محمد حیدری:

هنر خوشنویسی نشان دهنده اهمیت انتقال پیام در ایران است

هنرخوشنویسی در بین ایرانی ها همیشه دارای جایگاهی والا بوده است و علتش هم حضور هنر خوشنویسی در بطن و متن اسلام است.
کد خبر: ۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴ - 24August 2013

هنر خوشنویسی نشان دهنده اهمیت انتقال پیام در ایران است

 استاد محمد حیدری در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: هنر خوشنویسی و فرهنگ اسلامی آن قدر در هم تنیده شده که نمی توان این دومقوله را از هم جدا دانست. در حقیقت هنر خوشنویسی ما با فرهنگ اسلامی ما یکی است.

وی افزود: از زمان ورود دین اسلام به ایران، هنر خوشنویسی به صورت تام وتمام در اختیار این فرهنگ بوده است. زمانی که قرار بود قرآن به عنوان کتاب آسمانی کتابت شود هنرمندان خوشنویس ایرانی این توفیق را داشتند که هنرشان را در اختیارآن بگذارند.

محمد حیدری تصریح کرد: خوشنویسان ایرانی فقط به کتابت قرآن اکتفا نکردند و تا جایی که توانستند زیبایی را ضمیمه این امر قدسی کردند تا آیات قرآن را به بهترین شکل ممکن کتابت کنند. از آن زمان تا کنون احادیث و روایات دستمایه آثار خوشنویسان ایرانی است.

وی اظهار داشت: خوشنویسی زبان لاتین هیچ گاه جایگاه هنری نداشته و ندارد اما هنرخوشنویسی در بین ایرانی ها همیشه دارای جایگاهی والا بوده است و علتش هم حضور هنر خوشنویسی در بطن و متن اسلام است.

هنرمند خوشنویس افزود: معماری اسلامی تاثیر بسیار زیادی را از خود بر جای گذاشته و نقش بسیار مهمی را در معماری دنیا ایفا کرده است و به همین دلیل در حال حاضر مورد توجه همه دنیا است اما این توجه در مورد معماری غرب وجود ندارد و متخصصان، آن قدر که برای معماری اسلامی ارزش قائل هستند برای معماری غرب ارزش قائل نیستند.

وی تاکید کرد: معماری غربی تفاوت ماهوی با معماری ما دارد، ما در مسجدهایمان کتیبه داریم و هنر خوشنویسی درآن دیده می شود، اما در کلیساها به هیچ وجه کتیبه دیده نمی شود و هیچ گونه خوشنویسی هم در آن نیست. حضور خوشنویسی در معماری مساجد نشان دهند این موضوع است که برای ما ایرانی ها علاوه بر معماری، انتقال پیام هم بسیار مهم بوده است.   

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار