رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر :

" تمساح خلیج " سلطان قاچاق شرق کشور دستگیر شد/ کشف 240 تن موادمخدر در 6 ماه اول سال جاری

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر از دستگیری یکی از بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر با ترانزیت بیش از100 تن مواد مخدر در ماه های اخیر خبر داد.
کد خبر: ۲۸۶۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱ - 21September 2014

به گزارش خبرنگار انتظامی دفاع پرس سردار علی مویدی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در دومین نشست خبری خود در سال جاری با تبریک فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و آرزوی ادامه راه شهدا اظهارداشت: ما معتقدیم در فرایند مبارزه با مواد مخدر رسانه به عنوان یک عامل تاثیر گذار در سطح جامعه در راستای هم فکری و همدلی مردم در جهت مبارزه با این پدیده شوم است.

این مقام ارشد انتظامی با اعلام خبر دستگیری تمساح خلیج یکی از عناصر اصلی ترانزیت مواد مخدر در حوزه خلیج فارس افزود: فردی که به تمساح خلیج معروف است و سلطان قاچاق در شرق کشور نام گرفته بود با ناامن کردن شرق کشور، گروگانگیری و قاچاق مواد مخدر مبادرت به ترانزیت مواد مخدر می کرد.

وی ادامه داد: اکثر فعالیت های این فرد 30 ساله و بی سواد در خارج از کشور بود که با چندین سال کار اطلاعاتی و فعالیت تخصصی پلیس و عنایت خاص خداوند در دو سه ماه گذشته دستگیر شد.

مویدی از شهادت یکی از نیروهای پلیس به دستور تمساح خلیج اشاره کرد و گفت: در درگیری با این فرد یکی از نیروهای پلیس به درجه شهادت نائل آمد.

وی ادامه داد: تمساح جنوب اهل جنوب کشور است که ما متوجه شدیم در چند سال گذشته نزدیک به 100 تن مواد مخدر به حوزه آبهای آزاد ترانزیت می کرده و بخشی از آن را وارد کشور ایران کرده است.

مویدی خاطر نشان کرد: این فرد که به صورت شبکه ای فعالیت می کرد افراد خود را طوری هدایت می کرد که ردی از خودش باقی نمی ماند. عمده مواد ترانزیت شده از سوی این شخص به کشورهای حوزه خلیج فارس ترانزیت شده است.

وی ادامه داد: به همراه این سرکرده باند ترانزیت مواد مخدر 15 نفر دستگیر شدند که با دستگیری این شخص اطلاعات خوبی از جمله گردش مالی بسیار بالا که در این سه ماهه در بخش اولیه اطلاعات ما نزدیک به 500 میلیارد تومان گزارش شده است.

سردار مویدی در ادامه به ارائه گزارش عملکرد پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در 6 ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: تا به امروز حدود 240 تن انواع مواد مخدر کشف شده است که نسبت به 6 ماهه نخست سال گذشته حدود 10 درصد کاهش کشفیات داشته ایم و این کاهش نشات گرفته از کم شدن مواد در کشور است.

وی در خصوص تعداد دستگیر شدگان در 6 ماهه نخست سال جاری گفت:175 هزار نفر درمجموع دستگیر شده اند که نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 36 درصدی در این بخش هستیم که از این 36 درصد افزایش قاچاق چیان و توزیع کنندگان مواد مخدر 26 درصد را به خود اختصاص داده اند.

سردار مویدی درخصوص برخورد با خورده فروشان گفت: حدود 40 هزار نفر از معتادین پرخطررا در راستای سالم سازی جامعه جمع آوری کرده ایم با توجه به اینکه ما به عنوان سازمانی که وظیفه داریم که با قاچاق چیان مواد مخدر برخورد داشته باشیم و در حقیقت هیچ مسوولیت مستقلی در قبال معتادین نداریم اما برای آسایش مردم و ایجاد فضای امن برای جامعه با سایر دستگاهها همکاری داریم.

وی با اشاره به افزایش 30 درصدی کارکرد ناجا در سطح جامعه ، گفت: از نظر برخورد با خرده فروشان نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز شاهد افزایش 30 درصدی هستیم.

مویدی با بیان اینکه برخورد با عناصر اصلی از سیاست های ابلاغی سلسه مراتبی فرماندهی نیروی انتظامی است، گفت: امسال عناصری که در طول سه دهه گذشته در مبارزه با موادمخدر بی سابقه بوده اند، توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند.
وی افزود: تعداد عملیات های درگیری حدود 650 مورد بوده که حدود 90 مورد آن منجر به درگیری مسلحانه شده که این عملیات ها نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی گفت: در شش ماه نخست امسال 60 نفر در درگیری مسلحانه با پلیس که عمدتا دارای سوابق طولانی بوده اند، کشته شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد افزایش تلفات را نشان می دهد.

مویدی با بیان اینکه 60 درصد قاچاقچیان نیز در مبارزه زخمی شدند، گفت: امسال هشت نفر از ماموران نیروی انتظامی در مبارزه با مواد مخدر کشته شدند در حالی که سال گذشته شش نفر در این زمینه به شهادت رسیدند.

وی اضافه کرد: از انواع مواد مخدر کشف شده در شش ماه نخست امسال، 190 تن تریاک(10 درصد کاهش نسبت به سال گذشته)، حشیش 34 تن( یک درصد افزایش نسبت به سال گذشته)، مرفین 5/3 تن (کاهش 40 درصدی)، هروئین 5/4 تن( کاهش 25 درصدی)، شیشه کمتر از یک تن(کاهش 35 درصدی) و سایر موارد هفت تن( کاهش 34 درصدی) کشف شده است.

مویدی گفت: امسال 110 آشپزخانه های صنعتی شناسایی شد در حالی که سال گذشته 230 آشپزخانه شناسایی شد که این آمار نشاندهنده کاهش 53 درصدی تولید مواد مخدر صنعتی در آشپزخانه است.

مویدی اضافه کرد: با همکاری پلیس فرودگاه و همکاری سایر حوزه ها تلاش شد تا از حمل مواد مخدر حتی به میزان کم به کشور عربستان جلوگیری شود به این منظور حتی یک مورد در این زمینه به کشور عربستان وارد نشد در حالی که در طول سال بیش از یک میلیون زائر به این کشور عازم می شوند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کرمان را سردمدار کشفیات مواد مخدر اعلام کرد و گفت: بیشترین کشفیات مواد مخدر در شش ماه نخست امسال به استان های کرمان، هرمزگان، مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و سیستان و بلوچستان اختصاص دارد که در این بین استان کرمان رکوردار است به گونه ای که بیش از 50 تن انواع مخدر در این استان کشف شده است.

وی با اشاره به ترانزیت مواد مخدر از مرزهای خشکی به سمت آب های آزاد ، گفت: با همکاری پلیس خلیج فارس مرزهای دریایی برای قاچاقچیان نا امن شده اما مبارزه با مواد مخدر در دریا و خشکی متفاوت است به گونه ای که سختی کار در دریا بیشتر است اما تلاش داریم، توفیقات خود را در این زمینه افزایش دهیم.

رئیس پلیس مبارز با مواد مخدر نیروی انتظامی با بیان اینکه بولتنی از قاچاقچیان مواد مخدر به مسوولان قضائی اعلام و دستوران ویژه برای آن ها صادر می شود، گفت: در زمینه برخورد با خرده فروشان انتظار داریم تا قوه قضائیه بهتر و قانونی تر اقدام کند چرا که در این زمینه رضایت ما جلب نشده است.

مویدی تصریح کرد: البته در مورد پرونده های کلان شاهد دستورات ویژه هستیم و از دستگاه قضا تشکر می کنیم اما به عنوان یک پلیس به این سطح برخورد قانع نیستیم و توقع و انتظار ما بیش از این است.

مویدی در خصوص مسئولیت تمامی دستگاه ها در امر مبارزه با مواد مخدر گفت: هر یک از دستگاه های مسئول امر مبارزه با مواد مخدر جایگاهی دارد و بیش از 20 دستگاه در این زمینه دخیل هستند اما مردم پلیس را نزدیک ترین سازمان در برآورده شدن ، انتظاراتشان می بینند، این در حالی است که در دنیا تقسیم کار شده و ما نیز بهترین قوانین را در این زمینه داریم براین اساس لازم است رسانه ها تمام دستگاه ها را در این زمینه به چالش بکشند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی امسال در بحث پیشگیری و اطلاع رسانی به مردم به ویژه قشر دانش آموز و دانش آموز برنامه های جدی در نظر دارد که با مطالعه و بررسی های علمی در بخش های آموزشی و مراکز علمی با رویکرد جدیدی به ارتقا آگاهی و بینش آن ها می پردازد.

مویدی با بیان این مطلب که ناجا برای ایجاد تنفر از مواد مخدر در سطح جامعه در هفته نیروی انتظامی (از 14 تا 20 مهر ماه) برنامه های متنوع آموزشی طراحی کرده  است گفت:با توجه به اینکه افزایش آمار زنان معتاد را در جامعه داریم، پلیس در این زمینه برای آموزش و آگاهی بخش به زنان نیز ویژه برنامه های در دستور کار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها