گزارشی از فعالیت های جاسوسی امریکا، اسرائیل و انگلیس علیه ایران / چشم هایی که به ایرا ن خیره شده اند

هر چند بعد از انقلاب اسلامی، فعالیت های مختلفی برای تضعیف و مقابله با ایران توسط اسرائیل و متحدان غربی آن با محوریت امریکا صورت گرفته است ولی در سال های اخیر فعالیت های جاسوسی به محور اقدامات خصمانه آنها علیه کشورمان تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰ - 12August 2013

گزارشی از فعالیت های جاسوسی امریکا، اسرائیل و انگلیس علیه ایران /  چشم هایی که به ایرا ن خیره شده اند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، هر چند بعد از انقلاب اسلامی، فعالیت های مختلفی برای تضعیف و مقابله با جمهوری اسلامی ایران توسط اسرائیل و متحدان غربی آن با محوریت امریکا صورت گرفته است که شامل سیاست های امنیتی، اقتصادی و یا فرهنگی می شود ولی در سال های اخیر فعالیت های جاسوسی در کنار این موارد به محور اقدامات خصمانه علیه کشورمان اضافه شده است و عمدتا برنامه هسته ای ایران را هدف قرار داده است.

با توجه به پیشرفت سریع ایران درعرصه های مختلف امنیتی، اقتصادی و علمی، می توان گفت فعالیت های جاسوسی و تروریستی سازمان های اطلاعاتی غربی و اسرائیلی نتیجه موفقیت آمیزی در برنداشته است، ولی با توجه به پیامدهای امنیتی و استراتژیک فعالیت های جاسوسی، توجه ویژه به این موارد از اقدامات سرویس های اطلاعاتی غربی لازم است. دراین گزارش با نگاهی به مهم ترین برنامه های جاسوسی چند سال اخیر امریکا و اسرائیل علیه کشورمان، به گوشه ای از فعالیت های گسترده جاسوسی در کشورهای همسایه می پردازیم.

برنامه مشترک سازمان های سیا، موساد و MI6

برای خنثی کردن برنامه های هسته ای ایران، بین اسرائیل، آمریکا و انگلیس همکاری های گسترده ای جریان دارد که از جمله این همکاری ها می توان به فرستادن بدافزار استاکس نت و همچنین خرابکاری در سایتهای اتمی ایران و ترور دانشمندان هسته ای کشورمان اشاره کرد.

همچنین براساس بررسیهایی انجام شده، سازمانهای جاسوسی موساد، سیا و MI۶ در نوار مرزی ایران با 5 کشور همسایه پایگاههای جاسوسی تشکیل دادهاند. این پایگاهها مسئولیت هدایت گروهکهای تروریستی و حتی خرابکاری و جاسوسی در نقاط مرزی ایران را بر عهده دارند. محل استقرار این مراکز خرابکاری، در نوار مرزی کشورهای عراق، افغانستان، امارات، ترکمنستان و آذربایجان قرار دارد و این پایگاه ها فعالیت های منظمی را علیه شهروندان و حکومت ایران برنامه ریزی می کنند. نمونه آشکار این فعالیت ها به دخالت سرویس های جاسوسی در ترور دانشمندان هسته ای ایران در چند سال گذشته بر می گردد تا جایی که در برخی موارد سازمان موساد به دخالت در ترورها اعتراف کرده است.

اشکال متنوع جاسوسی امریکا علیه ایران

به طور کلی آمریکا به 4 شیوه برای جمع آوری اطلاعات متوسل میشود. نفوذ مستقیم عوامل جاسوسی به خاک کشورهدف، تزریق کمک های مالی به منظور جلب رضایت گروه های معاند، همکاری فعال با سایر سازمان های جاسوسی و شیوه چهارم استفاده از افراد کشور مورد نظر برای آشوب های خیابانی، درگیری و پخش شایعات ضد افراد و نهادهای حکومتی.

ادارات جاسوسی آمریکا به مرکزیت اداره اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" در سال های گذشته فعالیت جاسوسی خود علیه ایران را برای یافتن آنچه دستیابی به تاسیسات نظامی هسته ای می نامد و اهداف مربوط به براندازی و ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در درون مرزهای ایران افزایش داده است. اما محور اصلی فعالیت های جاسوسی امریکا علیه ایران را می توان در ارتباط با فعالیت سازمان های موساد اسرائیل و MI6 انگلیس در برخی کشورهای منطقه بررسی و تحلیل نمود که در ادامه به آنها پرداخته می شود.

آذربایجان محور فعالیت های موساد علیه ایران

فعالیت گسترده سازمان جاسوسی اسرائیل موساد،  علیه ایران، از طریق جمهوری آذربایجان امروزه به موضوعی آشکار تبدیل شده است. آذربایجان طی سال های گذشته به یکی از پایگاه های مهم و صحنه فعالیت های جاسوسی موساد علیه ایران تبدیل شد. در این رابطه و برای اثبات این مدعا می توان به افشاسازی های ویکی لیکس اشاره کرد که در سال گذشته به افشای مستند فعالیت های جاسوسی اسرائیل علیه ایران در آذربایجان و در همکاری با این کشور پرداخت.
 
گزارشات منتشر شده توسط ویکیلیکس نشان میدهد رژیم صهیونیستی حداقل چهار سال است از خاک آذربایجان علیه ایران برای جاسوسی استفاده می کند. همچنین رژیم صهیونیستی در همکاری با گروهک های ضد ایرانی تجزیه طلب و منافقین نیز در جمهوری آذربایجان فعالیت دارد.

گفتنی است جمهوری آذربایجان طی سالهای اخیر به صورت گسترده ای روابط خود با اسرائیل را گسترش داده و پیشتر نیز خبرگزاری ها و مطبوعات جمهوری آذربایجان ازخرید هواپیماهای بدون سرنشین از اسرائیل توسط این کشور خبر داده و فاش کردند که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان این هواپیماها را برای ماموریت های شناسایی در مناطق هم مرز با ارمنستان در غرب و مناطق جنوبی هم مرز با ایران مورد استفاده قرار خواهد داد.  مقامات باکو در دیدارهای اخیر خود با مسئولان اسرائیلی قراردادی را برای خرید 60 هواپیمای بدون سرنشین در اندازه ها و انواع مختلف امضا کردهاند.

کردستان عراق مکانی جدید برای جاسوسی علیه ایران

سیاست های اطلاعاتی و امنیتی ضد ایرانی رژیم صهیونیستی موضوعی است که باید در مناطقی که دارای نوعی خلا قدرت و یا بی ثباتی هستند اجرا شود. از این موارد می توان به کردستان عراق اشاره کرد. موساد با استفاده از موقعیت سوق الجیشی کردستان عراق و قرار گرفتن این منطقه در همسایگی سه کشور ایران، ترکیه و سوریه تلاش دارد با استفاده از نیروهای جدایی طلب کرد، از آنها برای جمع آوری اطلاعات و انجام عملیات درعمق خاک کشورهای مذکوراستفاده کند.

طبق برخی گزارشات منتشر شده، رژیم صهیونیستی تلاش ها برای جاسوسی از ایران را در کردستان عراق افزایش داده است. موساد با در نظر داشتن خروج نیروهای آمریکایی ازعراق، حضورش در منطقه مرزهای شمال کردستان با ایران را تقویت کرده است. در واقع حضور جاسوسان رژیم صهیونیستی در کردستان عراق برای تحت نظر قراردادن تاسیسات هستهای ایران موضوعی است که امروزه آشکار شده است.
 
علاوه بر فعالیت های جاسوسی در کردستان، رژیم صهیونیستی با تقویت حضور در این منطقه فعالیت های دیگری را نیز تعقیب می کند. بدین شکل که از سالهای گذشته تا کنون سلسله ترورهایی به وسیله عناصر نامشخص در منطقه صورت گرفته که مهم ترین آن ها، ترور دانشمندان هستهای ایران بوده است. مسئولان ایرانی، اسرائیل و غرب را به طرح ریزی برای این ترورها متهم کردهاند؛ البته برخی رسانههای غربی نیز به نقش موساد در این ترورها اعتراف کرده اند.آن ها تاکید داشتهاند موساد از گروهک منافقین برای این هدف کمک گرفته است.
جاسوسی علیه ایران از طریق افغانستان

بعد از اشغال افغانستان توسط امریکا و متحدانش این کشور نیز به یکی از مراکز جاسوسی علیه ایران تبدیل شده است. در این رابطه سرویس های جاسوسی انگلیس با محورریت MI6 و همکاری و رهبری سازمان سیا امریکا فعالیت های مختلفی در رابطه با جاسوسی از ایران آغاز کرده اند که از عمده ترین این فعالیت ها می توان به جاسوسی علیه ایران با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین اشاره کرد.

در این راستا، رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت مرکزی آمریکا (سیا) از افغانستان به عنوان منطقه مناسبی برای جاسوسی از ایران یاد کرد و مدعی شد که این اقدامات به نفع آمریکا و افغانستان است. از جمله نمونه های اخیر فعالیت های هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی برای جاسوسی از ایران به واسطه پایگاه های این کشور در افغانستان می توان به به گرفتار شدن پهباد امریکایی در جریان عملیات جاسوسی آن توسط ایران اشاره داشت که البته ضربه سنگینی نیز برای امریکا محسوب می شود. در این رابطه هر چند آمریکایی ها در ابتدا کوشیدند موفقیت ایران در مورد در اختیار گرفتن این پهباد را کتمان کنند اما مدتی بعد اعتراف کردند که ماموریت پهپاد مذکور عملیات جاسوسی علیه ایران بوده است.
 
جاسوسی در ترکمنستان
 
علاوه بر آذربایجان، اسرائیل در سال های اخیر تلاش نموده است فعالیت و حضور خود را در کل منطقه آسیای منطقه و قفقاز با هدف ممانعت از افزایش نفوذ ایران در این کشورها و منافع امنیتی و اقتصادی خود تقویت نماید. در این راستا، ترکمنستان به عنوان یکی از کشورهای همسایه ایران یکی از اهداف رژیم صهیونیستی برای توسعه روابط و گسترش نفوذ به شمار می رود.

 
بعد از چهار سال چانه زنی دیپلماتیک میان تل آویو و عشق آباد ، سفارت دائم رژیم صهیونیستی در ترکمنستان افتتاح شد و سفیر اسرائیل استوارنامه خود را به رئیس جمهور جوان ترکمنستان تقدیم کرد . این اقدام در کنار تحرکات جدید اسرائیل در منطقه معنا دارد. در واقع اسرائیل تلاش دارد با نفوذ در منطقه حضور خود را در منطقه پیرامونی ایران افزایش دهد و محور فعالیت های خود در این کشورها را نیز جاسوسی قرار داده است. لذا با استفاده از تجهیزات خود در این کشور، علاوه بر تلاش برای رصد فعالیت های نظامی ایران، در پی آن است عکس ها و تصاویری نیز این منطقه شمال شرق کشور در اختیار گیرد.

جاسوسی علیه ایران در امارات

طبق گزارشات منتشر شده توسط شبکه های خبری، نزدیک به صد نفر از عناصر گروهک تروریستی منافقین با هماهنگی نیروهای امنیتی امارات و سازمان جاسوسی آمریکا در دبی وارد خاک امارات شدهاند تا در این کشور علیه کارکنان سفارت ایران، کارگران و بازرگانان ایرانی جاسوسی کنند.
 
هر چند زمان تاکنون اسناد دقیقی در ورود این گروهک به امارات و هویت افراد و اعضای آن مشخص نشده است، اما حضور آنها در این کشور حوزه خلیج فارس بر اساس توافقی میان سرکردگان این گروهک و نیروهای امنیتی امارات برای عملیات جاسوسی علیه اتباع ایرانی و مراقبت از تحرکات آنان در این کشور صورت گرفته است. عناصر گروهک منافقین که با همکاری نیروهای سازمان جاسوسی امارات فعالیت می کنند، از عراق، اردن و کشورهای اروپایی وارد امارات شدهاند. همچنین اطلاعات موجود میان محافل دیپلماتیک در ابوظبی نشان میدهند که ورود عناصر منافقین به امارات با هماهنگی نیروهای امنیتی مسئول در این زمینه و نیروهای آمریکایی صورت گرفته است.

فعالیت های جاسوسی در امارات تنها محدود به فعالیت های اعضا منافقین نمی شود بلکه دولت امارات نیز با همکاری کشورهای غربی به طور مستقیم وارد فعالیت های جاسوسی علیه کشورمان شده است. در این رابطه شایان ذکر است امارات متحده عربی، قراردادی برای خرید دو ماهواره جاسوسی با فرانسه امضا کرده که به این شیخنشین و دیگر همسایگان عربش در حاشیه خلیجفارس، توانایی جاسوسی از ایران را میدهد.
 
بر پایه این قرارداد ۹۱۳ میلیون دلاری که قرارداد «فالکون آی» (چشم شاهین) نام گرفته، امارات دو ماهواره با وضوح بالا دریافت خواهد کرد. مقامات همراه وزیر دفاع فرانسه در زمان بستن این قرارداد با امارات، گفتهاند: بر پایه بندهای ضمیمه این قرارداد، پرسنل نظامی فرانسه در امر تفسیر تصاویر و تسهیم اطلاعات به دست آمده از ماهوارهها، تکنیسینهای اماراتی را یاری خواهند داد که البته هدف آنها کسب مستقیم اطلاعات از ایران و دیگر کشورهای می باشد.
 

 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار