دادستان عمومی و انقلاب تهران:

تمام افراد مرتبط با پرونده بابک زنجانی مورد بازجویی و تحت تعقیب قرار می‌گیرند

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: همه افرادی که در این پرونده نقش داشته‌اند به طور قطع مورد بازجویی و تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.
کد خبر: ۱۸۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶ - 07May 2014

تمام افراد مرتبط با پرونده بابک زنجانی مورد بازجویی و تحت تعقیب قرار می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "عباس جعفری دولتآبادی" دادستان عمومی و انقلاب تهران شهر تهران امروز در مراسم تودیع و معارفه سرپرستان دادسراهای نواحی 21 و 27 با بیان اینکه سیاست دادستانی تهران از بعد از سال 88 که جریانات فتنه را پشتسر گذاشتیم بر رسیدگی به جرایم اقتصادی استوار شد، افزود: ما در پرونده امیر منصور آریا مجبور شدیم تا به دلیل حجم رسیدگی به پرونده دادسرای جدیدی را تأسیس کنیم و تعدادی از بازپرسان ما به صورت تخصصی بر روی این موضوعات متمرکز شدند.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به جرایم اقتصادی یکی از اولویتها و سیاستهای جدی دستگاه قضایی است، گفت: این موضوعات مطالبه عموم مردم نیز هست و جزو وظایف دادستانها هم به  حساب میآید تا نگذارند بیتالمال مسلمین به تاراج برود.
 
دادستان عمومی و انقلاب تهران به جزئیات پرونده بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: این پرونده دارای لایههای متنوع و سطوح مختلفی است که میتوان از آن به عنوان بزرگترین پرونده اقتصادی در تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کنیم. پروندهای که حجم آن سه برابر حجم پرونده مهآفرید خسروی است.
 
جعفری دولتآبادی تصریح کرد: به طور قطع هیچ کس در رسیدگی به این گونه پروندهها مصون نخواهد بود و ممکن است زمان رسیدگی طولانی شود اما به سراغ همه متهمان در سطوح مختلف خواهیم رفت.
 
وی گفت: نمیشود که عدهای به خودشان اجازه دهند که بر موج رانت و نفوذ سوار شده و بخواهند مفاسد اقتصادی را به بار بیاورند.
 
دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: البته به این نکته توجه داشته باشید که این نوع پروندهها از نظر جنس با سایر پروندهها متفاوت بوده و ویژگیهای خاص به خود را دارد که در برخی از موارد منجر میشود به اینکه عدهای گله میکنند که چرا سرعت رسیدگی به پروندهها کم است.
 
جعفری دولتآبادی گفت: در پرونده بابک زنجانی پیدا کردن همه سرمنشأها و تقصیرها و ردیابی همه پولهایی که از کشور و سیستم بانکی خارج شده کار پیچیده و زمانبری است و اگر عدهای تصور کنند که میشود ظرف چند روز پرونده را جمع کرد اقدامی سادهانگارانه انجام دادهاند.
 
وی گفت: اینکه برخی اصرار دارند این پرونده را یک پرونده بدهکاری ساده قلمداد کنند غیرمنطقی و نادرست است، زیرا این پرونده یک پرونده اتهامی است.
 
جعفری دولتآبادی گفت: سیاست اول ما بازگرداندن پولهای به یغما برده از بیتالمال بود، اما به طور قطع رسیدگی به این پرونده نیز از جنبه اتهامی در دستور کار قرار دارد و اینگونه نیست که فراموش شود.
 
دادستان عمومی و انقلاب تهران با گلایه از برخی اطلاعرسانیها از سوی رسانهها گفت: بعضا اخبار غیر واقعی و نادرست از رسانهها منتشر میشود که اینها مسیر رسیدگی به پرونده را دچار اختلال میکند.
 
وی گفت: همه افرادی که در این پرونده نقش داشتهاند به طور قطع مورد بازجویی و تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و ما از رسانهها خواهش میکنیم به این پرونده ژورنالیستی نگاه نکنند.
 
دادستان عمومی و انقلاب تهران به سفر هیأتهای بررسی کننده و رسیدگی کننده به این پرونده به کشور مالزی خبر داد و گفت: یکی از افرادی که تحتنظر ما بود به برخی گفته بود که من همه اخبار مربوط به بابک زنجانی را رصد کرده و مورد جمعآوری قرار میدهم و این موضوع درجه اهمیت اطلاعرسانی درست را بیش از پیش نمایان میکند.
 
جعفری دولتآبادی در تشریح اقدامات سهگانه بابک زنجانی گفت: این فرد در سه حوزه کارگزاری ارز، تجارت و معاملات نفتی دست داشته است.
 
وی گفت: این فرد در بستر بانکها اقدام به کارگزاری ارز و تبدیل آن میکرده که همین عامل و تخلفات وی باعث شد تا یکی از مدیران عامل سابق بانکهای کشور بازداشت شود.
 
دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: بحث دوم اقدامات وی در حوزه نفت بود که این فرد هم خود صادرکننده السی و هم تأییدکننده السی بود.
 
جعفری دولتآبادی گفت: مهآفرید خسروی در پرونده فساد 3 هزار میلیاردی به دنبال تضعیف بانک و مؤسسه مالی بود اما در این زمینه موفق نشد، اما بابک زنجانی در 4 کشور موفق به تأسیس مؤسسات مالی شده بود و بخشی از فساد خود را در این بستر به انجام میرساند.
 
دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: برای مثال در موضوع تأمین اجتماعی و بدهکاری بابک زنجانی بانک مسکن مدعی شد که از طریق سوئیفت پولها به بانک مسکن بازگشته در حالی که بررسیها نشان داد سوئیفتها غیرواقعی بوده و پولی نقل و انتقال پیدا نکرده است و بابک زنجانی یک تکه کاغذ به بانک داده است.
 
جعفری دولتآبادی خاطرنشان کرد: ما از همه بانکها و دستگاهها میخواهیم تا مراقب باشند که چنین اشتباهاتی را نکنند و در صورت ارائه وام وثایق و پشتوانههای لازم را از وام گیرندگان اخذ کنند.
 
وی گفت: در پروندههای اقتصادی و معوقات بانکی باید به این نکته توجه داشته باشید که بانکها باید شکایت کنند و نسبت به وصول مطالبات خود پیگیر باشند.
 
دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین گفت: تحقیقات درباره پرونده عامل اطلاع رسانی به بی بی سی از داخل زندان در حال بررسی است.
نظر شما
پربیننده ها