دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

پایداری امنیت با مشارکت مردم در انتخابات

امنیت بزرگترین سرمایه هر کشور است که مردم می‌توانند بدون ترس و مستقلانه زندگی کنند و خود مردم با حضور در صحنه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی نظام از جمله انتخابات، امنیت را ایجاد و پایدار می‌کنند.
کد خبر: ۲۳۷۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۸ - 01May 2017
پایداری امنیت با مشارکت مردم در انتخاباتبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، امروزه می‌توان گفت امنیت یکی از بزرگترین سرمایه هر کشوری محسوب می‌شود، امنیت را می‌توان احساس آزادی و زندگی بدون ترس دانست و این زندگی بدون ترس موجب استقلال رای یک ملت می‌شود و  این استقلال و حضور مردم در صحنه باعث می‌شود کشورهای بیگانه نتوانند در امور کشور دخالت کنند.

«آرنولد ولفرز» در تحليل كلاسيک خود از مفهوم امنيت ملی می‌‏‌گويد كه امنيت ملی مشتق از ايده منافع ملی است و در اصل نشان ‏دهنده تغيير توجه از رفاه به امنيت در حوزه منافع ملی است. وی می‌‏‌گويد: «يک ملت تا به آن حد دارای امنيت است كه اگر بخواهد از جنگ اجتناب كند، اين خواست به قيمت پايمال كردن ارزش‏های بنيادينش تمام نشود و اگر درگير جنگی شود بتواند با پيروزی در آن جنگ ارزش‌ها را حفظ كند.» ‏

امنیت شاخصه‌های گوناگونی دارد که عبارت است از امنیت سیاسی، امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی و امنیت فرهنگی.

امنیت سیاسی

امنیت سیاسی یکی از پیچیده‌ترین امنیت‌ها است. بعد سیاسی امنیت باعث حفظ و دفاع از حکومت می‌شود و اگر در این راستا هر چیزی بخواهد آن را با مخاطره رو به رو کند تهدید محسوب می‌شود.

امنیت اقتصادی

امنیت اقتصادی موضوعی است که در خلال جنگ سرد به وجود آمد و می‌توان گفت یکی از مهمترین ابعاد امنیت ملی محسوب می‌شود، یکی از مهمترین عناصری که باعث قدرت کشورها می‌شود موضوع اقتصاد است و به همین دلیل است که کشورهای در حال توسعه در تلاش هستند تا بتوانند در سطوح اقتصاد و روابط تجاری با کشورهای دیگر به درجه‌ای برسند که دچار ضربه نشوند.

امنیت اجتماعی

امنیت اجتماعی امروزه در کنار امنیت ملی وجود دارد و به سطح زندگی شهروندان در داخل کشور اشاره دارد، امنیت اجتماعی را می‌توان به میزان رضایتمندی شهروندان مرتبط دانست و یکی از شاخصه‌های سطح توسعه یافتگی جوامع بشریت می‌باشد.

«اُل ویور»، امنیت اجتماعی را توانایی جامعه برای حفظ ویژگی‌های اساسی‌اش تحت شرایط تغییر و تهدیدات واقعی و یا احتمالی تعریف می‌کند. به اعتقاد «ویور»، جامعه هویت‌اش را جستجو می‌کند به طوری که قادر به حل اختلافات هویتی باشد و اعضای آن را تنها به دولت واگذار نمایند. او معتقد است تئوری امنیت اجتماعی بر هویت جمعی در مقیاس بزرگ مانند هویت‌های مذهبی و هویت‌های قومی متمرکز است که کارآیی و وظایفی مستقل از دولت را دارند. «ویور»، هویت را به عنوان مفهوم صریح امنیت اجتماعی قلمداد نموده و معتقد است زمانی امنیت اجتماعی مطرح می‌شود که جامعه تهدیداتی نسبت به هویت‌اش احساس کند.

امنیت فرهنگی

فرهنگ به مجموعه رفتارهای اکتسابی و ویژگی اعتقادی اعضای یک جامعه معین می‌شود، موضوع فرهنگ را می‌توان مهمترین رکن امنیت داخلی در هر جامعه دانست که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در شکل‌گیری تهدیدها، راهبردهای مقابله و توان پاسخگویی کشور تأثیرگذار است.

وحدت ملی

در هر جامعه وحدت ملی یکی از اساسی‌ترین مقوله‌های امنیت محسوب می‌شود و اگر مردم کشوری با یکدیگر وحدت داشته باشند می‌توانند سایه ناامنی را برطرف کنند، امنیت می‌تواند حاصل حضور در دفاع از کشور باشد. امنیت می‌تواند همرنگی و یکی بودن در یک شکل ملی باشد، امنیت می‌تواند در یکی شدن در برابر دخالت کشورهای دیگر باشد و در بعضی از مواقع امنیت می‌تواند در انتخاب یک نفر باشد و در ایران اسلامی وحدت ملی به خوبی در زمان‌های مختلف نشان داده شده که هرگاه کشور به آنها نیاز داشته در صحنه‌های مختلف حضور داشته و باعث ایجاد امنیت در داخل و عقب راندن دشمنان شده است.

حضور مردم در صحنه باعث امنیت ملی خواهد شد

مقام معظم رهبری روز گذشته در دیدار کارگران فرمودند: «عمده حرف بنده با مردم است. مردم عزیز ما باید بدانند که حضور آن‌ها در عرصه‌های مختلف تعیین‌کننده است، تعیین‌کننده‌ی امنیت ملی است؛ اگر مردم در صحنه حضور داشته باشند، کشور در امنیت خواهد بود.

اینکه می‌بینید دشمن‌های وقیح و گردن‌گلفت در مقابل جمهوری اسلامی از هر عمل سختی اجتناب می‌کنند، به خاطر حضور مردم است؛ از مردم می‌ترسند. به معنای واقعی کلمه می‌ترسند. این‌ها تحلیل نیست، واقعیاتی است که مستندات آن‌ها جزو مسلمات است. وقتی ملت حضور پیدا می‌کند دشمنی که می‌خواهد با این نظام مبارزه کند مجبور می‌شود عقب بنشیند و تعرض نکند.

وقتی بین ملت و نظام فاصله ایجاد شد و ملت در صحنه حضور پیدا نکرد، آن‌وقت هر کاری بخواهند می‌توانند انجام دهند.»

مشارکت سیاسی در انتخابات یکی از منابع پایداری نظام است

«سید حسین نقوی حسینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: حضور در انتخابات و مشارکت سیاسی یکی از شاخصه‌های پایگاه مردمی نظام‌هاست، شاخصی که اغلب کشوری دیکتاتور و مستبد در منطقه خاورمیانه ندارند و همچنین کشورهای غربی هم نسبت به این شاخص در جمهوری اسلامی غبطه می‌خورند.

نقوی حسینی در ادامه افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و مشارکت سیاسی آنها در انتخابات یکی از منابع پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده مردم وارمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحرکات دشمن در ماه‌های منتهی به انتخابات گفت: هر انتخاباتی آغاز می‌شود دشمن از ماه‌های قبل استراتژی تعریف می‌کند که مردم را ناامید کند و مردم پای صندوق‌های رأی نروند. امروز خط دشمن ممانعت از مشارکت گسترده ملت ایران در انتخابات پیشرو است.

وی به بیان برنامه‌های دشمن برای جلوگیری از حضور مردم در انتخابات پرداخت و تصریح کرد: دشمن از ماه‌ها قبل در رسانه‌های خود شروع به تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران کرده و مردم باید مراقب باشند و فریب دشمن را نخورند.

حضور پرشور مردم در انتخابات موجب ارتقای «امنیت ملی» می‌شود

«کمال دهقانی فیروزآبادی» نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: مهمترین شاخصه انتخابات و ارزیابی آن میزان مشارکت مردم است و هرچه میزارن مشارکت بالا باشد ارزش نظام را نشان می‌دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حضور مردم در انتخابات و همراهی آنان در زمینه‌های مختلف با نظام، باعث می‌شود امنیت جامعه حفظ شود و با حضور مردم در صحنه انتخابات و صحنه‌های مختلف، دشمنان متوجه خواهند شد که نمی‌توانند کاری در برابر جمهوری اسلامی ایران انجام بدهند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیروهای مسلح در برقراری امنیت نقش مهمی دارند و امروز شاهد برقراری امنیت خوبی در کشورمان هستیم و مشکل امنیتی نداریم و این مهم با هماهنگی نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی به وجود آمده است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در برخی از کشورها میزان مشارکت مردم در انتخابات کم است، اظهار داشت: حضور مردم در انتخابات باعث ارتقای امنیت ملی می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهایی که نگران مشارکت پرشمار مردممان در انتخابات هستند، کشورهای غربی و عربی می‌باشند؛ کشورهای غربی به دلیل مشکلاتی که با انقلاب اسلامی دارند به دنبال اینند که مردم به پای صندوق‌های رای نیایند، برخی از کشورهای عربی نیز به دلیل اینکه انتخاباتی ندارد، انتخابات ایران را تهدیدی برای خود می‌دانند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دشمنان در عرصه تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی قطعا تلاش خواهند کرد تا از حضور پرشور مردم در انتخابات جلوگیری کنند؛ لذا مردم باید مراقب توطئه‌های دشمنان باشند.

در پایان باید به این اذعان کرد که مهمترین موضوعی که برخی را در برابر ایران قرار داده حق انتخاب مردم است، مردم جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌های حساس و زمانی که دشمن می‌خواست به ایران ضربه بزند حضور پیدا کند و دشمن نتوانست حرفی برای گفتن داشته باشد و در واقع همانطور که مقام معظم رهبری بیان داشتند این مردم هستند که سایه جنگ را بر طرف کردند و نه دیگران.
 
انتهای پیام241/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار