جزئیات تحریم های جدید امریکا علیه ایران/ این تحریم حس بی اعتمادی ایران به امریکا را افزایش می دهد

امریکا با اعمال تحریم های جدید قصد دارد با به حداقل رساندن فروش نفت ایران، میزان فشارها را بر کشورمان با هدف تغییر رفتار آن افزایش دهد.
کد خبر: ۱۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲ - 03August 2013

جزئیات تحریم های جدید امریکا علیه ایران/ این تحریم حس بی اعتمادی ایران به امریکا را افزایش می دهد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در آستانه تغییر دولت در ایران و در شرایطی که دولت امریکا با ارسال سیگنال هایی تمایل خود را برای برقراری مذاکره با دولت جدید ایران نشان می دهد، مجلس آمریکا با اعمال تحریم های نفتی شدید علیه کشورمان نشان داد که هدف نهایی امریکا تضعیف ایران بوده و نباید انتظار تغییر جدی در رفتار غرب در قبال کشورمان را داشته باشیم.

در شرایطی که در هفته های اخیر و پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، دولت امریکا با روش های مختلف سیگنال هایی برای تعامل با ایران ارسال کرده بود و در این راستا در اقدامی نمایشی، ممنوعیت صادرات برخی اقلام دارویی و پزشکی به کشورمان را نیز لغو کرد، اما اقدام جدید مجلس نمایندگان این کشور در روزهای اخیر با اعمال تحریم های جدید علیه ایران نشان داد انتظار هر گونه تغییر جدی در رفتارها و سیاست های امریکا علیه ایران امری اشتباه می باشد.

در این رابطه، طی چند روز گذشته و در ادامه سیاست های خصومت آمیز امریکا علیه کشورمان، مجلس نمایندگان این کشور با رای مثبت 400 نماینده لایحه ای علیه ایران تصویب کرد که به موجب آن امریکا در پی آن خواهد بود که صادرات نفت ایران تا یک سال آینده را به میزان یک میلیون بشکه کاهش دهد و تعاملات مالی کشورمان را نیز محدود کند.

جزئیات و موضوعات تحریم اخیر امریکا علیه ایران

بر اساس مصوبه مجلس امریکا، دولت این کشور  باید از طریق تحریم ها، صادرات نفت ایران را در مدت یک سال به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد. شایان ذکر است صادرات نفت ایران هم اکنون حدود یک میلیون بشکه در روز است که این طرح تشدید تحریم ها، به معنی صفر کردن صادرات نفت ایران است. لذا می توان بیان داشت تحریم اخیر طرح جدیدی است که صادرات نفتی ایران را بیش از پیش هدف قرار میدهد و علاوه بر آن دسترسی ایران به حسابهای بانکیاش در خارج از کشور را محدودتر میکند.

همچنین مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مجازات های سنگینی برای خریداران نفت ایران که جایگزینی برای نفت این کشور نیابند در نظر گرفته است. همچنین این طرح، کشورهایی که در دیگر بخش های صنعتی با ایران تجارت می کنند را مورد مجازات قرار می دهد.

طبق این طرح، صادرات نفت ایران باید به مدت یکسال به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد تا شاهرگ اقتصادی ایران برای تأمین منابع مالی مسدود شود.

تصویب این طرح در حالی توسط مجلس نمایندگان امریکا انجام گرفت که نگاهی به صادرات روزانه نفت ایران نشان می دهد حدود 60 درصد نفت صادراتی ایران به 4 کشور چین، ژاپن، هند و کره جنوبی صادر می شود و این میزان هم اکنون بیش از یک میلیون بشکه در روز است.

در این رابطه باید توجه داشت بخش اعظمی از نفت ایران به کشورهای آسیایی صادر می شود، جایی که آمریکا تلاش کرده است تا چهار مشتری اصلی نفت ایران (چین، هند، ژاپن و کره جنوبی) را قانع کند جایگزین دیگری برای نفت ایران بیابند. این چهار کشور نیز در نیمه اول سال جاری میلادی یک پنجم از خرید نفت خود از ایران را کاسته اند، در حالی که در سال گذشته نیز میزانی از خرید نفت از ایران را کاهش داده بودند.

اما موفقیت هر اقدام تشدید کننده تحریم ها علیه ایران به چین بستگی دارد که بزرگترین مشتری نفت ایران است و بارها تاکید کرده است که مخالف تحریم های یکجانبه خارج از چهارچوب سازمان ملل است.

این کشور خرید نفت از ایران را سال گذشته 21 درصد کاهش داد، اما این کاهش تا حدی مربوط به اختلافات موجود در مورد تمدید قراردادهای نفتی سالیانه با ایران در سه ماهه اول سال و تاخیرهای به وجود آمده در بخش حمل و نقل بود.

همچنین با توجه به این سیاست چین و این موضوع که پالایشگاه های کشورهای فوق خود را با نوع نفت ایران کالیبره کرده اند، تغییر سریع در تغییر نفت خریداری شده با توجه به کیفیت آن به آسانی قابل اجرا نمی باشد. از این رو بعید به نظر می رسد حداقل در کوتاه مدت این کشورها حاضر به اعمال تغییرات اساسی در تأسیسات پالایشگاه های بزرگ نفت خام خود باشند، چرا که در این صورت نه تنها در صادرات فرآورده های نفتی شان به مشکل برخواهند خورد بلکه برای تأمین نیاز روزانه فرآورده های نفتی شهروندان خود نیز با چالش جدی مواجه خواهند شد.

تحریم جدید تبادلات ارزی و صنایع مهم را نیز هدف قرار داده است

باید توجه داشت با توجه به سخنان مقامات امریکایی، هدف تحریم جدید قطع کامل درآمد حاصل از صادرات نفت ایران است.  تحریمهای جدید همچنین شامل صنعت خودروی ایران و بانکهای خارجی میشود که معاملات قابل توجهی را به ریال انجام میدهند.

در واقع تحریم تصویب شده علاوه بر تلاش برای کاهش نفت ایران در بازار، توانایی ایران را برای دسترسی به ذخایر ارزی آن در خارج محدود خواهد کرد و بخش های خودروسازی و معدن را به فهرست تحریم های موجود می افزاید.

این قانون جدید در پی آن است که توانایی ایران برای دستیابی به پول خود در حساب های خارجی را نیز به کلی از بین ببرد و فهرست سیاه تحریم های آمریکا را نیز گسترش می دهد به گونه ای که صنایع خودروسازی، معدن، ساخت وساز و مهندسی ایران را نیز شامل می شود.

طبق تحریم اخیر هرکس با این صنایع ایران معامله کند در بازارهای آمریکا تحریم خواهد شد چرا که همه شرکت های معدنی و ساختمان سازی ایران در فهرست سیاه قرار گرفته اند. در این لایحه همچنین بر پایبندی آمریکا به هدف خود در زمینه جلوگیری کامل از فروش نفت ایران در سراسر جهان تا سال 2015 تاکید شده است.

پیامد تحریم های جدید بی اعتمادی ایران به امریکا است

برخی از نمایندگان آمریکا به علت روی کار آمدن حجت الاسلام حسن روحانی خواستار تعویق تحریم ها بودند و جنجال رسانه ای بسیاری هم در این زمینه ایجاد شد، اما تحریم های جدید در نهایت با قاطعیت و اکثر رای نمایندگان؛ 400 رای موافق در برابر 20 رای مخالف به تصویب رسید و نشان داد کنگره برای ادامه روند غیر منطقی در مواجه ایران و اعمال فشار بیشتر به کشورمان "یک دست" است.

این در حالی بود که پیش از این نمایندگان آمریکا در اقدامی نمایشی "درخواست تحریم های جدید علیه ایران" تا زمان تحلیف حسن روحانی معلق کرده بودند.

در این رابطه، برخی کارشناسان و نمایندگان کنگره معتقدند سیگنال فرستاده شده توسط کنگره برای ایران که طی سی سال اخیر خود سخت ترین تحریم ها از سوی امریکا و جامعه جهانی را تحمل می کند، حس بیزاری مردم ایران از امریکا را شدت می بخشد.

گری سیک، کارشناس مسایل ایران در نیویورک تایمز در این باره نوشت: این کار کنگره دلیل محکمی بر این اعتقاد ایرانیان است که نمی توانند به ما اعتماد کنند . کاری که کنگره انجام می دهد تایید این اعتقاد ایرانیان است که نباید به آمریکایی ها اعتماد کرد. تحریمی که به تازگی کنگره آمریکا علیه ایران تصویب کرده است، همان فرایندی است که آمریکا از آن چرخش نخواهد کرد. این نشان میدهد که آمریکاییها همچنان قصد دارند، فشار را بالا ببرند.

واکنش مشتریان ایران به طرح جدید کنگره

همانطور که اشاره شد، تغییر سریع منابع نفتی برای هیچ کشوری و به خصوص کشورهای خریدار نفت ایران به آسانی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. لذا تحریم جدید امریکا علیه ایران که تاکید نیز نموده است خریداران نفت ایران را با تحریم مواجه خواهد کرد با واکنش هایی همراه شده است. در این رابطه می توان به واکنش ها و مواضع کشورهای آسیایی به عنوان اصلی ترین خریداران نفت ایران اشاره داشت.

در این رابطه رویترز از نارضایتی مشتریان عمده نفت ایران از تصویب طرح جدید تحریم علیه این کشور در کنگره آمریکا خبر داد و به نقل از یک مدیر نفتی هند نوشت: "کاهش واردات نفت ما از ایران در مقایسه با سایر کشورهای آسیایی حداکثری بوده است... جایی برای کاهش بیشتر واردات نفت هند از ایران وجود ندارد."

یک مقام آگاه در یک پالایشگاه چینی استفاده کننده از نفت ایران نیز در واکنش به تصویب تحریم جدید نفتی علیه ایران گفت: "فکر نمی کنم دولت چین تسلیم اینگونه فشارها شود و هیچ احتمالی وجود ندارد که عرضه نفت ایران به چین متوقف شود". همچنین مقامات چینی گفته اند پالایشگاه های چینی احتمالا 5 تا 10 درصد واردات نفت خود از ایران را نسبت به سال گذشته کاهش خواهند داد. آنها در نیمه اول امسال تنها 2 درصد از خرید نفت خود از ایران را کاهش داده اند.

روسیه نیز تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای تشدید تحریمها علیه ایران را محکوم کرده و اعلام نمود که این امر هیچ کمکی به حل و فصل مناقشه هستهای ایران نخواهد کرد. گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد: "تحریمهای بیشتر در حقیقت به منظور فشار بیشتر بر اقتصاد ایران تصویب میشوند نه حل مسأله عدم اشاعه هستهای."

نظر شما
پربیننده ها