رمضانیان در گفت‌وگو با دفاع پرس:

«سند 2030» استعماری است/ نفوذ دشمن به نظام فرهنگی و تربیتی طی سال‌های گذشته

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان گفت: سند 2030 از حیث سازمانی که خواهان اجرای آن در ایران است و هم از حیث محتوا، شیوه و شکل اجرا، ما را به نوعی به این مسئله می‌رساند که سندی استعماری بوده و اقدامی مغایر با اهداف و آرمان‌های انقلاب است؛ لذا بایستی جلو اجرایی شدن آن را گرفت.
کد خبر: ۲۴۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴ - 08July 2017
سند 2030؛ سندی استعماری است/ سال ها است شاهد وجود نفوذ در نظام فرهنگی و تربیتی هستیم
گروه اجتماعی دفاع پرس ـ رحیم محمدی؛ مسئله سند 2030 از جمله موضوعاتی است که امروزه در سطح جامعه درباره آن مطالبی عنوان می‌شود و حتی مقام معظم رهبری نیز بعد از اینکه یک بار به صورت خصوصی به مسئولان مربوطه اعلام کردند که اجرای این سند را متوقف کنند و مسئولان مربوطه به آن عمل نکردند، به صورت علنی خواستار متوقف شدن آن شدند، که این نشان از میزان اهمیت سند مورد اشاره و تبعات اجرای مفاد آن در کشور دارد.

بر این اساس گفت‌وگویی را با «شعبانعلی رمضانیان» مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور انجام دادیم، که در ادامه می‌خوانید.

دفاع پرس: به عنوان اولین سوال بفرمایید موضع گیری آشکار مقام معظم رهبری در خصوص سند 2030 چه پیامی را به همراه داشت؟

موضع گیری ایشان در خصوص سند 2030 این پیام را به همراه داشت که چرا دستگاه مسئول به درستی به وظیفه خود در خصوص سند یاد شده عمل نکرده است، چرا به موقع پیش گیری نکرده است و چرا وقتی هم قبل از اعلام عمومی تذکر دادند، توجهی نشد؟

حال اگر بخواهیم بپرسیم که چرا این مشکل به وجود آمد؛ باید گفت که بخشی از این مشکل به سیستم‌های نظارتی باز، بخشی هم به مقوله نفوذ و بخشی دیگری هم به تفکرات و اعتقادات افرادی باز می‌گردد که در برخی مجموعه‌ها فعالیت دارند؛ افرادی که به ظاهر خودی به حساب می‌آیند ولی تفکر غیر را دشمن به حساب نمی‌آورند.

در طیف روشنفکری جامعه که امروز بسیاری از مناصب هم در اختیار این افراد قرار دارد، شاهد حضور کسانی هستیم که با فرهنگ غربی مانوس‌تر هستند تا با فرهنگ اسلامی ایرانی؛ فرهنگ غربی را فرهنگ پیشرفته‌تر و برجسته‌تر و والاتر محسوب می‌کنند.

این طرز تفکر با فرهنگ غربی خو گرفته و به تعبیری می‌توان عنوان کرد که این افراد نفوذی هستند؛ چون استکبار جهانی برای استعمار ملت‌ها از شیوه‌ای استفاده می‌کند که در آن برای قالب کردن فرهنگ خود به دیگر جوامع از تربیت شدگان فرهنگ غرب بهره می‌برد.

البته مقوله نفوذ در نظام فرهنگی و تربیتی را سال‌ها است که در جامعه شاهدیم، به عنوان مثال دوران اصلاحات را ببینید مشابه همین اتفاق روی داد چرا که تعطیل کردن امور تربیتی در نظام آموزش و پرورش مشابه همین حرکتی است که در خصوص تصویب سند 2030 صورت گرفت.

بنابر این جریان نفوذ از همه فرصت‌ها برای نفوذ دادن هنجارها و ارزش‌های فرهنگ غربی استفاده می‌کند تا بلکه بتواند سنگرها و بخش‌های کلیدی جامعه را فتح کند؛ اما دستگاه‌های مسئول که باید مراقبت می‌کردند با بی دقتی و حساسیت نداشتن، زمینه ادامه فعالیت جریان نفوذ را میسر ساخته‌اند.

در ضمن این نکته را هم نباید فراموش کنیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی فقط از نظام فکری وابسته به جریان غرب گلایه نمی‌کنند بلکه از افرادی که در جبهه ارزشی انقلاب هستند نیز گلایه دارند چون باید زودتر از اینها نسبت به این مسئله اقدام می‌کردند.

دفاع پرس: بنابر آنچه درباره این سند عنوان می‌شود، آیا سند 2030 با اصول اسلامی مغایرت دارد؟

بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار نظرهای متعددی به صورت موافق و مخالف سند بیان شد؛ برخی‌ها فقط به موضوعات مثبت سند اشاره می‌کنند ولی در بررسی سند باید بدانیم که سند از ناحیه چه کسانی تنظیم شده؟ صادر کننده این سند باید برای ما موضوعیت داشته باشد؛ سند 2030 که توسط یونسکو تنظیم شده، زیر نظر کجا فعالیت می‌کند؟ در سازمان ملل متحد که یونسکو تحت نظر آن فعالیت می‌کند، کدام کشور در این سازمان خود را کدخدای جهان می‌شناسد؟

عده‌ای می‌گویند این سند با اسلام مغایرت ندارد؛ هر چند این سند در نگاه اول با اسلام مغایرت ندارد ولی چنانچه با دقت آن را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که سند مورد اشاره استقلال فرهنگی، تربیتی و ملی کشور را زیر سوال می‌برد لذا در این مسئله ما فعال پشت صحنه را استکبار جهانی می‌دانیم.

دفاع پرس: برخی در مقابل اعتراضاتی که به سند 2030 می‌شود، این سند را دارای مفاد و مولفه‌های خوبی می‌دانند، آیا این اعتراضات به حق است؟

در بحث محتوا، مولفه‌ها و موادی وجود دارد که به زعم بعضی‌ها اگر چه مواد خوبی در آن گنجانده شده اما کنار آن مواد، مطالبی قرار گرفته که نشان دهنده هدف اصلی سند و پوششی بودن مابقی موارد اشاره شده در سند 2030 است؛ مثلا دفاع از حقوق دیگران از اهداف پوششی است که همواره در طول دوران سازمان‌های جهانی آن را دنبال کردند اما می‌بینیم در حملات نظامی آل سعود به مردم یمن، حقوق بشر نادیده گرفته می‌شود و اعتراضی هم از سوی مدعیان حقوق بشر صورت نمی‌گیرد.

پس محتوای سند به گونه‌ای است که در کنار برخی مقوله‌های خوب و جذاب و مفید، مقوله‌هایی قرار دارد که آن‌ها هدف اصلی هستند؛ لذا همین موارد است که مغایرت و مخالفت جدی با اهداف و خواسته‌های اسلامی دارد.

از سوی دیگر این سند خودش ملحقات و پیوندهایی با سایر اسناد دارد که این ملحقات خطرناک‌تر از اصل سند است؛ کسانی که امروز از سند دفاع می‌کنند حالا ناشیانه یا مغرضانه، ملحقات را در نظر نمی‌گیرند و توجه نمی‌کنند که وقتی سند با ملحقات آن پیوند می‌خورد و آن‌ها را لازم الاجرا می‌کند، چه اتفاقی می‌افتد.

موضوع مهم دیگری در این رابطه این است که چرا مخفیانه تصویب می‌شود؟ اگر ما واقعا کاری که انجام می‌دهیم کاری صد در صد خالص است، چرا با مردم در میان نمی‌گذاریم؟ چرا باید زمانی که مردم متوجه می‌شوند و اعتراض می‌کنند، علنی می‌شود؟ در واقع این پنهان کاری می‌تواند دلیلی بر اهداف مغرضانه موجود در سند باشد.

بنابراین سند 2030 هم از حیث سازمانی که خواهان اجرای آن در ایران است، و هم از حیث محتوا، شیوه و شکل اجرا، ما را به نوعی به این مسئله می‌رساند که این سند استعماری بوده و اقدامی مغایر با اهداف و آرمان‌های انقلاب است لذا بایستی جلوی اجرایی شدن آن را گرفت.

دفاع پرس: برخی‌ها در رابطه با این سند عنوان می‌کنند که ایران نمی‌خواهد از تجربه و دانش دیگران در سطح بین المللی بهره بگیرد، آیا این ادعا صحیح است؟

ما اگر قرار باشد مطالبات، اهداف و خواسته‌های دین مبین اسلام را بر روی ریل تربیت غربی حرکت دهیم، هیچگاه به سر منزل مقصود نمی‌رسیم؛ البته استفاده از دانش و تجربه هرکجا که باشد از نظر ما امری پسندیده است اما این در صورتی است که انتخاب شود نه تحمیلی باشد.

امروز خیلی‌ها عنصری‌ترین محور برای اقتدار و قدرت را اطلاعات می‌دانند لذا دشمن با این سند، اطلاعات ما را به صورت سیستمی می‌برد و وقتی اطلاعات داشته باشد بهتر می‌تواند هجمه فرهنگی خود را علیه جامعه ایرانی سامان دهد.

دفاع پرس: می‌توانید نمونه‌ای را ذکر کنید که مخاطرات اجرایی شدن سند 2030 ملموس‌تر شود؟

اجرای سند 2030 باعث می‌شود استقلال فکری، فرهنگی و تربیتی جامعه از بین برود چون وقتی قرار باشد سند را کسانی بنویسند که با یک سری خصوصیات و اهدافی که مغایر با فرهنگ اسلامی ایرانی ما است؛ مشکل دارند در نتیجه اهدافی را که می‌نویسند، به طور طبیعی خواسته‌های آنها را محقق می‌سازد؛ علاوه بر این در بررسی سند با مقوله‌هایی مواجه می‌شویم که برای ما مبهم هستند مثل توسعه پایدار و برابری جنسیت.

این‌ها مواردی کلی و مبهمی هستند که وقتی سند اجرایی شد، هر تفسیری را می‌توان در قالب آن گنجاند تا اهداف استعماری پشت صحنه نگارش سند محقق شود.

دفاع پرس: اینکه امروز در کتاب‌های درسی بخش‌های مربوط به فرهنگ ایثار و شهادت حذف می‌شود را باید در راستای اجرای سند 2030 دانست؟

دقیقا در همین راستا است؛ چون این جزو ملحقاتی است که به سند اضافه می‌شود و کشورهای عضو را محبور می‌کند اقداماتی را در این خصوص انجام دهند، به عنوان نمونه سند مورد اشاره زمانی که سند 2030 در برخی کشورهای عربی مانند مصر و اردن پذیرفته شد، مسئولان این کشورها مجبور شدند مباحثی که در رابطه جهاد، شهید و شهادت است را حذف کنند.

این همان طرحی است که صهیونیست بین الملل آن را دنبال می‌کند زیرا آنها همواره به دنبال نابودی اسلام و قرآن هستند لذا هر کاری می‌کنند و از همه ابزار و امکانات هم بهره می‌گیرند تا به این هدف خود دست یابد؛ به همین خاطر نباید این گونه مسائل را دست کم بگیریم.

دفاع پرس: آیا این سند فقط محدود به حوزه آموزش و پرورش می‌شود؟

به طور خلاصه در بحث 2030 مسئله را بسیار فراتر از آنچه عنوان شده حتی آن بخشی که درباره آموزش و پرورش گفته شده، باید دید و این هم به دلیل آن است که بخش‌های دیگر آن که مربوط به مسائل خارج از آموزش و پرورش می‌شود، دیده نشده یعنی ما نباید خامی کنیم که در حوزه‌های دیگر مثل آموزش عالی، فنی و حرفه‌ای و سایر حوزه‌ها ورود نکرده‌اند.

لذا باید نسبت به مسائلی که در 2030 آمده و مربوط به سایر حوزه‌ها می‌شود نیز حساس شویم و به دنبال آن خط نفوذ را دنبال کرده و با خنثی ساختن اقدامات آن‌ها بتوانیم جامعه را به سمت بایسته‌های مطلوب هدایت کنیم.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها