حجت الاسلام پناهیان:

واقع‌بینی شهید باقری موجب پیروزی در جنگ شد/ شعار «نه غزه، نه لبنان» ناشی از نداشتن تفکر راهبردی است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: شهید باقری در زمینه واقع‌بینی به مسائلی همچون فرهنگ نوشتن، تکنیک‌های تصویربرداری، شیوه بیان و ادبیات نافذ توجه ویژه‌ای داشت و همین خصلت‌ واقع‌بینی بود که دفاع مقدس را به پیروزی رساند.
کد خبر: ۲۷۴۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴ - 16January 2018
واقع بینی شهید باقری باعث شد تا در جنگ به پیروزی برسیم/شعار «نه غزه نه لبنان» ناشی از نداشتن تفکر راهبردی استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» استاد حوزه و دانشگاه در مراسم گرامیداشت سردار شهید «حسن باقری» اسوه خبر و نابغه دفاع با اشاره به اینکه شهید باقری تا پایان فعالیت‌های جهادی خود شغل خبرنگاری را ادامه داد و نباید زندگی او را به دو بخش خبرنگاری و نظامی تقسیم کرد، اظهار داشت: هرچه خبرنگاران در شرایط فعلی به شخصیت شهید باقری نزدیک‌تر شوند، به نفع جامعه است؛ چون شهید باقری واقعیت‌ها را انتخاب و پس از تحلیل، آن‌ها را تفکیک و سپس اجرا می‌کرد؛ به عبارتی دیگر شهید باقری فردی واقع‌بین بود.

وی افزود: خبرنگاری را تضعیف نکنیم که بعد 10 شغل دیگر را برای تقویت خبرنگاری در کنار آن تشکیل دهیم؛ به عنوان مثال به جای آن که نهاد مسجد را تقویت کنیم، 10 نهاد دیگر تاسیس می‌کنیم تا نهاد مسجد را تقویت کنند؛ خبرنگاری از چنان ظرفیت بالایی برخوردار است که در زندگی و سلوک شهید باقری قابل مشاهده است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه بعدی که شهید باقری به دفاع مقدس افزود و آن را هم‌سنگ ارزش‌های دفاع مقدس افزایش داد بعد واقع بینی بود، عنوان کرد: خبرنگار‌ها باید این خصلت شهید باقری را داشته باشند، زیرا این خصلت‌ امروز در جنگ نرم کارآیی زیادی دارد؛ زندگی شهید باقری ظرفیت‌های بسیاری دارد چرا که او درست فکر می‌کرد و درست مسائل را می‌دید و حتی حرفی برای اقتصاد داشت که معتقد به مدیریت بسیجی اقتصاد بود.

وی اضافه کرد: واقع بینی یک رویکرد اصلی در سیاست، معنویت و اقتصاد است، اما اینکه چرا بعضی‌ها حالت واقع‌بینی می‌گیرند و مقابل ارزشی‌ها می‌ایستند برای این است که ارزشی‌ها در واقع‌بینی ضعیف هستند؛ بر این اساس بعضی‌ها فکر می‌کنند ارزشی بودن فقط به معنای پاسداشت مقدسات است، درحالی که ربطی به این موضوع ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه خصلت واقع بینی شهید باقری باعث شد تا در جنگ به پیروزی برسیم، تصریح کرد: اگر همین خصلت واقع بینی و واقع گرایی را در ادبیات انقلاب بکار ببریم، باعث جذب خیلی‌ها به ویژه کسانی که بر اثر سوء تفاهم از انقلاب فاصله گرفتند، می‌شود؛ بنابراین این خصلت واقع بینی و واقع گرایی باید در ادبیات نیرو‌های ارزشی گسترش یابد.

وی ادامه داد: شهید باقری در زمینه واقع‌بینی به مسائلی همچون فرهنگ نوشتن، تکنیک‌های تصویربرداری، شیوه بیان و ادبیات نافذ توجه ویژه‌ای می‌کرد و همین خصلت‌ها بود که دفاع مقدس را به پیروزی رساند، اما اکنون نیرو‌های خوش عقیده و خوش نفس که دارای قدرت نویسندگی هم باشند و یا بسیجی که بتواند بنویسد، کم داریم.

حجت الاسلام پناهیان در ادامه با اشاره به اینکه خصلت دیگر شهید باقری دوراندیشی او بود که باعث شد به یک استراتژیست تبدیل شود، گفت: اگر افراد تفکر راهبردی و نگاه استراتژیک داشته باشند متوجه می‌شوند که در سیاست خارجی نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد و اگر سطح این تفکر پایین باشد شعار «نه غزه نه لبنان» بیرون می‌آید.

وی همچنین اظهار داشت: امروز کارکرد رسانه به حدی از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است که کل هزینه فرهنگی کشورمان به اندازه یک درصد هزینه تبلیغاتی که دولت فرانسه در جهان برای همسو ساختن افکار عمومی با خود می‌کند، نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه با اظهار این مطلب که نیاز داریم همه جوانان ایران به تفکر راهبردی نزدیک شوند، عنوان کرد: شهادت برای ما یک فرصت است چرا که می‌توانیم به واسطه آن الگو‌های خود را بشناسیم و آن‌ها را مطالعه کنیم. از این رو هر قسمت از زندگی شهید باقری برای ما یک الگو است.

انتهای پیام/ 231
نظر شما
پربیننده ها