جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

یهودیان فلسطین اشغالی به صداقت دبیرکل‌ حزب‌الله لبنان ایمان دارند/ جدایی اقلیم کردستان تهدیدی برای منطقه است

کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر نقش رژیم صهیونیستی در همه‌پرسی اقلیم کردستان، گفت:‌ جدایی اقلیم کردستان از عراق تهدیدی برای منطقه است.
کد خبر: ۲۶۰۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰ - 08October 2017
یهودیان فلسطین اشغالی به صداقت دبیرکل‌ حزب‌الله لبنان ایمان دارند/ جدایی اقلیم کردستان تهدیدی برای منطقه استجعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، به موضوع همه‌پرسی اقلیم کردستان و ابعاد منطقه‌ای آن پرداخت و اظهار داشت: موضوعی که با کمال تأسف پیش آمده، این است که می‌خواهند سرنوشت مردم این منطقه را به سرنوشت رژیم اسرائیل گره بزنند.
 
وی افزود: عوامل اثرگذار در این مورد با سوءاستفاده از احساسات مردم اقلیم کردستان، اقدام به تأسیس یک واحد سیاسی بر اساس 2 عنصر قومیت و زبان کردند. با در نظر گرفتن این عامل در کنار عامل مهم دیگر یعنی «پیوند با اسرائیل»، مسائل بسیار زیادی به وجود خواهد آمد.
 
قنادباشی با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان خاطر نشان کرد: مطالبات مردم نواحی اطراف این اقلیم از حکومت‌های خود، این است که نه‌تنها با این رژیم از در دوستی وارد نشوند، بلکه با آن مقابله کنند. به همین دلیل دولت‌ها ناچار خواهند شد که در برابر این واحد سیاسی جدید، که ارتباط نزدیکی با دولت اسرائیل دارد، رابطه خصمانه‌ای را در پیش بگیرند.
 
این کارشناس مسائل منطقه در ادامه به بخش دیگری از تهدیدهای ناشی از استقلال اقلیم کردستان اشاره کرد و افزود: وقتی شما به یک قوم اصالتی بر اساس قومیت و زبان دادید، در آن صورت ناگزیر خواهید شد که به اقوام دیگر نیز بر همین اساس استقلال بدهید. همین موضوع باعث مناقشه قومی خواهد شد؛ زیرا در اطراف این منطقه اقوام دیگری مانند عرب، ترکمن و... نیز زندگی می‌کنند. به همین دلیل یا این قومیت‌ها با این واحد جدید مقابله خواهند کرد یا اینکه مانند آن‌ها تقاضای تشکیل واحدی مخصوص به خود را خواهند کرد.
 
قنادباشی گفت: از این منظر می‌توان اتفاقی که طی هفته‌های اخیر در کردستان به وقوع پیوست را «محاصره خودخواسته کردهای شمال عراق در میان اقوام دیگر» نامید.
 
این کارشناس مسائل منطقه در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد تأثیر سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان برای یهودیان ساکن فلسطین اشغالی در مورد خروج از فلسطین قبل از وقوع هر نوع جنگ متذکر شد: یهودیان ساکن در فلسطین اشغالی همیشه صحبت‌های راست و درستی از سیدحسن نصرالله شنیده‌اند و به صداقت دبیرکل‌ حزب‌الله لبنان ایمان دارند.
 
وی در ادامه گفت: به همین دلیل سید حسن نصرالله جامعه یهودی ساکن در فلسطین اشغالی را مخاطب قرار داد و با اشاره به مستندات موجود در مقاومت اسلامی مبنی بر طرح نتانیاهو بر آغاز جنگی جدید علیه لبنان، از آنان خواست که هرچه سریع‌تر فلسطین را ترک کنند؛ زیرا در صورت وقوع جنگ، دیگر راهی برای خروج آنان باقی نخواهد ماند و حزب‌الله ناگزیر از هدف قرار دادن شهرهای رژیم صهیونیستی خواهد شد.
 
قنادباشی سخنان اخیر سیدحسن نصرالله را «پیامی انسان‌دوستانه» توصیف و هدف از بیان آن را تلاش دبیرکل حزب‌الله لبنان برای پرهیز از کشتن غیرنظامیان یهودی ساکن در فلسطین اشغالی عنوان کرد.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها