سرلشکر رضایی در گفت‌وگوی ویژه خبری عنوان کرد؛

ضرورت واکنش مناسب ایران به اقدامات ترامپ/ در سخنان ترامپ تناقضات بسیاری بود/ فناوری‌های نظامی خود را در نبرد با داعش توسعه دادیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سخنرانی ترامپ در سازمان ملل بی‌ادبانه، غیرمسئولانه و یاغی‌گرایانه بود، گفت: همچنین در سخنان ترامپ تناقضات بسیاری بود.
کد خبر: ۲۵۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵ - 20September 2017
در سخنان ترامپ تناقضات بسیاری بود

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب اظهار داشت: سخنرانی ترامپ در سازمان ملل با تمامی سخنرانی‌های دیگر متفاوت بود؛ چرا که از یک سو بی ادبانه و یاغی‌گرایانه و از سوی دیگر غیرمسئولانه بود.

وی افزود: ترامپ در سخنان خود به ملت ما توهین و نسبت به جایگاهی که در آن قرار داشت جاهلانه عمل کرد. احترام به حاکمیت دولت‌ها از اصول سازمان ملل است اما ترامپ در امور کشورها مداخله کرد و این غیرمسئولانه بود، چرا که همه باید به تعهدات بین المللی پای‌بند باشند.

رضایی سخنرانی ترامپ در سازمان ملل را به حیوان درنده‌ای تشبیه کرد که از قفسی آزاد شده و جان دیگران افتاده است و گفت: ترامپ سازمان ملل را با پایگاه هوایی و پادگان اشتباه گرفته بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به تناقضات گفتاری ترامپ اشاره کرد و بیان داشت: رئیس جمهور آمریکا از یک سو می‌گفت می‌خواهد به نفع مردم ایران صحبت کند اما از سوی دیگر شاهد اعمال تحریم علیه مردم ایران هستیم. ادعای نبود دموکراسی در ایران را مطرح می‌کند در حالی که دوستان آمریکا در منطقه از دیکتاتوری سابقه‌دار برخوردارند و دموکراسی در آن کشورها نیست.

وی ادامه داد: ترامپ در مورد حقوق بشر حرف می‌زند اما از اسرائیل و عربستان سعودی حمایت می‌کند که در نقض حقوق بشر و کشتار مردم یمن نقش دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ترامپ در حالی از مبارزه آمریکا با داعش سخن می‌گوید که در مناظره انتخاباتی خطاب به کلینتون گفت که آمریکا از داعش و تروریسم حمایت می‌کند.

وی گفت: مجموعه این مسائل نشان می‌دهد که رئیس جمهور آمریکا هر چه بیشتر حرف بزند، حقانیت ما بیشتر ثابت می‌شود و وجود، باطن و واقعیت خودشان را که دولت‌های گذشته اجازه افشا شدن آن را نمی‌دادند، نشان می‌دهد؛ به نظر من ما باید به او جایزه هم بدهیم!

سه برخورد احتمالی ترامپ با برجام
 
رضایی در خصوص برجام نیز عنوان کرد: ترامپ مرتب می‌گوید که تصمیمم را درباره برجام گرفته‌ام اما نمی‌گوید. به نظرم 17 اکتبر (25 مهر) که زمان تمدید توقف تحریم‌ها علیه ایران است که این توقف 90 روزه است، ایشان یا امضا می‌کند و به کنگره می‌گوید که ایران نقض برجام کرده است و کنگره نیز 2 ماه وقت دارد که گزارش ترامپ را مطالعه کند و در نهایت حق تمدید توقف تحریم‌ها را از ترامپ بگیرد.
 
وی ادامه داد: دومین حالت این است که ترامپ این توقف تحریم‌ها را امضا نکند و تحریم‌های ثانویه برگردد. راه سوم رئیس جمهور آمریکا نیز این است که به کمیسیون مشترک شکایت کند که متاسفانه در برجام ساز و کار خوبی در این رابطه دیده نشده است. اگر این موضوع رخ بدهد، هرچقدر هم طرف‌های دیگر بگویند که ایران نقض نکرده است، او می‌تواند بگویند من قانع نشدم و تقاضا کند تا قطع‌نامه‌های شورای امنیت دوباره برگردند. در این مرحله نیز اگر همه مخالفت کنند، خود آمریکا می‌تواند وتو کند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: راه برای بازگرداندن تحریم‌ها برای ترامپ باز است. برجام سد محکمی در این رابطه ایجاد نکرده است؛ البته ما هم می‌توانیم از ماده 36 و ماده 37 استفاده کنیم و اقدام متقابل انجام دهیم اما چون حق وتو نداریم در جایی متوقف می‌شود اما در هر صورت می‌توانیم اقداماتی را انجام بدهیم.
 
ضرورت واکنش مناسب ایران به اقدامات ترامپ
 
وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها تصورشان این است که هر نقضی انجام بدهند، ایران عکس العملی نشان نمی‌دهد. آمریکایی‌ها می‌گویند ایران اگر در برجام هزینه‌هایی داده است، چیزهایی هم به دست آورده که ما باید این منافع را هم از ایران بگیریم. ترامپ به دنبال این است تا منافع ما را از برجام قطع کند. در چنین شرایطی هر نوع انفعال ما، موجب می‌شود آن‌ها جلوتر بیایند.
 
رضایی ادامه داد: ایران اگر می‌خواهد به شیوه‌ای که سابق بوده ادامه دهد، خطرات بسیاری متوجه کشورمان خواهد شد و نتیجه آن این است که آمریکایی‌ها به این موضوع می‌رسند که با هر دیپلماسی می‌توانند ایران را به دنبال خود بکشانند. اگر ایران اقدامی نشان ندهد، نشان می‌دهد که در دیپلماسی و سیاست خارجی استحکامی ندارد و دیپلماسی ما تضعیف می‌شود.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: وقتی ما از منافعی که در برجام داریم، ممنوع می‌شویم، عکس العملی نشان ندهیم، اقدام ترامپ علیه ایران تندتر می‌شود؛ اما عکس العمل ایران چه می‌تواند باشد؟ اگر ترامپ، آمریکا را از برجام خارج کند و تحریم‌ها بازگردد، این تحریم‌ها به ضرر اروپا نیز است چرا که آنان با ایران ارتباط دارند و این ارتباط تهدید می‌شود. ما باید از همکاران بین المللی خود بخواهیم تا جلوی آمریکا بایستند و وزارت خارجه بایستی در مقابل اقدام ترامپ با اتحادیه اروپا و جاهای دیگر کارهایی انجام دهد و از 5+1 بخواهد که جبران کنند. این اولین کار ما که به نوعی هشدار است، می‌تواند باشد. اگر اروپایی‌ها نتوانند که نمی‌توانند، آن وقت ما اقداماتی انجام می‌دهیم که دولت و شورای عالی امنیت ملی عکس العمل مناسب را آماده خواهند کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: برجام یک سند محدودکننده ایران در مدت معین است و ما بعد از 13 سال می‌توانیم به انجام اقدامات خود بپردازیم. ترامپ ادعا می‌کند که این 13 سال نباشد و زمان نامحدود باشد تا ایران به غنی‌سازی کامل نرسد. همچنین در برجام آمده است که درصد غنی‌سازی ما 3.6 درصد است، ایران برای غنی‌سازی نیز باید از نسل اول سانترفیوژها استفاده کند که این مربوط به 13 سال است. ترامپ می‌گوید این محدودیت‌ها هم باید همیشگی باشد. وی همچنین ادعا می‌کند که موضوع موشک‌های بالستیک نیز باید در برجام آورده شود؛ لذا ترامپ به دنبال اصلاح و تغییر برجام است.
 
رضایی اضافه کرد: همچنین در برجام آمده است که آژانس نمی‌تواند از مراکز نظامی و امنیتی ایران بازدید کند اما آمریکا ادعا می‌کند که این قید باید برداشته شود و برجام اجازه بازدید از تمامی مراکز را بدهد. طبیعی است که ما به چنین زیاده‌خواهی‌هایی تن نمی‌دهیم و امنیت‌مان را به دست کسی نمی‌سپاریم و زیر بار حرف زور آمریکا نمی‌رویم. بر قدرت دفاعی‌مان خواهیم افزود و دولت و رهبری نیز حاضر به پذیرش چنین تعهداتی نیستند. 
 
توان موشکی ایران برای کمک به صلح در منطقه است
 
سرلشکر رضایی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص توان موشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: موشک مهمترین ابزار ایران برای کمک به صلح منطقه است. ما با موشک داعش و تروریسم را سرکوب کردیم و امروز با موشک‌هایمان علیه داعش و تروریسم اقدام می‌کنیم. اگر کسی در منطقه بخواهد امنیت ما را همچون صدام به خطر بیاندازد، ما با موشک به جنگ خاتمه می‌دهیم و زودتر صلح را در منطقه برقرار می‌سازیم.
 
تکذیب ادعای پول دادن ایران به عراق و سوریه
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص ادعای آمریکا مبنی بر حمایت ایران از تروریسم نیز اذعان داشت: آمریکایی‌ها کاملا می‌دانند که ما چقدر در کشورهای عراق و سوریه هزینه می‌کنیم اما جای سوال است که چرا افشا نمی‌کنند. نوع دفاع ما در عراق و سوریه هزینه‌بر نیست چرا که برخلاف جنگ‌های کلاسیک، دفاع ما، دفاع مردمی است. در دوران دفاع مقدس از 120 میلیارد دلار درآمد ارزی، تنها 20 میلیارد دلار یعنی معادل یک ششم خرج جنگ شد، در حالی که آن جنگ، جنگی بود که تمام کشور ما را درگیر خود کرده بود.
 
وی اضافه کرد: ما در عراق و سوریه مشاوره می‌دهیم؛ بله مشاوره ما میلیاردها می‌ارزد اما پولی وارد نمی‌کنیم، آنچه ما وارد مبارزه با داعش می‌کنیم، ایمان و شهامت حججی‌ها و همدانی‌هاست. روسیه با آن همه عظمتش در هوا با داعش می‌جنگد اما شما ببینید نیروهایی که در روی زمین با داعش می‌جنگند چه سلاح‌هایی در دست دارند، این‌ها همان سلاح‌هایی است که از داعش به غنیمت گرفته‌اند. در دفاع مقدس ما حدود 900 تانک و 500 توپ از صدام به غنیمت گرفتیم.
 
سرلشکر رضایی بیان کرد: جنگ ما جنگ میلیاردی نیست بلکه جنگ تجارب است که فنون آن توسط ایران آموزش داده می‌شود. ما بسیاری از تجهیزات جدید خود را در صحنه نبرد با داعش تولید کردیم و فناوری‌های نظامی خود را توسعه دادیم، به طور مثال توان پهپادی خود را ارتقا بخشیدیم. این که ایران به عراق و سوریه پول می‌دهد، حرف مفت بیشتری نیست.
 
آمریکایی‌ها ایران را بشناسند!
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: سیاست‌ها و استراتژی‌های آمریکا در منطقه با شکست مواجهه شده است. ترامپ میراث غلطی را از اوباما به ارث برد که اکنون با افتضاحاتی در حال پایان یافتن است، چرا که داعش در حال تمام شدن است و ائتلاف عربستان در آزادسازی حلب شکسته خورد.
 
وی بیان کرد: عربستان در یمن شکست بسیار سنگینی متحمل شده است. امروز موشک‌های انصارالله یمن به عربستان و امارات می‌رسند و برج‌های کاغذی امارات با این موشک‌ها می‌توانند خالی از سکنه و دبی و دیگر شهرهای این کشور به بیابانی تبدیل شوند.
 
رضایی گفت: آن‌ها اکنون به سراغ کانون الهام بخش مقاومت که ایران است، می‌خواهند بیایند و با ایران درگیر شوند. از نظر آنان منطقه نباید امن باشد چرا که اسرائیل ناامن می‌شود. اکنون آن‌ها به بهانه کردستان به دنبال ایجاد ناامنی جدید در منطقه هستند. آنان دو استراتژی ایجاد ناامنی در منطقه و به سراغ ایران آمدن را دنبال می‌کنند. من اعلام می‌کنم که ترامپ شاید اولین رئیس جمهور آمریکا باشد که قبل از شروع بازی شکست بخورد، چرا که عکس العمل ما را در پی خواهد داشت. من سرنوشت خوبی را برای ترامپ نمی‌بینم.
 
وی در پایان بیان داشت: ما علاوه بر اینکه سعدی، حافظ و مولانا را داریم که در ادبیات و عرفان سرآمد و در جهان نامدار هستند، رستم، خرازی و باکری‌ هم داریم که هر تجاوزگری را ناکام می‌گذارند، علاوه بر این حججی‌ها و همدانی‌ها نیز داریم که در دفاع از بشریت جانفشانی و تروریست‌ها را سرکوب می‌کنند. توصیه من این است که ایران را بشناسند، ایران را بشناسند و ایران را بشناسند و در برابر ملت ایران با تواضع رفتار و از کلمات بی ادبانه و توهین پرهیز کنند.
 
انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها