سقوط یک هواپیما در تهران/ 40 نفر جان خود را از دست دادند

پس از سقوط یک فروند هواپیما در محدوده شهرک آزادی تا کنون 40 نفر از سرنشینان آن جان خود را از دست داده اند.
کد خبر: ۲۴۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷ - 10August 2014

سقوط یک هواپیما در تهران/ 40 نفر جان خود را از دست دادند

به گزارش " دفاع پرس " این هواپیما که متعلق  به شرکت هواپیمایی سپاهان و در مسیر تهران ـ طبس در حال پرواز بوده که بر اثر یک سانحه سقوط کرد.

بر اساس اطلاعات واصله تا کنون 40 تن از سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست داده اند.

در همین رابطه در این باره محمد ایلخانی مدیر عامل شرکت فرودگاهها در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: ساعت 9:20 دقیقه امروز هواپیمای مسیر تهران - طبس متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهانایر هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست میدهد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط میکند.

 

وی ادامه داد: در این هواپیما کرو پروازی شامل دو نفر خلبان، دو نفر مهماندار، دو نفر گروه فنی و دو نفر گارد امنیت پرواز بوده است.

 

مدیر عامل شرکت فرودگاهها بیان کرد: در این پرواز 34 مسافر بزرگسال، 3 نوزاد زیر دو سال و 3 کودک زیر 12 سال حضور داشتند.

 

ایلخانی بیان کرد: این هواپیما قطعاً سقوط داشته است و احتمال زنده ماندن مسافران آن کم است و شاید چندین نفر از این پرواز زنده مانده باشند.

همچنین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تعدادی از مسافران این پرواز جان باخته و تعدادی زخمی شدهاند اظهار داشت: مسافران زخمی شده به بیمارستان اعزام شدند.

 

وی یادآور شد: این هواپیما به هیچ چیز روی زمین آسیب نزده است و هواپیما روی درختان یک منطقه نظامی سقوط کرده است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پس از بروز این سانحه بلافاصله تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به محل حادثه اعزام شدند و اینجانب نیز هم اکنون بر سر صحنه سانحه حضور دارم.

 تیم بررسی سازمان هواپیمایی به محل سانحه اعزام شد

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری از اعزام تیم بررسی سازمان هواپیمایی به محل سانحه سقوط هواپیمای ایران 140 سپاهان خبر داد.

حمید حبیبی اظهار کرد: هواپیمای سانحه دیده به شماره ثبت EP-GPA متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان حوالی ورزشگاه آزادی دچار سانحه شد.


وی خاطرنشان کرد: به محض وقوع سانحه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به محل سانحه اعزام شده اند و اطلاعات تکمیلی در اطلاعیه های بعدی به اطلاع عموم خواهد رسید.

یک تکه بزرگ هواپیما در محوطه و نیمه دیگر در پارک افتاده است

صادقی رئیس مدیریت بحران استان تهران نیز گفت: با دوربین مرکز مدیریت بحران در حال مشاهده صحنه حادثه هستم. خیابان شیشه مینا این هواپیما سقوط کرده است. یک تکه بزرگ هواپیما در محوطه و نیمه دیگر در پارک افتاده است. آتشنشانی و هلالاحمر و ناجا در حال پاکسازی هستند. آتشسوزی ناشی از سقوط مهار شده است. ابعاد و تعداد تلفات معلوم نیست.


وی تعداد مسافران این هواپیما ایران 140 متعلق به شرکت سپاهانایر را 48 نفر اعلام کرد.

وجود 5 نوزاد و کودک بین مصدومان را تأیید نمیکنیم


* صابرینیا رئیس اورژانس کشور تعداد مصدومان را 7 نفر اعلام کرد و گفت: 3 مصدوم شامل یک خانم و دو آقا توسط امداد هوایی به مراکز درمانی منتقل شدند. 4 نفر هم توسط «ون»های عبوری به مراکز درمانی منتقل شدند. اینکه گفته میشود 5 کودک و نوزاد در بین مصدومان وجود داشتند نیز تأیید نمیشود.

پزشکی قانونی: اطلاعی از تعداد تلفات نداریم


*سازمان پزشکی قانونی نیز با اعلام اینکه هنوز اطلاعات دقیقی از تلفات حادثه ندارد اعلام کرد: به محض قطعیت اخبار، اطلاعات لازم را در اختیار رسانهها قرار میدهیم.

مدیر بحران استان تهران: جلسه شورای بحران استان به ریاست استاندار تشکیل میشود

* مدیر بحران استان تهران با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای مسافربری در شمال فرودگاه مهرآباد تهران با بیان اینکه این هواپیما متعلق به لاین هوایی سپاهان تهران - طبس بوده است، گفت: اطلاعات بیشتر از جانباختگان حادثه پس از تشکیل شورای بحران استان به ریاست استاندار اعلام خواهد شد.


وی افزود: تا لحظاتی دیگر شورای بحران استان به ریاست استاندار و جانشین استاندار برگزار میشود و امیدوار هستیم تلفات این سانحه را به نحو احسن کاهش دهیم.


مدیر بحران استان تهران خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم تا آخر امروز و بعد از تشکیل شورای بحران و مشخص شدن ابعاد حادثه و علت آن تعداد دقیق جانباختگان این حادثه را از طریق رسانهها به شهروندان برسانیم.

 از آنتونوف 140 تا ایران 140

ایران 140، همان هواپیمای آنتونوف 140 اوکراینی است که توسط شرکت هواپیماسازی ایران (هسا)، تولید شده است. ماجرای ساخت این هواپیما به سال 1374 باز میگردد که در این سال یک قرارداد بین ایران و اوکراین امضا میشود که طبق آن، دولت کیاف متعهد میشود که در زمینه تولید هواپیمای آنتونوف 140 در شرکت هسا، با ایران همکاری کند.

پس از انعقاد این قرارداد و با گذشته چند سال، اولین فروند از این هواپیما که نمونه مونتاژ شده آنتونوف اوکراینی بود، رونمایی میشود اما طبق قرار داد اولیه و پس از مونتاژ اولین فروند از این هواپیما و انتقال کامل فناوری ساخت این مدل از هواپیماها، نمونههای بعدی این هواپیما به دست متخصصان کشورمان و به صورت بومی تولید میشود.

اولین فروند از این هواپیماهای ساخته شده در کشور، در سال 2000 میلادی اولین تست پروازی خود را انجام و دو سال بعد و در سال 2002 میلادی رسما رونمایی میشود تا ایران نیز رسما به جمع سازندگان این هواپیماها بپیوندد.

با توجه به امکانات موجود در کشور و در همان گام اول، هسا کار ساخت 12 فروند از این هواپیماها را آغاز کرد ولی اندکی بعد، به دلیل مشکلات مالی، عدم استقبال شرکتهای هواپیمایی داخلی و البته خلف وعدههای طرف مقابل، کار تولید این هواپیماها در اصفهان با مشکل مواجه شد ولی در عین حال، هسا توانست چندین فروند (طبق اطلاعات منتشره 9 فروند) از این هواپیماها را تولید کند.

یکی از مولفههای مهم مدل ایرانی و بومی هواپیماهای آنتونوف، استفاده از تجهیزات به روز و پیشرفته در سامانههای این هواپیما نسبت به مدل اوکراینی آن اعلام شده است.

مشخصات هواپیمای ایران 140


حداکثر ظرفیت حمل مسافر این هواپیما، 100 نفر است. این هواپیما قابلیت استفاده به عنوان یک هواپیمای منطقهای، ترابری، امدادی و گشت هوایی را دارد.

این هواپیما از موتور دو ملخه استفاده میکند که قدرت موتور آن، 2500 اسب بخار است یعنی موتور این هواپیما به اندازه 22 خودرویی که قدرتشان 110 اسب بخار است، قدرت دارد.

در این هواپیما به منظور حفظ فضای ظاهری داخلی، از یک دیواره سبک جداکننده بین قسمت بار و مسافر استفاده شده است. بارگیری از در بار که در جلوی هواپیما سمت راست قرار دارد، انجام شده و بارها بر روی پلتهایی که کف هواپیما قرار داده شدهاند، قرار میگیرند.

فضای داخلی هواپیمای ایران 140 در مدلهای صرفا باری-مسافری، در سه مدل با حجمهای مختلف حمل بار و مسافر، طراحی شده است.

در یک مدل، هواپیما قابلیت حمل 1650 کیلوگرم بار و 36 نفر مسافر دارد، در مدل دیگر، هواپیما قابلیت حمل 2650 کیلوگرم بار و 28 نفر مسافر و در مدل دیگر نیز، هواپیما قادر است 3650 کیلوگرم بار و 20 نفر مسافر را حمل کند که در صورت عدم حمل بار، مجموعاً همه مدلها قابلیت حمل 100 مسافر را دارند.

این هواپیماها از موتور نسبتا خوبی به نام "توربوپراپ (Turboprop)" استفاده میکنند که دارای دو ملخ است. موتور توربوپراپ یک موتور توربین گاز یا همان جت است که نیروی جلوبرندگی هواپیما را با چرخش پراپ (ملخ) ایجاد میکند. در صورتی که در موتور جت توربوفن، این نیرو توسط عکسالعمل گاز خروجی از موتور و هوای جابجا شده توسط فن تولید میشود.

یکی از مهمترین ویژگیهای این هواپیما تغییر کاربری داخلی آن است. به طوری که این هواپیما علاوه بر تغییر کاربری از باری به مسافری و از مسافری به باری، قابلیت تبدیل شدن به یک آمبولانس هوایی را نیز دارد.

این هواپیما قادر است که 12 مجروح خوابیده (روی کیت حمل مجروح)، 8 مجروح نشسته، 1 مجروح اورژانسی و 4 کادر پزشکی به اضافه امکانات تخصصی نگهداری و مراقبت از بیمار را حمل کند که این خود نسبت به مدل اوکراینی ویژگی برتری بخش است.

ناگفته نماند که برای هر نوع فعالیتی اعم از خرید قطعات هوایی، تست مجموعهها و نصب روی هواپیما، تستهای زمینی و پروازی و پروسههای رفع عیب، باید مطابق استانداردهای هوایی و با اخذ مجوزهای لازم باشد که در این زمینه، برای تولید ایران 140 نیز گواهینامه تایپ (نوع)، گواهینامه صدا، گواهینامه موتور و گواهینامه تولید از مراجع بینالمللی و داخلی اخذ شده است.

این هواپیما با طول کلی هواپیما 22 متر، طول بال 24 متر، قادر است با بیشینه وزن برخاست 19 تُن، بیشینه سرعت در حدود 600 کیلومتر بر ساعت و سرعت حرکت 450 کیلومتر بر ساعت، در آب و هوای گرم، خشک و مرطوب پرواز کند.

پیشتر نیز یک نمونه از هواپیماهای ایران 140 در 27 بهمن 1387 در منطقه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد. در آن حادثه، یک استاد خلبان در حال آموزش چهار خلبان و در قالب دوره آموزشی تایپ (نوع) هواپیما بود که با سقوط هواپیما، استاد و 4 شاگردش در دم کشته شدند.

نظر شما
پربیننده ها