دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

قابلیت تهاجمی جایروکوپترهای سپاه

جایروکوپترهای سپاه پاسداران که تا پیش از این به توان شناسایی مشهور بودند، با همت متخصصان نیروی زمینی قابلیت تهاجمی پیدا کردند.
کد خبر: ۲۴۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ - 10June 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، جایروکوپتر یا جایروپلن هواگردی بین بالگرد و هواپیما است که معمولاً گنجایش یک یا حداکثر دو سرنشین را دارد و ارتفاع پرواز آن نیز اندک است. حدود یک قرن از ساخت اولین نمونه این پرنده می‌گذرد و آلمانی‌ها برای نخستین بار از این سامانه‌ها به عنوان یک جنگ افزار در جنگ دوم جهانی استفاده کردند.
 
سابقه بکارگیری و استفاده از این نوع پرنده‌های سبک و کم حجم در نیروهای مسلح ایران به یک دهه قبل باز می‌گردد، که سپاه پاسداران به عنوان اولین مجموعه نظامی، طراحی و ساخت این نوع سامانه‌ها را با اهداف گشت و شناسایی در نقاط مرزی آغاز کرد.
 
نشست و برخاست آسان، سوخت کم، پرواز در ارتفاع پست، صدای محدود، قابلیت‌های مانوری، بازدهی بالا و هزینه کم سبب اقبال به سوی جایروپلن‌ها در سطح کشور شده است.
 جایروکوپترهای سپاه پاسداران قابلیت تهاجمی پیدا کردند
 
بنابراین گزارش اخیرا در فضای مجازی کلیپی از پرواز یک فروند جایرو کوپتر سپاه پاسداران منتشر شده است که برخلاف مدل‌های قبلی این سامانه ضمن دارا بودن قابلیت‌های تحقیق، تفحص، گشت و شناسایی قابلیت رزمی و تهاجمی نیز پیدا کرده است.
 
براساس آنچه که در این گزارش تصویری به نمایش گذاشته شد یک فروند جایروکوپتر با پرواز بر فراز منطقه عملیاتی ضمن شناسایی اهداف زمینی پس از نشانه روی، اهداف مورد نظر را با شلیک راکت مورد اصابت قرار می‌دهد و بدین ترتیب عملکرد موفق اولین جایروکوپترهای مسلح را در کشور به نمایش می‌گذارد.
 
همانطوری که در تصاویر قابل رویت است دو غلاف راکت انداز در طرفین این سامانه نصب شده است که به نظر می‌رسد به لحاظ شکل و اندازه به راکت‌های 2.75 اینچی بالگرد کبرا شباهت داشته باشد. توپ 20 میلیمتری سلاح دیگری است که قابلیت نصب بر روی این سامانه‌ها را دارد و در مواجه با پراکندگی تهدیدات بر قابلیت رزمی آن‌ها نیز می‌افزاید.
 
قطعا با مسلح شدن پرنده‌های فوق سبک سپاه پاسداران به راکت اندازها، ضریب امنیتی نقاط صفر مرزی کشور ارتقا می‌یابد و محیط ناامنی را برای تروریست‌های خرابکار که هر از چندگاهی از حمله غافلگیرانه و فرار زودهنگام به داخل مرزهای کشورهای مجاور استفاده می‌کنند، ایجاد خواهد کرد.
 
 انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها