یکصد و هفتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه/ 2

هیچ فردی در رابطه با حادثه پلاسکو بازداشت نشده است/ آغاز تحقیقات مقدماتی و تشکیل پرونده برای آتش‌سوزی

سخنگوی قوه قضائیه درباره حادثه پلاسکو گفت: این موضوع باید از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که آیا ما ساختمان‌های مشابه این ساختمان با این قدمت و با این سطح تجهیزات ناکافی باز هم در تهران وجود دارد.
کد خبر: ۲۲۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹ - 22January 2017
حادثه پلاسکو باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، حجت‌الاسلام غلامرضا محسنی اژه‌ای در یکصد و هفتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به حادثه اتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو اظهار داشت: حادثه پلاسکو دلخراش است، به خصوص که آتش‌نشانان جان بر کف ما در این حادثه جان خود را از دست دادند.
 
وی افزود: این موضوع باید از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد؛ اول اینکه آیا ما ساختمان‌های مشابه این ساختمان با این قدمت و با این سطح تجهیزات ناکافی باز هم در تهران داریم یا خیر؟ اگر داریم تعدادشان چقدر است و چه اقداماتی باید انجام داد، تا اینگونه حوادث دیگر اتفاق نیفتد؟
 
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: دومین مسئله استانداری و شهرداری است. مالک اگر تجهیزات کامل را ندارد باید از الان بگوید و اعلام نماید تا تجهیزات کامل دریافت شود.
 
اژه‌ای تصریح کرد: گفته می‌شود صدها ساختمان مشابه پلاسکو در تهران وجود دارد. وظیفه شهرداری رفع خطر است؛ اما باید بررسی شود رفع خطر به چه معناست. فرض کنید حادثه ساختمان پلاسکو اتفاق نیافتاده بود. آن ساختمان سه هزار کارگر داشت. باید بررسی کرد که آیا شهرداری می‌توانست آن را پلمب کند و درب آن را ببندد؛ البته رفع خطر موارد متعددی دارد و اینکه آیا تذکر دادن به مالک و ارگان‌های دیگر کافی است یا خیر، باید بررسی شود. همچنین اینکه شهرداری امکان و بودجه این اقدامات را دارد یا خیر نیازمند بررسی است.

وی یادآور شد: چندی پیش گفته شد ساخت طبقه فوقانی پاساژ علاءالدین تهران خلاف مقررات ایمنی است. شورای تامین نیز تشکیل شد اما فرمانداری با پلمبش مخالفت کرد. البته اکنون این بحث است که آیا شورای تامین صلاحیت تصمیم در این خصوص را داشته است یا خیر.
 
سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: در خصوص ساختمان‌های دیگر، همه باید همکاری کنند. یک دستگاه نمی‌تواند بار این مساله را به دوش بکشد و نباید هر کسی این موضوع را بر عهده دیگری بگذارد. مالکان، صاحبان سرقفلی، کسانی که مستقرند، شهرداری، دولت، قوه قضاییه و... باید با هم همکاری کنند.

اژه‌ای با بیان اینکه دادستانی تهران از روز اول وقوع حادثه ساختمان پلاسکو، 2 معاون را به آنجا فرستاد و خودش نیز در دو نوبت در محل حادثه حضور یافت، اظهار داشت:‌ پشتیبانی‌های حقوقی و قضایی در این زمینه انجام شده است.

وی تصریح کرد: در خصوص این حادثه تاکنون کسی بازداشت نشده است و پس از اتمام عملیات آواربرداری و نجات کسانی که زیر آوار مانده‌اند، که البته امید به زنده بودن آن‌ها کم است، دادستانی وارد مرحله رسیدگی به مقصران حادثه می‌شود؛ البته تحقیقات مقدماتی آغاز شده است.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص تخلیه و تخریب برخی ساختمان‌های مجاور پلاسکو نیز گفت: ستاد بحرانی که تشکیل شده اگر جایی اعلام نیاز کند که باید تخریب یا تخلیه شود و نیاز به حکم قضایی پیدا کند، معاون دادستان حضور دارد و رسیدگی می‌کند. همچنین مقرر شد، دادسرای تهران یک شعبه و در صورت لزوم بیشتر از یک شعبه برای بررسی حادثه اختصاص دهد.

اژه‌ای افزود: در خصوص این حادثه پرونده‌ای تشکیل شده که شامل دو بخش است؛ بخش نخست مربوط به قبل از اتفاق تا زمان وقوع حادثه و بخش دوم مربوط به زمان بعد از وقوع حادثه است، که اکنون اولویت ما بخش دوم است. 
 
انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار