کتاب آثار برگزیده جشنواره طنز سوره منتشر شد

کتاب مجموعه آثار برگزیده نهمین جشنواره طنز سوره، توسط دبیرخانه این جشنواره فرهنگی هنری منتشر شد.
کد خبر: ۲۴۰۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳ - 22May 2017
کتاب آثار برگزیده جشنواره طنز سوره منتشر شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب نهمین جشنواره طنز سوره که در برگیرنده آثار منتخب این جشنواره است توسط انتشارات حوزه هنری منتشر شد.

در این کتاب مجموعه آثار منتخب و برگزیده بخش‌های نثر، نظم، داستان کوتاه، مقالات پژوهشی، عکس، کاریکاتور، استندآپ کمدی، بخش ویژه مهاجرت، اقتصادمقاومتی، ورود تکنولوژی و فراموشی بازی‌های پرتحرک، مقاومت به همراه یادداشت‌ دبیر علمی جشنواره در 215 صفحه آورده شده است.

ابوالفضل زرویی‌نصرآباد در یادداشتی برای این کتاب آورده است: متاسفانه سال‌های سال، در میان عوام، تعریف نادرستی از طنز و طنزپرداز رایج بوده است. این تعریف، متاسفانه در میانِ برخی خواصِ عوام‌زده نیز طرفدارانی دارد. فی‌المثل، لابد شنیده‌اید که بعضی می‌گویند: «این‌هایی که شما می‌نویسید که طنز نیست، طنزپرداز یعنی فلان‌کس که حتی به ناموس خودش هم رحم نمی‌کند! ادای بابای خودش را طوری در می‌آورد که از خنده روده‌بر می‎‌شوی.»

بعد هم برخی از بی اخلاقی‌ها، رکاکت‌ها و لودگی‌های او یا دلقک‌های بی‌نمکی چون کریم‌شیره‌یی را به عنوان «طنزِ واقعی» برای‌تان مثال می‌آورند که ترجیح می‌دهید «طنز واقعی» را ببوسید و بگذارید کنار.

طنز به معنای عصا قورت‌دادگی، تلخ اندیشی، القای نومیدی و افاضات روشن فکرانه نیست

صد البته، طنز به معنای عصا قورت‌دادگی، تلخ اندیشی، القای نومیدی و افاضات روشن فکرانه هم نیست. از یاد نبردیم که ما پیش از این که طنزپرداز، کاریکاتوریست یا کمدین باشیم، باید ادیب و شاعر، طراح و نقاش یا بازیگر و هنرپیشه باشیم و پس از همه‌ این‌ها، انسانیم. بی‌اخلاقی با ذاتِ انسان، خاصه هنرمند، در تضاد است.

خدا می‌داند که خود را بیش از هرکس، مخاطب این جملات می‌دانم. این خودگویه‌های خلوت را واگویه می‌کنم و با شما به اشتراک می‌گذارم، که اگر دغدغه‌ شما نیز هست، برای اصلاح این تعبیرات غلط و تبری و کناره‌جویی از کسانی که با رفتار و نوشته‌هایشان به ترویج این انگاره‌ها دامن می‌زنند، چاره‌ای بیندیشیم.

 
کتاب آثار برگزیده جشنواره طنز سوره منتشر شد 
 
اثر فوق با نام «مهاجرت و ...» کاری از شهرام رضایی برگزیده اول 

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار