چگونه آسوده‌تر زندگی کنیم؟ (2)/ حجت‌الاسلام پناهیان:

مردم را چگونه دیندار کنیم؟/ امیرالمومنین(ع) آسوده زندگی کردن را تایید کردند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مومنین آسوده زندگی کردن را تجربه نکرده‌اند، گفت: اگر مردم آسوده زندگی کردن مومنین را مشاهده کنند، به دین علاقه‌مند می‌شوند.
کد خبر: ۲۵۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ - 23September 2017
مردم را چگونه دیندار کنیم؟/ امیرالمومنین(ع) آسوده زندگی کردن را تایید کردندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حجت الاسلام «علیرضا پناهیان» استاد حوزه و دانشگاه، صبح امروز (شنبه، یکم مهرماه) هم‌زمان با دوم محرم، در سلسله سخنرانی‌های خود در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس با موضوع «چگونه آسوده‌تر زندگی کنیم؟» برجسته‌ترین گرایش‌های انسان را راحت‌طلبی دانست و با تاکید بر لزوم کنترل این گرایش اظهار داشت: اگر راحت‌طلبی در وجود انسان نباشد، آیات قرآن برای جهنم به چه کار می‌آید؟ راحت‌طلبی می‌تواند انسان را به سقوط بکشاند؛ البته نباید راحت‌طلبی را در وجودمان نابود کنیم؛ بلکه وظیفه داریم بخشی از آن را نیز فراهم کنیم که اسم آن مدیریت نیازهاست.

وی گفت: آسوده‌تر زندگی کردن جنبه جسمی و محیطی دارد. عبادت باید در موقعیتی باشد که روح در آرامش و جسم آسوده باشد؛ ما باید آسوده زندگی کنیم. اینکه بخواهیم مطلقاً آسوده زندگی کنیم، محقق نمی‌شود و باید بخشی از آرامش و راحتی را در اوج گرفتاری به دست آوریم.

این استاد حوزه و دانشگاه با ذکر روایاتی در تایید راحتی، بیان کرد: امیرالمومنین (ع) فرمودند: «دنبال با عظمت‌ترین راحتی باشید». در روایت دیگری می‌فرمایند: «کسی که به مقدار مورد نیاز اکتفاف کند، راحتی را بدست آورده است که باید هر روز برای آن تلاش کند.»

پناهیان افزود: فرق مومن و غیرمومن و فایده دین، در بدست آوردن راحتی است. مومنین از آسوده خاطری بهره‌مند نشده‌اند وگرنه همه مردم دیندار شده بودند. اگر آسودگی در چهره مومنین دیده شود، مردم به دین علاقمند می‌شوند. روایت است که «حال مومن در بلا همانند حال او در آسودگی است» ما باید برای همه لحظاتی که آرامش نداشته‌ایم، استغفار کنیم.

وی ادامه داد: امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: «مومنین در دنیا از مسرفین (کسانی که برای لذت هزینه می‌کنند) بیشتر لذت می‌برند» چون دین مهارت‌های لذت بردن از زندگی را آموزش می‌دهد. وقتی زندگی کردن را از دین یاد بگیریم انتظارمان از فرج حضرت حجت (عج) بیشتر می‌شود. یکی از عواملی که منجر به انتظار فرج می‌شود این است که مردم ببینند دین به آسودگی آن‌ها کمک کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در تحلیل وضعیت کنونی آسودگی مردم جامعه، خاطر نشان کرد: اینکه آدم در جامعه‌ای زندگی کند که نتواند سبک زندگی اسلامی را اجرایی کند، ناراحت می‌شود. انسان در زندگی طبیعی با سبک زندگی اسلامی لذت می‌برد. ما امروز ناآسوده هستیم و به آن خو کرده‌ایم.

حجت الاسلام پناهیان گفت: خداوند متعال آرامش عجیبی برای انسان قرار داده است اما مقدار تقاضای ما نسبت به آسودگی پایین آمده است. دستورات دینی برای آسودگی جسم فراوان است. انسان‌های آسوده جسم و آسوده روان، به ما نیز آرامش می‌دهند.

وی تصریح کرد: امام صادق فرمودند: «چیزی که موجب فکر و اندیشه می‌شود، فراغت است»؛ آرامش برای فکر کردن است و آسوده‌تر زندگی کردن موجب «زُهد» می‌شود. علم و آگاهی به لحاظ ارزش فاصله زیادی با هم دارند. علم بخاطر منتهی شدن به فکر ارزشمند است یعنی ارزش علم تبدیل شدن به فکر است. همه می‌دانیم قیامت وجود دارد اما به آن فکر نمی‌کنیم و سبک زندگی غلط غربی انسان را از فکر کردن دور می‌کند. سبک زندگی غلط اجازه فکر کردن و اندیشیدن را به انسان نمی‌دهد.

پناهیان افزود: اگر ما به آن چه می‌دانیم فکر کنیم موفق می‌شویم. خدا نیز به کسی که فکر می‌کند، روزی می‌دهد اما کسی که فکر درست داشته باشد.

وی ادامه داد: مهمترین ویژگی سخنان حضرت زینب (س)، آرامش ایشان است. آرامش زینب کبری (س)، یزید و عبیدالله را آتش زد. آرامش زینب کبری در کربلا عجیب است، البته آرامش حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در اوج بود. یزید برای بر هم زدن آرامش حضرت زینب (س)، به سَر و دهان مبارک حضرت اباعبدالله، چوب زد و اهانت کرد [اما به هدفش نرسید].

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها