پیشکسوت دفاع مقدس عنوان کرد؛

خودشناسی لازمه حرکت در مسیر شهدا است

فرمانده گردان «رعد» لشکر ۲۱ امام رضا (ع) در دوران دفاع مقدس با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهید پا جای پای شهدا بگذارید و شهید شناس شوید باید خود را بشناسید، گفت: خود­شناسی را مقدمه خداشناسی دانست که منتج به دشمن شناسی می‌شود.
کد خبر: ۲۸۳۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲ - 12March 2018

خودشناسی لازمه حرکت در مسیر شهدا استبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، به مناسبت فرارسیدن سی­ و پنجمین سالگرد شهادت سردار «محمدحسین بصیر» فرمانده گردان «کوثر» لشکر ۲۱ امام رضا (ع)، یادواره این سردار رشید اسلام و ۲۰ شهید محله «مشهدقلی» با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «اکبر نجاتی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس و خانواده معظم شهدا، عصر امروز (دوشنبه) در مسجد جوادالائمه (ع) برگزار شد.

«سید هاشم موسوی» فرمانده گردان «رعد» لشکر ۲۱ امام رضا (ع) در دوران دفاع مقدس با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید بصیر، اظهار داشت: دلیل اینکه شهید بصیر به مقامی دست پیدا کرد که خداوند شهادت را نصیب او کرد، این بود که دیدگاه فکری وی با دیدگاه عمومی جامعه آن روز متفاوت بود. عموم جامعه از بدو تولد تا لحظه مرگ به دنبال فردگرایی هستند و اینکه هر امتیاز و موفقیتی را برای خود می‌خواهند، اما شهید بصیر از ابتدا، نظام فکری خود را از این مقوله جدا کرد و آن را به سمت جمع ­گرایی سوق داد.

وی افزود: در آموزه‌­های عاشورایی که بصیر‌ها پرورش یافته‌ آن هستند، یک مطلب حائض اهمیت است و آن اینکه انسان باید برای جمع خود را فدا کند.

موسوی خاطر نشان کرد: نظام فکری شهید بصیر که مبتنی بر جمع­ گرایی بود، آن چنان رشد کرد که از او انسانی فرهیخته ساخت و همین امر باعث شد تا بنا به تشخیص فرماندهان ارشد، زمام اداره گردان را که متشکل از ۳۶۰ نفر بود به او بسپارند و به عنوان فرمانده گردان کوثر در خدمت اسلام و انقلاب باشد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: اگر می­‌خواهید پای خود را جای پای شهید بصیر بگذارید و بصیر شناس شوید، باید خود را بشناسید، که خود شناسی مقدمه خداشناسی است و در سایه خداشناسی انسان دشمن‌شناس می­‌شود. این دشمن شناسی این بصیرت را به انسان می‌دهد که تا در زمان فتنه، واکنش لازم را که شایسته یک مسلمان واقعی است را از خود نشان دهد.

موسوی با بیان این مطلب که شهید بصیر به دنبال انجام تکلیف بود، گفت: شهید بصیر ابتدای امر، دانایی را کسب کرد و بعد توانا شد و این توانایی را در راه خدا به کار گرفت. او با برخورداری از سجایای اخلاقی برای اینکه به رشد و تعالی برسد از خود گذشت و خداوند نیز به او مقام شهادت را مرحمت کرد.

همچنین در این مراسم، «محمد ملتجی» نویسنده کتاب زندگی‌نامه شهید «محمدحسین بصیر» اظهار داشت: روزی خواهد رسید که هیچ یک از افرادی که دوران انقلاب و دفاع مقدس را درک کرده‌اند بر روی این کره خاکی نخواهند بود و آیندگان این مطالبه را خواهند داشت انسان­‌هایی که در این ۲ حماسه بزرگ حضور داشتند چه عملکردی داشته‌­اند؛ لذا لازم است که تاریخ شفاهی رزمندگان احصاء شود و همچنین در خصوص زوایای مختلف زندگی شهدای این دو برهه تاریخی کتاب نوشته شود.

وی با بیان این مطلب که شهدا در فراز و نشیب­‌های زندگی تغییر نمی­‌کردند، افزود: یادگاران دفاع مقدس نباید در معرفی شهدا، آن‌ها را انسان­هایی دست نیافتنی جلوه بدهند. شهدا همانند همه ما زندگی خود را داشتند، ولی خصوصیت بارزشان این بود که خودشان را برای خداوند خالص کردند.

خاطرنشان می‌شود، در طول برگزاری این برنامه «احمد منصوب» هنرمند مشهدی به صورت زنده چهره سردار شهید «محمدحسین بصیر» را نقاشی کرد. پایان بخش این مراسم تجلیل از خانواده معظم شهدای محله «مشهدقلی» بود.

همچنین در حاشیه این مراسم که به همت کانون فرهنگی شهید «بصیر» و پایگاه بسیج شهید «عبدی» برگزار شده بود، از کتاب «دریا دریا ستاره» که روایتی است داستانی از زندگی سردار شهید «محمدحسین بصیر» و به قلم «محمد ملتجی» به رشته تحریر در آمده، رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها