اجمالی/ رئیس کتابخانه ملی:

امام خمینی(ره) هویت دینی و اسلامی را برای ایرانیان به ارمغان آورد

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه امروزه هویت دینی را مدیون امام خمینی (ره) هستیم، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی هویت دینی و اسلامی در جامعه رواج پیدا کرد.
کد خبر: ۲۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶ - 21June 2014

امام خمینی(ره) هویت دینی و اسلامی را برای ایرانیان به ارمغان آورد

 گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، نشست اصحاب فرهنگ با موضوع بازشناسی اندیشه فرهنگی حضرت امام خمینی (ره) و رونمایی از دو جلد کتاب با عناوین «خاندان امام خمینی (ره) به روایت اسناد» و «خاندان امام خمینی (ره)» پیش از ظهر امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی و سید رضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم،  صالحی با بیان اینکه پس از گذشت دو دهه نام و یاد امام خمینی (ره) مایه شرافت و کرامت است، اظهار کرد: همه ما خداوند را به خاطر این لطف عظیم و نعمت الهی شاکر و سپاسگذاریم.

وی با بیان اینکه انسجام به معنای هماهنگی یکی از کارکردهای مهم فرهنگ است، افزود: انسجام به معنای هماهنگی در جهت اهداف مشخص است که انسجام مکانیکی و ارگانیک از اجزای انسجام هستند. انسجام مکانیکی اجرایی است و ناشی از زور بوده و انسجام ارگانیک ناشی از باورها است.

صالحی با بیان اینکه آن چیزی که در انقلاب اتفاق افتاد انسجام ارگانیک بود، تصریح کرد: انسجامی که قبل از انقلاب وجود داشت انسجام مکانیکی و مبتنی بر زور بود اما امام خمینی (ره) انسجام ارگانیک را که ناشی از باورها و اندیشهها بود به ارمغان آورد.

صالحی کارکرد دوم فرهنگ را هویت بخشی دانست و گفت: با شنیدن واژه هویت، سرزمین، زبان و دین در ذهن تداعی می شود. این هویت دینی و اسلامی را نیز مدیون امام (ره) هستیم. قبل از انقلاب هویت غربی در جامعه رواج داشت که با پیروزی انقلاب اسلامی هویت دینی و اسلامی در جامعه رواج پیدا کرد.
 
وی سازگاری را کارکرد سوم فرهنگ برشمرد و خاطرنشان کرد: سازگاری در اینجا یعنی اندیشهها با تعامل و هم زیستی مسالمتآمیز در کنار هم هستند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار