سردار دهقان در همایش بهره‌وری در بخش دفاعی:

برقراری امنیت قابل تفویض و خرید نیست/ انتقال صنایع وزارت دفاع به بیرون از شهرها

وزیر دفاع گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس همواره تلاش می‌کنند تامین امنیت خود را بخرند و برای تحقق آن اقدام به خرید تجهیزات می‌کنند؛ اما برقراری امنیت قابل تفویض و خرید نیست.
کد خبر: ۲۳۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰ - 06March 2017
برقراری امنیت قابل تفویض و خرید نیستبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همایش بهره‌وری در بخش دفاعی که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، اظهار داشت: برقراری امنیت قابل تفویض و خرید نیست، به عنوان مثال اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس همواره تلاش می‌کنند تامین امنیت خود را بخرند و برای تحقق آن اقدام به خرید تجهیزات می‌کنند.
 
وی ادامه داد: این عمل آنها نه تنها امنیت ایجاد نمی‌کند، بلکه این خود ضد امنیت است؛ چون وقتی یک واحد سیاسی، اختیاری در استفاده از تجهیزات خریداری شده نداشته باشد، نمی‌تواند امنیت خود را برقرار سازد.
 
وزیر دفاع گفت: امنیت و توسعه دو روی یک سکه هستند، به عبارت دیگر هر دو پشتوانه یکدیگر هستند؛ بنابراین توسعه و ارتقاء توان ملی در بخش‌های مختلف از پشتوانه‌های امنیت محسوب می‌شود که در این بین امنیت مسیری برای محقق ساختن آن‌ها است.
 
وی گفت: وظیفه نظام سیاسی تامین امنیت است و این نیاز دائمی و ضروری است البته امنیت غیرقابل تفویض و واگذاری است یعنی مردم انتظار دارند دولت‌ها قائم به خود امنیت را ایجاد کنند. کسانی که می‌خواهند تامین امنیت کنند، در بخش دفاع باید ملاحظاتی را بپذیرند بدین صورت که واحدهای نظامی یا واحدهای امنیتی و یا دستگاه‌های دخیل در امنیت باید از نگاه مردم حس و خاطری آسوده را در برقراری امنیت ایجاد کنند. علاوه بر این در حوزه امنیت و دفاع نمی‌توانیم ریسکی را بپذیریم چون در این صورت با زیان و خسران مواجه خواهیم شد.
 
وزیر دفاع عنوان کرد: همچنین مردم باید این احساس را داشته باشند که می‌توانیم امنیت را برقرار سازیم چرا که اگر این اعتماد به نفس نباشد و با اما و اگر توام شود، با شکست مواجه خواهیم بود. از سوی دیگر در درون واحدها و ملت باید نوعی احساس همدلی و هماهنگی وجود داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه ما همواره باید این آمادگی را داشته باشیم که هوشمندانه در عرصه دفاع حضور یابیم تا دچار غافلگیری راهبردی نشویم، تصریح کرد: ما همگی در یک مسیر و جریان حرکتی به سمت اهداف پیش می‌رویم، پس باید نسبت به تعهداتی که برای دیگران ایجاد می‌کنیم حساس باشیم و این هم زمانی تحقق می‌یابد و بهره‌وری ایجاد می‌شود که ما مسئولیت پذیر بوده و در قبال آن پاسخگو باشیم.
 
سردار دهقان گفت: مهمترین عنصر یا اساسی‌ترین عنصر که به سازمان ما امکان ادامه حیات می‌دهد عنصر انسانی است. پس عنصری که وارد نیروهای مسلح می‌شود باید با بخش‌های دیگر متفاوت و هم خاص و ویژه باشد، به همین خاطر می‌بایست نسبت به ورودی‌ها حساس باشیم، به عبارت دیگر می‌توان بهره وری را در سازمان با چینش افراد و اعطای درست مسئولیت‌ها میسر ساخت.
 
وی اضافه کرد: بودجه ریزی باید هدفمند باشد به عبارتی اگر بخش‌های تامین کننده امنیت خودشان منبع تامین کننده مالی باشند نمی‌توانند تامین کننده امنیت باشند به همین دلیل نظام باید منابع مالی آن‌ها را تامین کند اما نیروهای مسلح هم باید آن را به صورت صحیح هزینه کنند.

وزیر دفاع عنوان کرد: تجربیاتی در جهت بهره وری در وزارت دفاع داشتیم که بخشی از آنها عبارتند از رها ساختن هزبنه‌های سربار، ناکارآمد و راکد، خروج صنایع مرتبط با وزارت دفاع در خیابان پیروزی تهران و انتقال آن‌ها به اصفهان و احیاء و بازسازی تمامی تجهیزاتی که تولید آن از سال 1314 تا 1320 بوده است.
 
سردار دهقان گفت: ورودی وزارت دفاع نسبت به شش سال پیش تغییری نکرده است به نحوی که در سال 1392 یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان بابت تقویت بنیه این وزارت خانه بوده که این رقم علی رغم فعالیت‌هایی که در این وزارتخانه روی داده تغییری نکرده است چون ما پیشرفت‌هایی که داشتیم، با اصلاح سیستم‌ها روی داده است.
 
وی خاطرنشان کرد: وزارت دفاع تمام صنایع خود را از شهرها خارج کرده و در هیچ شهری تولید صنعتی نداریم و از سوی دیگر ستادهای وزارت دفاع را نسبت به سال 92 حدود 40 تا 50 درصد کاهش دادیم و جهت دهی خدمات را فقط به سمت نیروهای مسلح سوق دادیم.

انتهای پیام/231
نظر شما
پربیننده ها