مشروح/ صالحی:

فرهنگ مبتنی بر اندیشه امام راحل اصلی‌ترین نیاز جامعه امروز است

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی گفت: فرهنگ، موجودیت یک جامعه است و انحراف جامعه در عرصه فرهنگ، موجب پوچی در عمل می‌شود.
کد خبر: ۲۲۰۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴ - 21June 2014

فرهنگ مبتنی بر اندیشه امام راحل اصلی‌ترین نیاز جامعه امروز است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، نشست اصحاب فرهنگ با موضوع بازشناسی اندیشه فرهنگی حضرت امام خمینی (ره) و رونمایی از دو جلد کتاب با عناوین «خاندان امام خمینی (ره) به روایت اسناد» و «خاندان امام خمینی (ره)» پیش از ظهر امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی و صالحی رئیس کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم، سید رضا صالحی امیری با بیان اینکه پس از گذشت دو دهه نام و یاد امام خمینی (ره) مایه شرافت و کرامت است، اظهار کرد: همه ما خداوند را به خاطر این لطف عظیم و نعمت الهی شاکر و سپاسگذاریم.

وی با بیان اینکه انسجام به معنای هماهنگی یکی از کارکردهای مهم فرهنگ است، افزود: انسجام به معنای هماهنگی در جهت اهداف مشخص است که انسجام مکانیکی و ارگانیک از اجزای انسجام هستند. انسجام مکانیکی اجرایی است و ناشی از زور بوده و انسجام ارگانیک ناشی از باورها است.

صالحی با بیان اینکه آن چیزی که در انقلاب اتفاق افتاد انسجام ارگانیک بود، تصریح کرد: انسجامی که قبل از انقلاب وجود داشت انسجام مکانیکی و مبتنی بر زور بود اما امام خمینی (ره) انسجام ارگانیک را که ناشی از باورها و اندیشهها بود به ارمغان آورد.

صالحی کارکرد دوم فرهنگ را هویت بخشی دانست و گفت: با شنیدن واژه هویت، سرزمین، زبان و دین در ذهن تداعی می شود. این هویت دینی و اسلامی را نیز مدیون امام (ره) هستیم. قبل از انقلاب هویت غربی در جامعه رواج داشت که با پیروزی انقلاب اسلامی هویت دینی و اسلامی در جامعه رواج پیدا کرد.
 
وی سازگاری را کارکرد سوم فرهنگ برشمرد و خاطرنشان کرد: سازگاری در اینجا یعنی اندیشهها با تعامل و هم زیستی مسالمتآمیز در کنار هم هستند.

رئیس کتابخانه ملی با بیان اینکه همه انسانهای مسلمان وغیر مسلمان، شیعه و سنی زیر چتر امام خمینی (ره) سازگاری نسبی داشتند، خاطرنشان کرد: امام راحل شخصیت دینی، سیاسی، اجتماعی بود که ما مدیون شخصیت ایشان هستیم. اینجاست که ما معتقدیم امام فرهنگساز بود و امروز فرهنگ سازی و شخصیت سازی را مدیون امام هستیم.

صالحی افزود: ما هنوز با شخصیت واقعی اندیشههای فرهنگی امام (ره) فاصله داریم. در اندیشههای فرهنگی امام (ره) تقدم اخلاق و معنویت برجسته است. تاکید بر ساخت انسان فرهنگی بر خلاف دیدگاه غرب در اندیشههای امام واضح است.

وی ادامه داد: اساساً فرهنگ موجودیت یک جامعه است و انحراف جامعه در عرصه فرهنگ، موجب پوچی در عمل می شود.

رئیس کتابخانه ملی فاصله گرفتن از اندیشه امام راحل را مسبب اصلی بسیاری از مسائل در جامعه امروز دانست و بیان کرد: اگر امروز دچار مصیبت عظیمی شده ایم که مجموعهای از چالشهاست، اگر کلام نخبگان در جامعه نافذ نیست، اگر باور عمومی در جامعه کمرنگ شده ناشی از فاصله گرفتن از اندیشه های امام خمینی (ره) است.

صالحی با بیان اینکه اخلاق منشاء همهی پاکی هاست، گفت: اخلاق پادزهر بحران و شکاف در جامعه است و مبتنی بر اندیشه امام راحل. اصلیترین نیاز جامعه، فرهنگ است که بدون اخلاق ره به جایی نمی برد.
نظر شما
پربیننده ها