری از انقلاب اسلامی تبیین نمودند. البته این دفاع و پاسداری محدود به یک عرصه خاص نیست و همه عرصهها را دربرمی گیرد.

وی تصریح کرد: امروز امنیت و تهدید ابعاد و عرصههای مختلف دارد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همه سطوح و همه ابعاد، رسالت پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن را داشته و دارد. چرا که انقلاب اسلامی محدود به یک جغرافیای خاص نیست بلکه مبتنی بر اندیشه اسلام شکل گرفته، به همین خاطر در همه عرصهها و شئون جامعه اسلامی و تمدن اسلام دارای الگو و مدل است. بنابراین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با این نگاه، حیات پیدا کرد و در دورههای مختلف در مواجه با مشکلات و تهدیدات متنوع از آزمونهای مختلف با موفقیت و سرافراز بیرون آمد.

سردار نائینی در خصوص اینکه چه شرایطی باعث شد تا امام دستور تشکیل سپاه را صادر کنند، اظهار کرد: همگان میدانند انقلاب اسلامی مبتنی بر باورهای اعتقادی مردم شکل گرفت و هنر بنیانگذار فقید نظام جمهوری اسلامی این بود که ملت را برانگیخت و با بهرهگیری از باورهای اعتقادی و دینی، مردم را به صحنه آورد. همان ظرفیتی که در مبارزه به کار گرفته شد و متقابلاً آن ظرفیت را برای حفظ و استمرار انقلاب اسلامی در قالب نهادهای انقلاب حضرت امام(ره) حفظ کردند.

رئیس دانشکده فرهنگ دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به اینکه سپاه در هر دوره ای مأموریت خاصی داشته اما هیچگاه نگذاشت فلسفه وجودیاش زیر سوال برود، افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طور طبیعی مسئولیت حراست از انقلاب اسلامی را برعهده داشت ولیکن در آن بیست ماه قبل از آغاز تهاجم همه جانبه جنگ نظامی یعنی شهریور 59، در کشور همه تهدیدات، امنیتی بود سپاه هم تمام ظرفیت خودش را متوجه این نوع تهدیدات کرد تا نگذارد انقلاب به چالش کشیده شود. جالب است بدانید که مأموریت سپاه در دورههای مختلف، متفاوت بوده ولی آن فلسفه وجودی هیچ گاه تغییر نمیکند.

سردار نائینی در خصوص حضور سپاه در دوران دفاع مقدس، گفت: در جنگ 8 ساله برای مقابله و دفاع از تهدید سخت دشمن، سپاه با یک مدیریت کاملاً جهادی  و استراتژی انقلاب به صحنه آمد و شرایط جنگ تحمیلی را به نفع انقلاب اسلامی تغییر داد و امروز هم شرایط تهدید تغییر کرده است. در حال حاضر که تهدید جدی، سیاسی و فرهنگی است و دشمن با حربه نرم جامعه ما را مورد هدف قرار داده، سپاه پاسداران با تمام قوا و مجدانه در راستای مهار این جنگ به فعالیت میپردازد.

رئیس دانشکده فرهنگ دانشگاه جامع امام حسین(ع) با بیان اینکه امام(ره) می دانستند در آینده چه اتفاقی میافتد که سپاه را تشکیل دادند، تصریح کرد: حضرت امام(ره) فرمان تشکیل سپاه و بسیج را با درکی که از تهدیدات و نگاهی که به آینده نظام جمهوری اسلامی داشتند، صادر کردند. منتها آن زمان بنی صدر فرماندهی کل قوا را برعهده داشت و اصلاً توجهی به ظرفیتها و نیروهای مردمی نداشت و متأسفانه شکل نگرفت. جنگ یک فرصتی شد تا نیروهای مردمی از جمله سپاه، شکل بگیرند و ساختارشان توسعه پیدا کند. مأموریت سپاه در دوران دفاع مقدس، معنا پیدا کرد. به جرأت میتوان گفت هویت بخشی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای کشورمان برکات و نعمات بسیاری در پی داشت.

سردار نائینی در پاسخ به این سوال که سپاه دیروز با امروز چه تفاوتهایی دارد، خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران امروز در ابعاد مختلف توسعه و پرورش یافته چه از لحاظ منابع، تجهیزات، دانش، تجربه و همچنین سازمان عظیم بسیج همراه با یک شبکه گسترده فراگیر در سطوح مختلف منطقه و در سطح ملی در اختیار دارد که به واقع یک جریان تعیینکننده و تأثیرگذار است.

وی در پایان افزود: جریان انقلاب اسلامی در سطح منطقه و داخل کشور به تواناییها و قابلیتهای سپاه وابسته است. در ابعاد مختلف امروز سپاه تجربیات عظیم 35 سال در حوزههای دفاعی، امنیتی، فرهنگی و سازندگی و ابعاد مختلف را با خود به یدک میکشد و مجربترین و بهترین نیروهای انسانی کشور را در خودش جای داده به گونهای که شاهد تأمین نیروی انسانی بخشهای سیاسی کشور هم توسط سپاه هستیم. اصلاً ظرفیتهای امروز سپاه با گذشته قابل قیاس نیست، همچون انقلاب اسلامی امروز که به یک موجود زنده پویا، بالنده با عمق راهبردی گسترده در سطح منطقه و جهان تبدیل شده است.

گفتگو از مجتبی برزگر

نظر شما
پربیننده ها