هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع پرس:

ابتکار عمل «میدانی و سیاسی» در دست «محور مقاومت» است/ انفجارهای تروریستی «دستاورد نظامی» نیست

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه «ایران» پیروز واقعی در حلب و موصل است، گفت:‌ امضای توافق‌نامه آتش‌بس درحالی بود که ابتکار عمل در دست محور مقاومت بود و این نشان می‌دهد که آینده سرزمین سوریه بر اساس الگوهای ایران، حزب‌الله لبنان و دولت سوریه رقم خواهد خورد و در مقابل عربستان، ترکیه و قطر مجبور می‌شوند پس از 6 سال در برابر اراده محور مقاومت تسلیم شوند.
کد خبر: ۲۲۰۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹ - 04January 2017

برخی تحلیلگران عقیده دارند که آتش‌بس در سوریه، پوششی برای تقویت مجدد تروریست‌ها جهت اقدامات خرابکارانه در آینده است. در مقابل، گروهی دیگر از کارشناسان عقیده دارند که این آتش‌بس نتیجه اعمال قدرت محور مقاومت در سوریه است. در همین حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس به ابعاد مختلف این موضوع اشاره کرد و افزود:‌ آتش‌بسی که آغاز شده تقریبا تمام سوریه را در برگرفته است، برآیند آزادسازی حلب بوده که باعث ایجاد شرایط میدانی جدید در سوریه شد و همه بازیگران حتی تروریست‌ها را بر آن داشت که در شرایط خودشون تجدید نظر کرده و آتش بس را بپذیرند.

وی گفت:‌ از طرف دیگر گسترش ناامنی در ترکیه موجب شده است آنکارا برای شکل‌گیری ساختاری جدید در سوریه و کاهش نقش تخریبی خود، به گروهک‌های تروریستی فشار بیاورد که این توافقنامه را امضا بکند؛ لذا یکی از مسائلی که در جریان آتش‌بس مورد توجه قرار گرفت، طرح شش ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای برون رفت از بحران فعلی بود که مورد توجه دولت‌های آمریکا، روسیه و ترکیه قرار گرفت. به همین دلیل امضای این توافق‌نامه درحالی بود که ابتکار عمل در دست محور مقاومت بود و این نشان می‌دهد که آینده سرزمین سوریه بر اساس الگوهای جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله لبنان و دولت سوریه رقم خواهد خورد و در مقابل عربستان، ترکیه و قطر مجبور می‌شوند پس از 6 سال در برابر اراده محور مقاومت تسلیم شوند.

کارشناس مسائل بین‌الملل پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه رسانه‌های معاند و ضد مقاومت مدعی هستند که ایران نقشی در این آتش‌بس نداشته است، تصریح کرد:‌ این اقدامات جریان سازی‌های رسانه است که علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته است؛ زیرا بر خلاف این گفته‌ها، ساختار مذاکرات بین‌المللی آستانه بر اساس طرح شش ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، روسیه به نیابت از ایران وارد موضوع شده و آتش‌بس را با ترکیه به امضا رسانده‌است. ایران بازیگر پشت پرده است. هرگاه که ایران اراده بکند قادر است این توافق را لغو کند. این موضوع ثابت کرد که دولت‌های روسیه، آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه مجبورند از تصمیم ایران و محور مقاومت پیرامون آتش‌بس تبعیت کنند زیرا آزادسازی شهر حلب نتیجه همکاری مشترک نیروهای مسلح ایران، حزب الله لبنان و ارتش سوریه به‌عنوان اجزای محور مقاومت بود.

هانی‌زاده در خصوص ادعای برخی گروه‌های تروریستی مبنی بر اینکه مذاکرات سوریه در آستانه را تحریم می‌کنند، گفت‌: باید گفت که ایران تعیین‌کننده گروه‌های مذاکره کننده در اجلاس آستانه است و گروه‌هایی که سلاح به دست گرفته و علیه ارتش، دولت و ملت سوریه وارد جنگ شده‌اند، بدون اجازه ایران حق حضور در این اجلاس را ندارند. ایران لیستی ارائه خواهد داد که بر اساس آن مشخص می‌کند که چه کسانی شایستگی حضور در این اجلاس را دارند و به‌ هیچ‌ عنوان به برخی از گروه‌های مسلح اجازه نخواهد داد، در این مذاکرات شرکت کنند. هم اکنون ایران مشغول تهیه این لیست است.

وی گفت:‌ تمام دستاوردهایی که در جنگ 6 ساله سوریه به‌دست آمده‌است، نتیجه فداکاری‌ها و ایثار شهیدان مقاومت و مدافعان حرم زینب کبری(س) است. اگر این شهدا جانفشانی نمی‌کردند، هم محور مقاومت نابود می‌شد و هم دولت سوریه سقوط می‌کرد. اگرچه روسیه پشتیبانی هوایی از عملیات‌های نظامی در سوریه را برعهده داشت؛ اما پیروز اصلی نبرد نیروهای مسلح و رزمندگان جمهوری اسلامی ایران هستند که در این میدان، تجربه 8 سال دفاع مقدس را به ملت و دولت سوریه ارائه کردند.

هانی زاده در پایان به گروه تروریستی داعش اشاره کرد و افزود:‌ دولت‌های آمریکا، انگلیس و عربستان از داعش به‌عنوان اهرم فشاری علیه محور مقاومت به‌ویژه در سوریه و عراق استفاده می‌کنند. انفجارهایی که اخیرا در بغداد اتفاق افتاد، برآیندی از ناکامی‌های داعش در سوریه و عراق به‌ویژه موصل بود. به همین دلیل نمی‌توان این عملیات انتحاری تروریستی را دستاوردی نظامی تلقی کرد؛ زیرا کشتن مردم غیرنظامی نمی‌تواند دستاوردی برای داعش و حامیان پشت پرده‌اش داشته باشد. واضح است که نیروهای حامی داعش همچنان از این گروهک به‌عنوان اهرم فشاری علیه ایران، سوریه، عراق و حزب الله استفاده خواهند کرد؛ اگرچه این‌ها دستاورد نظامی نیست بلکه آنچه که دستاورد نظامی است، آزادسازی حلب و پاکسازی سه چهارم شهر موصل است که هر دو با مشارکت مستشاری ایران صورت گرفت.  

انتهای پیام/421
نظر شما
پربیننده ها