معرفی کتاب؛

«انقلاب رنگ­‌ها» روایتی از سیر زندگی هنرمند پیشکسوت مشهدی

کتاب «انقلاب رنگ‌­ها» شامل خاطرات شفاهی «علیرضا خالقی» هنرمند و نقاش پیشکسوت مشهدی است که در ۳ بخش پیش از انقلاب، مقطع انقلاب اسلامی و پس از انقلاب، به فعالیت‌­های او در زمینه خطاطی، نقاشی و تصویربرداری پرداخته است.
کد خبر: ۲۷۵۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۵ - 08February 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، کتاب «انقلاب رنگ‌­ها» شامل خاطرات شفاهی «علیرضا خالقی» هنرمند و نقاش پیشکسوت مشهدی است. این اثر اولین کتاب «تاریخ شفاهی» در حوزه «هنر‌های تجسمی انقلاب اسلامی» و نخستین کتاب تاریخ «انقلاب در مشهد» محسوب می‌شود.

«انقلاب رنگ‌­ها» حاصل ۵۰ ساعت مصاحبه است در ۳ بخش پیش از انقلاب، مقطع انقلاب اسلامی و پس از انقلاب به فعالیت‌های «علیرضا خالقی» در زمینه خطاطی، نقاشی و تصویربرداری در دوران «انقلاب» و «دفاع مقدس» در «حزب جمهوری اسلامی» و «تبلیغات جنگ» پرداخته است.

خالقی علاوه بر نقاشی، تصویربرداری و فیلمبرداری از حوادث شهر مشهد را در کارنامه خود دارد که به‌همین دلیل مستندات بسیار خوب و منحصر به فردی از وی در این بخش نیز وجود دارد. این هنرمند در بسیاری از حوادث و صحنه‌های دوران انقلاب از جمله تحصن بیمارستان امام رضا (ع) و ماجرای ۹ و ۱۰ دی ۱۳۵۷ حضور داشته و به عنوان یکی از فعالان انقلاب در مشهد شناخته می‌شود.

اثر به یاد ماندنی «علیرضا خالقی» که تصویری بزرگ از حضرت امام خمینی (ره) است و بسیاری از مردم روستایی، شهرستان‌ها و عشایر نخستین بار چهره امام راحل را از طریق این اثر هنری دیده و شناختند و در راهپیمایی‌های مردم مشهد در سال ۱۳۵۷ نیز پیشاپیش جمعیت حرکت داده می‌شد به عنوان طرح جلد کتاب «انقلاب رنگ­ ها» در نظر گرفته شده که در این کتاب، به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد این اثر، اشاره شده است.

 

«انقلاب رنگ­ ها» روایتی از سیر زندگی هنرمند پیشکسوت مشهدی

بخشی از کتاب

عکس بزرگی از امام ساخته شده بود که طولش شانزده یا هفده متر بود و به همین تناسب عرض داشت. این را همیشه جلوی راهپیمایی­‌ها حرکت می­‌دانند و می­‌بردند. دوستان می­‌گفتند این مثل علامت مخصوص بنی‌اسرائیل است که در هر جنگی این را با خودشان می‌بردند، پیروز می‌شدند. آن روز هم (۹ دی) که این عکس بزرگ را با خودمان حمل می‌کردیم، دل­‌های‌مان قرص بود که امروز هم حادثه‌­ای پیش نمی­‌آید.

خاطرنشان می‌شود، در بخش ضمائم کتاب «انقلاب رنگ‌­ها»، «مصطفی گودرزی» استاد دانشگاه و عضو «فرهنگستان هنر» در مقاله‌ای تحلیلی به موضوع هنر انقلاب و مردمی در برابر هنر غرب زده می‌پردازد.

تحقیق، تدوین و نگارش کتاب «انقلاب رنگ‌ها» توسط «حسن سلطانی» صورت گرفته است. این کتاب به همت واحد تاریخ شفاهی دفتر «مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» در ۳۹۲ صفحه در قطع رقعی و با جلد شومیز در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه توسط نشر «معارف» که نوبت اول چاپ آن در سال ۱۳۹۵ بوده به زیور طبع آراسته شده است. کتاب «انقلاب رنگ‌ها» توسط «مهدیه اسفندیاری» و «پرستو نصرالله‌­زاده» نیز به زبان انگلیسی ترجمه شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها