دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نگاهی به تاریخ سازمان اطلاعات نظامی پاکستان

سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (موسوم به ‌آی‌.اس‌.آی) در تاریخ 69 ساله خود اقدامات بسیاری در برهم‌زدن وحدت مذهبی میان مسلمانان انجام داده که قابل تأمل است.
کد خبر: ۲۵۳۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ - 19August 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، روز گذشته سازمان امنیت ملی افغانستان از دستگیری یک افسر وابسته به سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (موسوم به «آی‌اس‌آی») در یکی از مناطق شهر کابل خبر داد. این فرد، که «امان‌الله» نام دارد، مدعی شده است که از سال 2013 به عضویت مهم‌ترین نهاد اطلاعاتی پاکستان درآمده و مأمور به اجرای اقداماتی در راستای اهداف این سازمان در خاک افغانستان شده است.
 
وی مدعی شده است که چهار بیمارستان در پاکستان از سوی آی‌.اس‌.آی مأمور شده‌اند تا کار رسیدگی به مجروحان گروه‌های شبه‌نظامی مخالف دولت کابل را انجام دهند. وی ابعاد حمایت ارتش پاکستان از مخالفان مسلح دولت کشور همسایه را شامل سه بخش مالی، درمانی و نظامی عنوان کرد.
 
اگرچه برخی تحلیلگران مدعی هستند که ویدئوی منتشرشده از مصاحبه این فرد با عوامل سازمان امنیت ملی افغانستان، یک حرکت تبلیغاتی و رسانه‌ای است و چنین موضوعی صحت ندارد؛ اما سابقه فعالیت‌های اطلاعاتی- نظامی آی‌اس‌آی در دیگر کشورهای جهان مخصوصا افغانستان و هند به خوبی نشان‌دهنده تمایل سیری‌ناپذیر این سازمان برای اعمال قدرت خصوصا در برابر همسایگان و رقبای منطقه‌ای و بین‌المللی اسلام‌آباد است.
 
دستگیری افسر اطلاعاتی پاکستان در افغانستان/ نگاهی به تاریخی سازمان اطلاعات نظامی پاکستان 
قریب به 70 سال از تأسیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان می‌گذرد. این سازمان را به دلیل مخفف نام آن (اینتر سرویسز اینتلیجنس) با عبارت مخفف‌شده «آی‌اس‌آی» می‌شناسند. این سازمان یک سال پس از از هم‌ گسیختن کشورهای شبه‌قاره هند و تأسیس کشور مسلمان‌نشین «پاکستان» تأسیس شد. آن دوران، نخستین سال‌های جنگ سرد بود و همانگونه که از پیش مشخص بود، جبهه‌بندی شرق و غرب در اینجا نیز خود را نمایان کرد.
 
دولت هند، که از دیرباز تحت استعمار انگلستان قرار گرفته بود، پس از استقلال به سمت اردوگاه شوروی رفت. پاکستان نیز برای مقابله با این موضوع، گرایشی آمریکایی پیدا کرد. این موضوع، همزمان با اشغال کشمیر با اکثریتی مسلمان‌نشین توسط هند، باعث شد آی‌اس‌آی در ابتدای تأسیس خود، درگیر یک نبرد اطلاعاتی تمام عیار با هندوستان شود.
 
دستگیری افسر اطلاعاتی پاکستان در افغانستان/ نگاهی به تاریخی سازمان اطلاعات نظامی پاکستان 
با این وجود طی دهه‌های بعد و پس از شکست‌های پاکستان در جنگ با هند و جداشدن پاکستان شرقی از این کشور و تغییر نام آن به «بنگلادش»، آی‌اس‌آی بر اساس خواست فرماندهان ارتش پاکستان شاهد تغییراتی در ساختار رده‌ها و وظایف بود. تمرکز آی‌اس‌آی بر موضوع هندوستان و کشمیر به همین منوال پیش رفت تا اینکه شوروی به افغانستان حمله کرد و این موضوع با ورود ژنرال ضیاءالحق به جایگاه ریاست‌جمهوری پاکستان همزمان شد.
 
آی‌اس‌آی با پشتیبانی آمریکا و حمایت مستقیم ژنرال ضیاءالحق، گروه‌هایی از مبارزان افغان را برای نبرد با ارتش شوروی آموزش داد. افسران آی‌اس‌آی، که به صورت دائم از طریق پایگاه‌هایی در مناطق قبایلی پاکستان بر آموزش و فعالیت‌های نیروهای افغان نظارت داشتند، به صورت مستقیم زیر نظر مستشاران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) فعالیت می‌کردند.
 
 دستگیری افسر اطلاعاتی پاکستان در افغانستان/ نگاهی به تاریخی سازمان اطلاعات نظامی پاکستان
فعالیت‌های آی‌اس‌آی و سیا در نوارمرزی شمال پاکستان با جنوب افغانستان، که در اطراف قبایل مرزنشین پشتوزبان صورت می‌گرفت، زیربنای تشکیل گروه شبه‌نظامی طالبان و در اصل، سازمان به اصطلاح جهادی اما تروریستی «قاعده الجهاد»، که به صورت کوتاه شده «القاعده» نامیده شد، را فراهم کرد. نیروهای آموزش‌دیده آی‌اس‌آی پس از فروپاشی شوروی، مبارزات خود را با مجاهدان انقلابی افغان آغاز کردند. 
 
دستگیری افسر اطلاعاتی پاکستان در افغانستان/ نگاهی به تاریخی سازمان اطلاعات نظامی پاکستان 
با این حال، رد سازمان اطلاعات پاکستان را می‌توان در اقدامات تروریستی نظیر ترور «علامه سید عارف‌حسین حسینی» رهبر «نهضت اجرای فقه جعفری پاکستان»، که مهم‌ترین متحد جمهوری اسلامی ایران و مقاومت در پاکستان بود، مشاهده کرد. این اقدام با مشارکت و کمک صدام و رژیم بعث عراق، در کنار کمک‌های رژیم سعودی، انجام شد.
 
به دلیل نفوذ افسران عالی‌رتبه هوادار اندیشه وهابیت در سطوح عالی ارتش پاکستان، همواره روابط خوبی میان ارتش‌های پاکستان و رژیم سعودی برقرار بوده است.
 
 دستگیری افسر اطلاعاتی پاکستان در افغانستان/ نگاهی به تاریخی سازمان اطلاعات نظامی پاکستان
فعالیت گسترده مدارس مروج اندیشه وهابی- تکفیری، موسوم به فرقه «دیوبندی»، در اغلب شهرهای پاکستان خصوصا در ایالت «پنجاب» (نظیر شهرهای اسلام‌آباد، لاهور و مولتان) با حمایت مستقیم آی‌اس‌آی و بودجه‌های کلان فرستاده شده از سوی شیوخ تکفیری وابسته به رژیم آل‌سعود صورت می‌گیرد.
 
حملات تروریستی گسترده‌ای که علیه اهل سنت میانه‌رو (موسوم به بریلوی) و شیعیان در پاکستان به اجرا درمی‌آید، تماما برخواسته از مدارس فرقه دیوبندی است که توسط عوامل سیاسی آنان در دولت و مجلس نمایندگان پاکستان از یک سو و نهادهای نظامی بویژه آی‌اس‌آی از سوی دیگر حمایت می‌شود.
 
دستگیری افسر اطلاعاتی پاکستان در افغانستان/ نگاهی به تاریخی سازمان اطلاعات نظامی پاکستان 
این موضوع محدود به پاکستان نیست و بسیاری از دانش‌آموختگان این مدارس هم‌اکنون به صفوف داعش در افغانستان، سوریه و عراق پیوسته‌اند و مشغول انجام جنایات خون‌بار به نام اسلام علیه اسلام هستند.
 
از میان دانش‌آموختگان همین مدارس، اشخاصی تربیت شدند که با حمایت و اشراف اطلاعاتی کامل آی‌اس‌آی دست به ایجاد آشوب و فتنه در استان‌های مرزی کشور زدند که طی این اقدامات تروریستی، ده‌ها نفر از مردم و مقامات کشوری و لشکری به شهادت رسیدند.
 
هم‌اکنون نیز آی‌اس‌آی از فعالیت تروریست‌های تکفیری در خاک پاکستان حمایت می‌کند همانطور که موضعی مثبت نسبت به تجاوز رژیم سعودی به یمن اتخاذ کرده است.
 
انتهای پیام/ 421 
نظر شما
پربیننده ها