دفاع پرس گزاش می‎دهد؛

تجهیز سینمای دفاع مقدس همت جمعی می‌خواهد/ لزوم احساس مسئولیت دستگاه‌های دولتی

کمک به پروسه تولید در سینمای دفاع مقدس، امروز بیش از آنکه نیازمند به شعار باشد به یک همت دسته جمعی در تمام دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی نیاز دارد تا این سینما را از بحران نجات دهد.
کد خبر: ۲۴۵۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ - 30June 2017
تجهیز شدن سینمای دفاع مقدس همت جمعی می‌خواهد/ لزوم احساس مسئولیت دستگاه‌های دولتی
گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس؛ سینمای دفاع مقدس پیشینه‌ای به قامت سینمای انقلاب را به دوش می‌کشد و می‌توان مدعی شد تنها ژانر اختصاصی کشورمان پس از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. سینمایی که پس از حمله رژیم بعثی صدام به کشورمان مورد توجه سینماگران قرار گرفت و در همین مسیر چهره‌هایی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، رسول ملاقی‌پور به وجود آمدند و رشد کردند.

آثار سینمایی برجای مانده از دوران دفاع مقدس در فرم و محتوا، آثاری ماندگار بوده و برخی از آن‎‌ها در زمره بهترین آثار تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شوند. پس‌زمینه صحنه‌های جنگی و اکشن که همراه با صحنه‌های جبهه و جنگ و انفجار بوده را می‌توان در اغلب این آثار مشاهده کرد. سینمای دفاع مقدس در دهه 60 و 70  علی‌رغم کمبودهای سینمایی با پشتکار سینماگران جوان و دغدغه‌مند به پیش می‎‌رفت و روند کمبود امکانات و سختی کار در این حوزه با پایان یافتن دفاع مقدس بیشتر و بیشتر شد.

امروزه با پیشرفت صنعت سینمایی ایران و افزایش تولیدات این حوزه نسبت به دهه‌های گذشته، تعداد تولیدات حوزه سینمای دفاع مقدس روز به روز کمتر می‌شود و به نظر می‌رسد کمبود شدید امکانات تولید اثر در این حوزه، کمتر سینماگری را برای به نمایش گذاشتن صحنه‌های اکشن همراه با انفجار ترغیب می‌کند.

هرچند سینمای دفاع مقدس را نمی‌توان در صحنه‌های درگیری و توپ و تانک خلاصه کرد اما باید توجه داشت که رویگردانی از خط مقدم جبهه و عدم پرداخت سینمای ایران به این وجه از دفاع مقدس به بهانه کمبود امکانات و پرداختن به پشت جبهه و خط مقدم می‌تواند به فراموشی این گنجینه گرانقدر بیانجامد.

دفاع مقدس علی‌رغم دارا بودن وجوه مختلف پشتیبانی و تدارکات، زندگی روزمره مردم و جنگ شهری، گروهک‎ منافقین و... با کمترین تولیدات سینمایی را نسبت به سایر گونه‌های سینمایی در این سال‌ها همراه بوده است. تولید سالانه یک یا دو فیلم درباره موضوع مهم و تاریخی دفاع مقدس نشان می‌دهد یک غفلت بزرگی در این حوزه صورت گرفته است و باید در صدد جبران آن برآمد.

ضرورت بازپرداخت به حماسه‌ 8 ساله رزمندگان و شهدای دفاع مقدس اگرچه نیازی به تبیین و تشریح ندارد اما به وجود آمدن گروهک‌های تروریستی و مظلوم‌نمایی این گروهک‌ها به وسیله جریان رسانه‌ای نظام سلطه و عدم شناخت مردم جهان نسبت به جنایت‌های این جریانات نسبت به مردم ایران و انتقال مفاهیم ناب دفاع مقدس به نسل جدید انقلاب اسلامی را می‌توان علت و ضرورت توجه ویژه به این حوزه تلقی کرد.

عدم وجود تدارکات و پشتیبانی و امکانات لازم برای تولیدات دفاع مقدسی نیز مسئله‌ای است که نمی‌توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. سینماگران کشورمان در گونه‌های مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن دارند که به دلیل کمبودهای پشتیبانی موجود در سینمای دفاع مقدس سال‌هاست دست به تولید در این ژانر سینمایی نزده‌اند.

وجود شهرک‌های متعدد سینمایی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس امروز یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که می‌تواند فیلمسازان خصوصی را برای تولید آثار فاخر در این حوزه ترغیب کند. علت کم شدن این تولیدات در سال‌های گذشته را اگر بتوان کمبود امکانات و حمایت‌های دولتی دانست باید به بحث تجهیزات جنگی نیز اشاره کرد که شاید مهمترین دغدغه سینماگران در این حوزه بوده است.

به نظر می‌رسد کمک به پروسه تولید در سینمای دفاع مقدس امروز بیش از آنکه نیازمند به شعار باشد به یک همت دسته جمعی در تمام دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی نیاز دارد تا این سینما را از بحران نجات دهد که شاید وزارت ارشاد و معاونت سینمایی بتوانند بیشترین سهم و نقش آفرینی را در این عرصه بتواند انجام دهد.


انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها