با حضور فرمانده سپاه خراسان رضوی صورت گرفت؛

رونمایی از اولین کتاب تاریخ شفاهی رزمندگان خراسانی دفاع مقدس در مشهد

آئین رونمایی از کتاب «چشم جنگ» روایت‌گر خاطرات «فرید محمدی مقدم» دیده‌بان لشکر ۵ نصر، در منزل شهید «محسن ثابت» از شخصیت­‌های اصلی کتاب برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۱۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲ - 24December 2017

اولین کتاب تاریخ شفاهی رزمندگان خراسانی در مشهد رونمایی شدبه گزارش دفاع پرس از مشهد، آئین رونمایی از کتاب «چشم جنگ» روایت‌گر خاطرات «فرید محمدی مقدم» امروز (یک‌شنبه) با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «یعقوب‌علی نظری» فرمانده سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی، «محمد چمی‌گو» مدیر مسئول نشر ستاره­‌ها و جمعی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در منزل شهید «محسن ثابت» از شخصیت­‌های اصلی کتاب برگزار شد.

سردار نظری در این مراسم طی سخنانی با بیان این‌که ما در ارتباط با اسلام هم وضعیتی شبیه به دوران دفاع مقدس را داشتیم، اظهار داشت: در طول تاریخ، غبارهایی بر چهره حق نشسته است و کسانی آمده‌­اند و این غبارها را پاک کرده‌اند و امروز نیز کسانی هستند که باطل را بزک کرده­‌اند، اما کسانی هستند و خواهند آمد که ماهیت واقعی باطل را آشکار می‌کنند.

وی افزود: تاریخ دفاع مقدس، تاریخی مبتنی بر صداقت بود که عده‌­ای اتفاقات آن دوران را شاهد بودند و بعد از جنگ نیز برخی از آن‌ها، مطالب آن روزها را بیان و یا بایگانی کردند، اما باید توجه داشت که حوادث و رخدادهای دفاع مقدس باید متبلور شود تا اثرات خود را در جامعه داشته باشد.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) گفت: هر چند که ما در خصوص دفاع مقدس نمی‌توانیم همه حق را آن‌گونه که ذاتش است بازگو کنیم، اما باید امیدوار باشیم که با چنین اقداماتی این رویه که بیان‌گر حوادث برهه‌ای از تاریخ کشورمان است، ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: خراسان آن‌گونه که در دفاع مقدس نقش داشته است به جامعه امروز معرفی نشده و باید اعتراف کنیم که در این زمینه عقب افتادگی داریم، لذا ما از منظر حقوقی، باید زمینه‌هایی را در بخش‌های مختلف برای آماده‌سازی بستری برای معرفی و تبیین نقش خراسان در دفاع مقدس فراهم کنیم که در این امر نیز اقدامات مهمی صورت گرفته است.

سردار نظری افزود: در این حوزه کار اصلی با راویان دفاع مقدس است که این فضا را درک کرده‌اند که باید در بیان خاطرات و تاریخ شفاهی آن دوران ورود پیدا کنند و گام بعد متوجه کسانی است که وظیفه تدوین مطالب احصاء شده را بر عهده دارند.

وی ابراز امیدواری کرد: با ظرفیت‌­های موجود در استان و اقداماتی که صورت گرفته است، خراسان را از آن‌چه در شأن این دیار است درخشنده‌­تر از گذشته معرفی کنیم تا زمینه آشنایی بیشتر جوانان این خطه با فرهنگ دفاع مقدس فراهم شود.

بیان تمایز مؤلفه‌های دفاع مقدس با دیگر جنگ­‌ها

در ادامه این مراسم، «محمد مهدی خالقی» که مصاحبه و تدوین کتاب «چشم جنگ» را انجام داده است، در سخنانی اظهار داشت: خدا را شاکرم که اگر به اقتضای سن در دفاع مقدس حضور نداشتم و در کنار شهدا نبودم، اما این توفیق را پیدا کردم که تا مدتی را از دریای بی‌­کران خاطرات شهدا بهره‌مند شوم.

وی افزود: من در این کتاب سعی کردم به مؤلفه‌های اختصاصی دفاع مقدس همچون انسان‌شناسی، ایدئولوژی و شخصیت‌شناسی که این جنگ را از دیگر جنگ­‌ها متمایز کرده است، بپردازم.

اجرای نقاشی چهره شهید «محسن ثابت» توسط هنرمند مشهدی «احمد منصوب» در طول برگزاری مراسم و اهداء آن توسط فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مادر این شهید والامقام، مراسم امضاء کتاب «چشم جنگ» توسط مدعوین و خواندن بخش­‌هایی از کتاب توسط سردار نظری، از دیگر بخش‌­های مراسم رونمایی از کتاب «چشم جنگ» بود.

خاطرنشان می‌شود، کتاب «چشم جنگ» روایت‌گر خاطرات «فرید محمدی­ مقدم» دیده‌­بان لشکر 5 نصر است که مصاحبه آن توسط «حجت احمدی‌زر» و «محمد مهدی خالقی» انجام شده و تدوین آن را «محمد مهدی خالقی» بر عهده داشته است.

این کتاب توسط نشر «ستاره­‌ها» و با حمایت معاونت فرهنگی سپاه امام رضا (ع) و اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها