مخبر دزفولی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

«یتیم خانه ایران» راز تحقیرتاریخی یک ملت را برملا می‌کند/ بایکوت؛ سرنوشت بزرگان تاریخ سینما بخاطر افشای حقایق

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فیلم «یتیم خانه ایران» راز تحقیرتاریخی یک ملت را برملا کرده است، تا امروز ما دچار تحقیر نشویم.
کد خبر: ۲۲۰۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵ - 04January 2017

«محمدرضا مخبر دزفولی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با بیان اینکه باید از ساخت فیلم‌هایی که حقایق تاریخی را آشکار می‌کند، حمایت کنیم، اظهار داشت:‌ «یتیم خانه ایران» فیلمی است که سختی‌های گذشته بر یک ملت را برملا می‌کند، در حالی که اشخاص داخلی و خارجی وجود دارند که سعی می‌کنند چنین مسائلی را بپوشانند.

وی افزود: جریانی که وصل به جریان استعماری است با حمایت انگلیس و برخی از ابرقدرت‌ها نمی‌خواهند حقایت تاریخی، روشن و برملا شود. یک محقق و فیلم‌ساز زنگارها را کنار  می‌زند و برای یک ملت واقعه مهم تاریخی را آشکار می‌کند، چنین اتفاقی بسیار با ارزش است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به عنوان یک فرد از زمانی که فیلم یتیم خانه ایران را دیده‌ام، مبلغ آن شدم. این فیلم در عین حالی که مظلومیت ایرانیان را نشان می‌دهد، در زمانی رخ داده که 2 سال بعد، مذاکرات پاریس انجام شد.‌ در مذاکرات پاریس درباره سرحدات ایران اختلاف جدی صورت می‌گیرد و در این موضوع نیز نقش انگلیسی‌ها نقشی مخرب است.

مخبردزفولی تاکید کرد: خیلی مهم است که یک فیلم‌ساز دغدغه معضلات و مسائل مهم کشور را داشته باشد. پرداختن به این موضوعات هویت‌ساز است و نشان می‌دهد کشورمان در گذشته مشکلاتی داشته و امروز سربلند و با عزت در دنیا حرفش را با اینکه مستقل است، مطرح می‌کند و اگر تحت فشار قرار بگیرد از خودش عزتمندی به نمایش می‌گذارد.

وی با اشاره به عظمت فیلم یتیم خانه ایران گفت: تولید این فیلم برای گیشه نبوده؛ بلکه برای آشکار ساختن دوباره یک هویت ملی است. فیلم یتیم خانه ایران تحقیرتاریخی یک ملت را برملا کرده است، تا امروز ما دچار تحقیر نشویم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه چند میلیون نفر از مردم کشورمان در جریان اتفاقات موضوع فیلم کشته شده‌اند، اظهار داشت: کودکان کشورمان در این واقعه تاریخی به خاطر نبود یک قرص «او آر اس» در برابر بیماری کشته می‌شدند، یک قرص می‌توانست بچه‌های این کشور را نجات دهد که ندادند. در جریان این اتفاق مسئولان کشور گندم را نیز اهتکار کردند.

مخبر افزود:‌ نخبگان و ملت‌های جهان قدر فیلم یتیم خانه ایران را خواهند دانست. این فیلم فقط روایتگر واقعه ملت ایران نیست؛ بلکه نمونه‌های مشابهی در سایر کشورها وجود داشته است، اما بلایی که سر ما آوردند این است که آن را از کُتب تاریخی محو کرده و تاریخ نویسان ما سکوت کردند.

وی خاطرنشان کرد: ما قدر این فیلم را می‌دانیم و هرجایی که لازم باشد از آن پشتیبانی می‌کنیم. اگر عده‌‌ای چنین فیلم‌هایی را نمی‌پسندند، ما نگران نیستیم. کسانی در تاریخ سینما وجود دارند که به خاطر ساخت فیلم‌های بزرگ بایکوت شدند. اگر نخبگان جامعه، روشنفکران دانشگاهی و مسئولین درباره فیلم یتیم خانه ایران کم گذاشته‌اند، باید مردم این کم کاری را جبران کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما وظیفه داریم کم کاری درباره فیلم یتیم خانه را جبران کنیم. اگر این کم کاری جبران شود، سایر فیلم‌سازان نیز وارد میدان می‌شوند و سرمایه‌های ملی و معنوی در هنر نمایش به وجود می آید که می‌تواند الگو دهنده به سایر کشورها باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها