دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

آشنایی با پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهای عربی/ توهم توطئه یک اصل ثابت در سیاست نظامی آمریکاست

توهم توطئه و ترس از دشمن وهمی و یا دشمن واقعی یک اصل ثابت در سیاست خارجی و سیاست نظامی آمریکاست، که ایجاد پایگاه‌های نظامی این کشور در اقصی‌نقاط جهان را می‌توان در راستای این توهم و ترس تعریف کرد.
کد خبر: ۲۳۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵ - 18April 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، آمریکا در پی ایجاد نظم جهانی تازه‌ای است، که در آن ارزش‌های لیبرالی حقوق بشر، دموکراسی و اقتصاد باز نقشی مرکزی داشته باشد و یکی از مناطقی که آمریکا در صدد است، این ارزش‌ها را بر آن تحمیل کند، منطقه غرب آسیاست.

امروزه آمریکا منطقه غرب آسیا را به حیات خلوت خود تبدیل کرده و به صورت مستقیم و غیر مستقیم تلاش می‌کند در سایه بی‌کفایتی برخی حکام عربی و استفاده از بحران‌های خودساخته، منابع انسانی و طبیعی این مناطق را در خدمت هژمونی خود قرار دهد.

ایجاد پایگاه‌های نظامی توسط آمریکا در کشورهای عربی را می‌توان در این راستا تعریف کرد. آمریکا در کویت، عربستان، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عمان پایگاه نظامی دارد و یا از پایگاه‌های این کشورها استفاده می‌کند.  

در ادامه پایگاه‌های مهم آمریکا و به ویژه پایگاه‌های هوایی که در کشورهای حوزه خلیج فارس قرار دارند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند:

عربستان

عربستان سعودی مقر اصلی و مرکزی فرماندهی‌ آمریکا است که در واقع نیروهای آمریکایی از طریق این پایگاه‌‌ها به صورت علنی و غیر علنی عملیات‌های خود را در کشورهایی مثل «مصر»، «سودان»، «اردن» و «عراق» مدیریت می‌کنند.

پایگاه هوایی «امیر سلطان» مهم‌ترین پایگاه هوایی آمریکایی‌ها در منطقه است که در آن 5 هزار نیروی آمریکایی پروازهای عملیاتی 80 هواپیمای جنگی و شناسایی را مدیریت می‌کنند.

پایگاه «تبوک» در شمال غرب عربستان، پایگاه «خمیس مشیط»  در جنوب عربستان، پایگاه «غربی» در جده و پایگاه «ظهران» در منطقه شرقی از دیگر پایگاه‌های آمریکایی‌ها در عربستان است که این پایگاه‌‌ها بر پایگاه‌های هوایی و دریایی دیگر آمریکا در منطقه اشراف دارند.
آشنایی با پایگاه‌های نظامی آمریکایی‌ها در کشورهای عربی/ توهم توطئه یک اصل ثابت در سیاست نظامی آمریکا است

کویت
یکی دیگر از مهم‌ترین پایگاه‌هایی نظامی آمریکایی‌ها در حاشیه خلیج فارس در کشور کویت واقع شده است. کویت در سال 1987 میلادی در اثنای جنگ نفت‌کش‌ها توافق‌نامه‌ای را در خصوص اسکورت 11 فروند از نفت‌کش‌های خود با آمریکایی‌ها امضا کرد.

علاوه بر این کویت بعد از اینکه نیروهای عراقی را در سال 1991 میلادی از کشورشان بیرون راندند، با آمریکا توافقنامه‌ای مبنی بر همکاری نظامی امضا کرد، که طبق این توافق‌نامه کویت متعهد شد تسهیلات گسترده‌ای به نظامیان آمریکایی ارائه دهد.

کویت در سال 2003 تمامی اراضی، بندرها و فرودگاه‌هایش را در اختیار نیروهای آمریکایی جهت حمله به عراق قرار داد که در آن زمان هزاران سرباز آمریکایی و انگلیسی و هزاران تانک و صدها جنگنده و بالگرد در این کشور مستقر بودند.

قطر

قطر در سال  1992 قرارداد امنیتی با آمریکا امضا کرد که تا کنون این قرارداد فسخ نشده است. بر اساس گزارش مرکز عربی مطالعات راهبردی خلیج فارس قطر یکی از مهم‌ترین زیر ساخت‌های نظامی آمریکا  در منطقه به شمار می‌رود. فرماندهی نیروی هوایی وابسته فرماندهی مرکزی آمریکا از عربستان به پایگاه هوایی العدید قطر در سال‌های 2002 و 2003 انتقال یافت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که قطر 400 میلیون دلار برای توسعه این پایگاه هوایی هزینه کرده‌است تا آنرا در اختیار نظامیان آمریکایی قرار دهد. پایگاه دیگری در قطر به اسم «السیلیه» نیز در تصرف نظامیان آمریکایی قرار دارد.

بحرين
بحرین از سال 1967 میلادی میزبان پایگاه‌های نظامی کشورهای خارجی است. بحرین پایگاه نظامی نیروهای انگلیس بود که بعد از عقب‌نشینی انگلیسی‌ها جای خالی آنها را آمریکایی‌ها گرفتند و در سال 1995 بحرین به‌صورت رسمی به مقر اصلی ناوگان پنجم آمریکا تبدیل شد و ناوهای جنگی آمریکا در نزدیکی المنامه پهلو گرفتند و هم‌اکنون 4 هزار 200 نفر از نظامیان آمریکایی در این کشور مستقر هستند.

ناوگان پنجم آمریکا شامل تعدادی از ناوهای هواپیمابر، زیردریایی‌ها و ناوشکن‌ها می‌باشد؛ همچنین در بحرین 70 جنگنده آمریکایی و تعدادی از بمب‌افکن‌های تاکتیکی و هواپیماهای سوخت‌رسان در پایگاه هوایی «الشیخ عیسی» مستقر می‌باشند، هر چند پایگاه «الجفیر» پایگاه اصلی آمریکا در بحرین که در جنوب شرقی منامه قرار دارد و مقر ناوگان پنجم است، همچنان باقی است. در منامه نیز بسیاری از مراکز فرماندهی نیروی دریایی آمریکا در پایگاه الجفیر که در این پایگاه 40 مرکز فرماندهی ایالات متحده قرار دارد که همه با ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در ارتباط هستند.

عمان
عمان برای آمریکا از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ چرا که این کشور مشرف به تنگه هرمز است که آمریکایی‌ها در این کشور پایگاه‌های هوایی مهم و متعددی بنا نهاده و در آنها بمب‌افکن‌های بی‌1 و هواپیماهای سوخت‌رسان را مستقر کرده‌اند.

عمان مرکزی برای ارائه خدمات و پل هوایی بین پایگاه‌های مختلف ایالات متحده است، و قبل از حوادث 11 سپتامبر،آمریکا در عمان پنج پایگاه داشت، با توجه به موافقت‌نامه‌های امضا شده بین دو کشور آمریکایی‌ها می‌توانند از 24 پایگاه نظامی عمان استفاده کنند.

امارت
علاو بر اینکه چندین بندر اماراتی‌ها در تصرف آمریکایی‌هاست یک پایگاه هوایی و تعدای از مخازن لوجستیکی در امارات نیز در اختیار ارتش آمریکا قرار دارد که کشتی‌های آنها در این بنادر لنگر انداخته‌اند.

امارات در سال 1994 توافقنامه همکاری نظامی با ایالات متحده آمریکا امضا کرد که به موجب آن آمریکایی‌ها دفتر رابط نظامی در امارات را ایجاد کردند و تسهیلاتی برای ساخت پایگاه دریایی از اماراتی‌ها دریافت کردند.

ارتش آمریکا در بندرهای «زاید»، «جبل علی»، «دبی» و «فجیره» با امارات همکاری محرمانه دارند. اخیرا هم رزمایشی در آمریکا برگزار شد که نیروهای امارات متحده عربی در کنار نیروهای اسرائیل و پاکستان و اسپانیایی شرکت کردند.

آمریکا با وجود اینکه شاید یکی از قدرتمند‌ترین کشور جهان از نظر میزان و حجم تجهیزات دفاعی و تهاجمی باشد؛ اما در عین حال از یک روانشناسی ترس برخوردار است. توهم توطئه و ترس از دشمن وهمی و یا دشمن واقعی یک اصل ثابت در سیاست خارجی و سیاست نظامی آمریکا است. به نظر می‌رسد ایجاد پایگاه‌های نظامی در اقصی نقاط جهان با هزینه‌های هنگفت توسط آمریکا در همین راستا قابل تعریف است.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار