سردار خرم نیا خبر داد؛

کشف 3 هزار و 854 قطعه تاریخی در کردستان

فرمانده انتظامی استان کردستان از کشف سه هزار و 854 قطعه اشیاء تاریخی مربوط به دوره‌های ماد و هخامنشی خبر داد.
کد خبر: ۲۴۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰ - 09July 2017
کشف 3 هزار و 854 قطعه تاریخی در کردستان
به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار «مسعود خرم نیا» فرمانده انتظامی استان کردستان اظهار کرد: در پی اشراف اطلاعاتی پلیس امنیت عمومی، یک باند فعال در زمینه خرید و فروش اشیاء تاریخی و عتیقه که به صورت عمده اقدام به خروج آثار ملی و تاریخی از کشور می‌کردند، در شهرستان سنندج شناسایی شد.

وی افزود: پس از ماه‌ها کار اطلاعاتی و عملياتی دو تن از سرشاخه‌های این باند با احراز هویت و محل سکونت تحت مراقبت پلیس قرار گرفتند، که  با کسب مجوز قضائی در بازرسی از مخفیگاه متهمان دو هزار و ۸۴۲ قطعه انواع سکه تاريخي و همچنين  ۱۴۰ قطعه اشياء تاريخي ديگر شامل انواع مهره‌های گردنبند، پيکرک، ظروف سفالی، اثر مُهر، نسخ خطی،‌کتيبه و زيورآلات کشف شد.

سردار خرم نیا خاطر نشان کرد: طبق نظر کارشناسان ميراث فرهنگی تمام آثار کشف شده دارای اصالت بوده و در زمره اشياء تاريخی حاصل از انجام حفاری‌های غير مجاز و تخريب آثار تاريخي و باستانی هستند که قدمتشان به ادوار مادها، هخامنشيان،‌ سلوکيان، اشکانيان،‌ ساسانيان و دوره اسلامی بر می‌گردد.

فرمانده انتظامی استان کردستان ضمن اشاره به دستگیری دو متهم و صدور قرار میلیاردی برای آنها از دستگیری یک نفر مالخر در استان قزوین خبر داد که ۸۷۲ قطعه از این آثار را به صورت غیرقانونی از متهمان خریداری کرده بود.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها