روایت سعیدی‌‌راد از حاشیه‌های دیدار شاعران با رهبر انقلاب در گفت‌وگو با دفاع پرس؛

شوخی رهبر انقلاب با علیرضا قزوه و فاضل نظری درباره شعر خواندن از مشهد

صاحب کتاب «همین» با اشاره به نشاط چهره و صدای رهبر انقلاب در دیدار با شاعران گفت: حضرت آقا با شعر علیرضا قزوه یک شوخی را شروع کردند که موجب نشاط جلسه شد.
کد خبر: ۲۴۳۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱ - 12June 2017

شوخی رهبر انقلاب با علیرضا قزوه و فاضل نظری درباره شعرخواند از مشهد«عبدالرحیم سعیدی‌‌راد» شاعر برجسته دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به حاشیه‌های دیدار اخیر شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: دیدار امسال شاعران با رهبر انقلاب نسبت به سال گذشته چند تفاوت داشت، ازجمله اینکه تعداد دیدار اولی‌ها نسبت به سال قبل خیلی بیشتر بود.

وی گفت: اتفاق جالب دیگری که امسال برای خودم رخ داد درباره صحبتی بود که با مقام معظم رهبری درباره سایت شاعران فارسی زبان داشتم. سایتی که با مدیریت بنده و علیرضا قزوه 6 سال است راه اندازی شده تا پل ارتباطی بین شاعران فارسی زبان باشد که حدود 3 هزار عضو دارد که شاعران فارسی زبان هند، تاجیکستان، پاکستان، افغانستان و حتی اوکراین و اروپا در آن حضور دارند.

شاعر برجسته دفاع مقدس ادامه داد: نکته این موضوع در آن بود که وقتی 2 کتاب به حضرت آقا تقدیم کردم آقای قزوه پایین نشسته بودند و هنگامی که جلو رفتم تا کتاب‌ها را تقدیم کنم آقای قزوه گفتند: «سعیدی‌راد هستند، مسئول سایت شاعران فارسی زبان» به محض اینکه قزوه این را گفت، آقا فرمودند: «همان سایتی که با شاعران تاجیکستان، هند و افغانستان و .. ارتباط دارد؟» که من تایید کردم و مقداری از برنامه‌هایمان را در چند جمله تشریح کردم.

سعیدی‌‌راد افزود: برنامه‌هایی که برای شهیدان اندرزگو، نواب صفوی داشتیم و کتاب شعری که برایشان آماده کردیم را تقدیم کردم. همینطور گفتم که برای مرحومه مرضیه دباغ بعد از ماه رمضان طی یک فراخوان، قرار است مجموعه شعری برای ایشان جمع آوری کنیم که وقتی اسم ایشان را بردم رهبری فرمودند: «خیلی خوب، خیلی خوب. اقدام خوبی است و حقشان است برنامه خیلی خوبی برایشان گرفته شود.»

صاحب کتاب «سه مزار برای یک شهید» عنوان کرد: وقتی کتاب «همین» را که نامه‌های عاشقانه است، به رهبر انقلاب تقدیم کردم، درباره کتاب سوال کردند که پاسخ دادم یک مجموعه نامه است. ایشان فرمودند «نامه به کی؟» که بنده گفتم مخاطب نامه، آسمانی است ولی همگی خط سیری برای امام زمان (عج) را دنبال می‌کنند. آقا چند خط از کتاب را خواندند که وقت ما تمام شد.

وی اظهار داشت: پدرام پاک آیین از شاعران خوب کشورمان درباره علت حضورش در این محفل به من گفت: «آمده‌ام تا نکته‌هایی که آقا از شعرها تذکر می‌دهد را گوش کنم». دقیقاً همین اتفاق رخ داد. حضرت آقا از اولین شعر که متعلق به علیرضا قزوه بود «اول سلام، بعد سلام و سپس سلام» تا شعر آخر نکته دقیق گرفتند. ایشان از شعر فاضل نظری گرفته تا فرید نکته گرفتند.

این شاعر دفاع مقدس بیان کرد: رهبر معظم انقلاب نشاط خاصی در صدا و چهره داشتند. ایشان خیلی خوب گوش داده و توجه می‌کردند و نکات جالبی را تذکر می‌دادند. برخی مواقع وسط شعرخوانی نکته را بیان می‌کردند و در برخی مواقع آخر شعر تاکید می‌کردند تا شعر دوباره خوانده شود و نکته را تذکر می‌دادند. ظریف بینی و نکته سنجی ایشان چیزی بود که خیلی مشهود بود.

سعیدی‌‌راد گفت: حضرت آقا با شعر علیرضا قزوه یک شوخی را شروع کردند که گفتند چرا در شعرتان که بیشتر شهرها بود اسمی از مشهد بُرده نشد! آقای قزوه گفتند که حتماً ویرایش می‌کنم. وقتی نفر سوم که آقای اکرامی‌فر بود شعرشان را خواندند؛ آقا فرمودند شما هم اسمی از مشهد در شعرتان نبود! همه خندیدند. فاضل نظری داشت مطلبی می‌نوشت که آقا فرمودند «فاضل نظری» آمده‌اند؟ قزوه گفتند، بله! آقا ایشان را نگاه کرد که مشغول نوشتن بود و فرمودند: «مشغول نوشتن شعری هستید که هم مشهد داشته باشد هم کلمه فتنه؟» که خنده حضار بلند شد. از ساعت 21:35 که شعرخوانی شروع شد تا ساعت 24 نشاط و شور در جلسه حاکم بود و نفهمیدیم زمان چطور بر ما گذشت.

صاحب کتاب «همین» بیان کرد: نکته‌ای در بیانات رهبری اشاره شد که نخ تسبیح بیانات چند سال پیش ایشان نیز بوده است و آن تاکید ایشان درباره اتفاقات روز بود. رهبر انقلاب این مسئله را در این دیدار به گونه دیگری بیان کردند و فرمودند که جای منظوم سرایی در شعر معاصر خالی است و منظومه الهی قمشه‌ای مثال را زدند و گفتند که ما از این نوع منظومه‌ها نداریم.

این شاعر دفاع مقدس افزود: بحث دیگری که آقا در جلسه با شاعران اشاره فرمودند بحث جدی «هجو» بود. طنزپردازان ما حرفه‌ای شعر می‌گویند اما هجو که به گونه‌ای ترسیم کاریکاتورگونه است را نداریم. شعرا کمتر جرائت می‌کردند به سراغ هجو بروند و پرهیز می‌کردند اما با سخنان رهبری درباره مثال عربستان، جای این مسئله خالی است که کار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بحث تنبلی موضوع دیگری بود که معظم له به آن اشاره فرمودند که جامعه شناسان درباره واقعیت آن حرف بزنند اما شعرا کم کار می‌کنند، مثلاً درباره امام خمینی (ره) کم کاری شده است. منظور ایشان همه موضوعاتی بود که خیلی می‌شود درباره آن کار کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار