حمایت از کالای ایرانی (۱۲) / گفت‌وگوی خبرنگار دفاع پرس با بانوی کارآفرین موفق؛

کارآفرینی خانوادگی در زمینه پرورش ماهی‌های زینتی/ تولید غذای زنده شیلات نیازی مهم در کشور است

تولید کننده ما هی‌های تزئینی و آکواریومی گفت:۵۰۰ هزار ماهی زینتی و آکواریومی و نیز غذای زنده برای ماهیان تولید می‌کنیم، با حمایت مسئولان می‌توانیم به خودکفایی در امر تولید میگو و ماهیان زینتی برسیم.
کد خبر: ۲۹۶۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ - 06July 2018

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «اشرف‌السادات شریفیان»، کارآفرین موفقی است که به‌همراه خانواده‌اش، پا به عرصه تولید گذاشته است تا به پیشرفت اقتصادی کشور کمک کرده باشد.

وی وقتی می‌بیند که فرزندش در زمینه «پرورش شیلات» علاقه و استعداد دارد، اقدام به کارآفرینی در این زمینه می‌کند و «آرش» فرزندش بزرگش نیز تحصیلات خود را در رشته «شیلات» تا کارشناسی ارشد ادامه می‌دهد و پا در عرصه تولید می‌گذارد که در همین راستا به خودکفایی در زمینه تولید غذای شیلات و پرورش ماهی‌های زینتی نیز می‌رسد.

در همین خصوص، خبرنگار دفاع پرس به گفت‌وگو با این بانوی سخت‌کوش و کارآفرین پرداخته است که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید:

دفاع پرس: کار خود را چکونه آغاز کردید؟

کارمان را به صورت خانوادگی به همراه همسرم و فرزندانم آغاز کردم، «آرش» فرزند بزرگم در رشته «شیلات» تا مقطع کارشناسی ارشد درس خوانده است و پسر دیگرم مهندسی کشاورزی خوانده است.

ابتدا «آرش» کار را در یک تراس ۳ در ۲ متری به میزان کم و محدود شروع کرد و سپس انباری خانه را به کارگاه ۳۰ متری تبدیل کرد و کار را گسترش داد.

از سال ۹۲ هر سال به‌عنوان تولیدکننده برتر و کارآفرین نمونه انتخاب شدیم

تولید ۵۰۰ هزار ماهی زینتی /خودکفایی در امر تولید غذا برای ماهیان زینتی  و جلوگیری از خروج ارز

دفاع پرس: با چه مقدار سرمایه وارد این عرصه شدید و با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کردید؟

با سرمایه شخصی و خانوادگی خود در سال ۸۴ زمین مزرعه را خریدیم. بعد از ۶ سال فعالیت و پشتکار، توانستم مجوز مزرعه را بگیرم، خوب است بدانید که حتی با رئیس جمهور وقت نیز ملاقات کردم و بالاخره مجوز ساخت را گرفتم که در سال ۹۰ کار ساخت ساختمان آن تمام شد و سال ۹۱ نیز مرکز را تجهیز و کار‌های لازم را انجام دادم.

از سال ۹۲ توانستیم هر ساله به‌عنوان تولید کننده برتر و کارآفرین نمونه انتخاب شویم، دلیل آن هم این موضوع است، کار را بر پایه اصول علمی و تحقیق و تجربه از ابتدا آغاز کردیم.

دلسوزی، محبت و صمیمیت و کار مداوم، عامل موفقیت ما است

دفاع پرس: چه عواملی را در موفقیت فعالیت خود مؤثر می‌دانید؟

هیچ لذتی برای یک مادر و پدر و به‌طور کلی اعضای خانواده بالاتر از این مسئله نیست که همگی در طی روز با هم باشند و برای رسیدن به یک هدف مشخص تلاش کنند. دلسوزی، محبت و صمیمیت و کار مداوم بدون خستگی، عامل موفقیت کار ما شده است، هرچند ممکن است در مواردی نیز اختلاف سلیقه  هم داشته باشیم، اما خدا را شکر فضای خوب و مناسب توأم با همکاری و مشارکت یکدیگر داریم، لحظه‌ای آرام و قرار نداریم و در تمام ساعات روز مرتب در حال انجام کار هستیم، بیشتر روز‌ها نهار و شام را یک‌جا بعد از غروب آفتاب می‌خوریم.

تولیدکنندگان نیاز به حمایت جدی دارند که از آن خبری نیست

دفاع پرس: چه عواملی را مانع پیشرفت خود ارزیابی کرده‌اید؟

سال ۹۲ با وام ۲۳۰ میلیون تومانی که با سود ۱۸ درصد گرفتیم و ۴۸۰ میلیون تومانی که بابت مجوز دیوارکشی دور مزرعه به شهرداری پرداخت کردیم، تقریبا یک میلیارد تومان هزینه کردیم تا مزرعه پرورش ماهی آماده شد. اگر این هزینه سنگین به شهرداری را پرداخت نکرده بودیم، می‌توانستم تمام زمین‌های اطراف مزرعه را تبدیل به حوضچه‌های پرورش ماهی با پوشش گل خانه‌ای کنیم، که خیلی کار را برای ما سهل‌تر می‌کرد و امکانات بیشتری در اختیار داشتیم و می‌توانستیم برای افراد بیشتری شغل ایجاد کرده و دامنه فعالیت‌مان را نیز گسترده‌تر کنیم. تولیدکنندگان نیاز به حمایت جدی دارند که از آن خبری نیست.

تولید ۵۰۰ هزار ماهی زینتی /خودکفایی در امر تولید غذا برای ماهیان زینتی  و جلوگیری از خروج ارز

البته خدا را شکر فرزندم «آرش» روحیه جهادی دارد و در همه زمینه‌ها حتی ساخت و ساز فعالیت می‌کند، سه گلخانه ۵۰۰ متری و حوضچه‌های پرورش ماهی را خودش ساخته است، نکته این کار کاهش هزینه‌ها و نیز توجه به نکات و تمهیداتی است که برای انجام کار و تولید لازم است.

دفاع پرس: اهم فعالیت‌های خود را بیان کنید.

بخش‌های تولید غذای زنده، تولید گیاهان و ماهی‌های آکواریومی، سالن تکثیر و پرورش ماهی «آنجل» (سیستم مداربسته)، سالن تکثیر و استخر‌های پرورش ماهی «کوی»، آزمایشگاه، مجتمع آموزش و تحقیق و استخر‌های روباز و پوشیده با پوشش گلخانه‌ای در حال تولید و بهره‌برداری هستند.

دفاع پرس: چه ویژگی‌هایی در کار شما وجود دارد؟

ویژگی مهم سالن پرورش ماهی زینتی تک‌گونه «آنجل»، مدار بسته بودن آن با حداقل مصرف آب و بیشترین بازدهی در تراکم است، درصورتی که با روش سنتی ۶۰ در ۵۰ متر مکعب آب مصرف می‌شود و اما در این روش با کمتر از ۱۰ درصد آب مصرف شده، می‌توانیم گسترش کار را با حفظ دما در هر فصل به بهترین شکل مدیریت کرده و تولید قابل توجهی در فصل سرد سال داشته باشیم.

تولید غذای زنده با حجم صنعتی و تراکم بالا

ویژگی دیگر مجموعه ما، تولید غذای زنده در خود مجموعه با حجم صنعتی و تراکم بالا است، این تولید صرف غذای بچه ماهی شده و باعث صرفه‌جویی می‌شود و ارزش و اثر قابل توجهی بر روند تولید دارد. همچنین غذای بسیار مناسبی برای پرورش و تولید میگو و ماهی‌های زینتی است، حتی باید به این نکته اشاره کنم که تولید غذای زنده، کلید همه غیرممکن‌ها و دست نیافتنی‌ها را دست یافتنی می‌کند و تکثیر همه گونه‌های ماهی‌های کمیاب و تزیئنی را ممکن می‌سازد و تمام مراکز تولید ماهی و میگو نیازمند آن هستند.

تولید ۵۰۰ هزار ماهی زینتی /خودکفایی در امر تولید غذا برای ماهیان زینتی  و جلوگیری از خروج ارز

دفاع پرس: «آرتیما» به‌عنوان غذای زنده ماهی‌ها چه ویژگی‌هایی دارد؟

تخم «آرتیما» به‌عنوان غذای زنده، در شرایط نامساعد ناهموار طبیعی هم می‌تواند مقاومت کند و شرایط مطلوب را برای نسل خود فراهم کند و مهم‌ترین غذای زنده در بخش آبزیان به‌شمار می‌رود و هیچ جایگزینی ندارد.

سرمابه‌گذاری در زمینه تولید تخم «آرتیما» نیاز کشور است

حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پیش در دریاچه ارومیه «آرتیما» تولید می‌شد، اما متأسفانه با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و از بین رفتن حجم زیادی از آبزی، ما منبع دیگری نذاریم و برای رشد و تکثیر ماهیان خاویار و میگو، هر ساله باید مقدار قابل توجهی «آرتیما» وارد می‌کنیم که به تبع آن از کشور ارز خارج می‌شود. اگر مسئولان به این موضوع توجه کنند و به حمایت موثر از امر تولید «آرتیما» بپردازند و به حرف زدن بسنده نکنند، می‌توانیم در این زمینه نیز به خودکفایی برسیم.

خوشبختانه ما توانستیم «آرتیما» را به دور از محیط اصلی (آب شور) تولید کنیم. هر مزرعه تولید ماهی باید در خود به تولید «آرتیما» یا غذای زنده ماهی‌ها بپردازد و با این تولید به شدت هزینه‌های تولیدکنندگان را کاهش می‌دهد.

یک کیلو تخم «آرتیما» که از خارج کشور وارد می‌شود ۷۰۰ هزار تومان است، در حالی که تولید یک کیلو تخم ماهی زنده‌زایی ۶۷ هزار تومان برای ما هزینه دارد و صرفه‌جویی بسیار زیادی در هزینه تولید دارد و برای تولیدکننده ارزش اقتصادی بالایی را در بر دارد.

ادامه دارد...

191

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار