معاون فرهنگی قوه قضائیه:

اجرای احکام قضایی و فرهنگ‌سازی از وقوع جرم پیشگیری می‌کند

معاون فرهنگی قوه قضائیه، اجرای احکام قضایی و فرهنگ‌سازی را از عوامل مؤثر در پیشگیری از وقوع جرم دانست.
کد خبر: ۲۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴ - 24June 2014

اجرای احکام قضایی و فرهنگ‌سازی از وقوع جرم پیشگیری می‌کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام و المسلمین "هادی صادقی" معاون فرهنگی قوه قضائیه در حاشیه دومین همایش روحانیون و رابطین فرهنگی دادگستری استان تهران در جمع خبرنگاران در مورد پیشگیری از وقوع جرم و مبارزه با مفاسد اجتماعی، اظهار داشت: پیشگیری دو جنبه مهم دارد، جنبه اول زمانی است که احکام قضائی اجرا میشود چرا که اجرای خود احکام قضائی تأثیر پیشگیرانه دارد، به عنوان مثال وقتی قصاص اجرا شود از بسیاری از قتلهای دیگر جلوگیری میکند یا برخورد با سارقان جلوی سرقتها را میگیرد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: دادستانها نیز میتوانند در این مورد نقش بسزایی داشته باشند چرا که وظیفه دستگاههای قضائی، دادستانی و محاکم نیز میتواند تأثیر پیشگیرانه داشته باشد.
 
وی جنبه دوم را اقدامات مختلفی دانست که در مجموعه دستگاههای کشور انجام میشود و افزود: یک بخش کار فرهنگی است و آن اینکه فرهنگ عموم مردم بالا رود و طبیعی است که بخشی از مردم که حقوق خود را میدانند تکالیفشان را رعایت میکنند و به حقوق دیگران تعدی نمیکنند و اگر کسی به حقوق دیگران تعدی کند، به دلیل ناآگاهی است.
 
معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: افزایش آگاهی کار دستگاههای فرهنگساز است و این نقشی بسیار اصولی است.
 
وی ادامه داد: تربیت و ایجاد عادت و رفتار مردم نیز مسئله دیگری است که با کمک دستگاههای فرهنگساز و نقش تربیتی میتوان نتایج مثبتی را شاهد بود.
 
حجتالاسلاموالمسلمین صادقی افزود: در کشورهای پیشرفته قوانین را به صورت عملی به کودکان آموزش میدهند و این باعث میشود که تخلفات در آینده کم شود.
 
معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: در حال حاضر رانندگی ما نابهنجار است و اشکال آن در مقام تربیت است، چرا که خیلی ضعیف عمل میکنیم؛ تعلیم رانندگی ما ضعیف است و افراد در رانندگی فقط 20 درصد را یاد میگیرند و 80 درصد را به هنگام رانندگی فرا میگیرند و همین امر باعث میشود که بسیاری قوانین رعایت نشود.
 
وی افزود: در ایران ظرف یک ماه فرد میتواند ظاهرا رانندگی را یاد بگیرد و گواهینامه بگیرد، اما در آلمان یک سال زحمت جدی را به دنبال دارد و فرد تحت تعلیمات دقیق و سخت گواهینامه موقت را میگیرد.
 
وی افزود: خیلی از تخلفات راهنمایی و رانندگی به این دلیل است که درست تربیت نشدهاند و هرجا بینظمی وجود دارد به دلیل تربیت نادرست است.
 
وی به مقوله زیرساختها اشاره داشت و گفت: خیلی از زیرساختها جرمخیزند و به طور مثال خیلی از خیابانها موجب تصادف، راهبندان و یا ایجاد خلاف میشوند؛ خیلیها جای پارک وجود ندارد و شهرسازی و شهرداری موجب تخلف میشوند، چرا که فروشگاههای بزرگ نیز پارکینگ ندارند و پارکینگ برای آنها پیشبینی نشده است.
 
حجتالاسلام والمسلمین صادقی گفت: برخی پیچیدگیهای اداری نیز به تخلف گرایش پیدا میکند و تمام این مثالها برای این بود که مشخص شود که کار قوه قضائیه باید فراگیر، همراه و هماهنگ با سایر قوا باشد. بویژه با دولت که نقش جدی دارد و برای پیشگیری رد یک فرآیند باید به طور وسیع هماهنگی انجام شود.
 
معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: لذا معاونت شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شده که این موضوع در لایحه پیشگیری از وقوع جرم پیشبینی شده و امیدواریم این لایحه که در مجمع تشخیص مصلحت است، هرچه زودتر تشکیل شود تا ستاد و شورای عالی پیشگیری فراهم شود وگرنه قوه قضائیه نمیتواند پیشگیری از وقوع جرم را عملی کند.
 
وی در پاسخ به سؤالی در مورد مجازاتهای جایگزین حبس گفت: برنامهای داریم که احکام مجازات جایگزین حبس را جمعآوری و در اختیار رسانهها قرار دهیم، این برنامه تازه شروع شده و هنوز فراوانی زیادی نداریم و طبیعی است که چند ماه زمان میبرد که انشاءالله اطلاع رسانی میکنیم.
 
حجتالاسلام و المسلمین صادقی در مورد تخلف در دستگاه قضا گفت: دستگاه قضا با هر تخلفی برخورد میکند به شرطی که تخلف اثبات شود.
 
معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: برای اثبات راههای تخلف، راههایی موجود است، اولا که مردم فورا به مراکز حفاظت و اطلاعات یا دادستانی انتظامی قضات گزارش دهند.
 
وی با اشاره به مواردی که بر سر زبانها افتاده و به قضات نسبت میدهند، گفت: بسیاری از آنها که بر سر زبانهاست و به قضات شریف نسبت میدهند، صحت ندارد؛ چرا که واسطهها یا کارچاقکنها این کارها را انجام میدهند و مردم از کجا میخواهند بفهمند که آیا واسطه رشوه را داده و یا نه، و واسطه قاضی را بدنام میکند و خودش پول را میبرد.
 
وی به موردی اشاره داشت و گفت: یک تیم دو نفره کار چاقکن بودند که هر وقت دو طرف دعوا وارد میشدند، یک نفرشان به این سمت و نفر دومشان به سمت دیگر دعوا میرفت و به آنها میگفتند که میتوانند پروندهشان را پیش ببرند و از آنها پول میگرفتند و در مقابل چک تضمینی میدادند که اگر کارتان ردیف نشد، پولتان را پس بگیرید و در ادامه روند نیز هیچ کاری نمیکردند چرا که بالاخره یک طرف دعوا در این قضیه میبرد و پول طرف مقابل را پس میدادند و مبلغ دریافتی را از یک طرف را با هم تقسیم میکردند.
 
حجتالاسلام و المسلمین صادقی تصریح کرد: مردم ما باید از این ترفندها آگاه باشند چرا که این کارچاقکنها میخواهند کلاه مردم را بردارند؛ البته مواردی از تخلف قضات نیز وجود دارد، اما درصدش کمتر از آنی است که در اذهان مردم وجود دارد.
نظر شما
پربیننده ها