حمایت از کالای ایرانی (۱۳)/ گفت‌وگوی خبرنگار دفاع پرس با بانوی کارآفرین موفق؛

می‌توانیم با حمایت مسئولان به قطب تولید ماهی‌های زینتی تبدیل شویم/ بازار صادرات دست‌خوش ناکارآمدی است

تولید کننده ماهی‌های تزئینی و آکواریومی گفت: ما می‌توانیم با حمایت مسئولان شهرستان «ری» به‌عنوان قطب پرورش ماهی‌های زینتی مطرح شویم و نیز با حمایت این عرصه، کشور را به خودکفایی کامل برسانیم؛ زیرا ظرفیت و قابلیت همه نوع تولید را داریم.
کد خبر: ۲۹۸۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳ - 05August 2018

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «اشرف‌السادات شریفیان» کارآفرین موفقی است که به‌همراه خانواده‌اش، پا به عرصه تولید گذاشته است تا به پیشرفت اقتصادی کشور کمک کرده باشد.

وی وقتی می‌بیند که فرزندش در زمینه «پرورش شیلات» علاقه و استعداد دارد، اقدام به کارآفرینی در این زمینه می‌کند و «آرش» فرزند بزرگش نیز تحصیلات خود را در رشته «شیلات» تا کارشناسی ارشد ادامه می‌دهد و پا در عرصه تولید می‌گذارد که در همین راستا به خودکفایی در زمینه تولید غذای شیلات و پرورش ماهی‌های زینتی نیز می‌رسد.

این خانواده کارآفرین معتقد هستند که دلسوزی، محبت و صمیمیت و کار مداوم بدون خستگی، عامل موفقیت کار آن‌ها شده است، تا جایی که بخش‌های تولید غذای زنده، تولید گیاهان و ماهی‌های آکواریومی، سالن تکثیر و پرورش ماهی «آنجل» (سیستم مداربسته)، سالن تکثیر و استخر‌های پرورش ماهی «کوی»، آزمایشگاه، مجتمع آموزش و تحقیق و استخر‌های روباز و پوشیده با پوشش گلخانه‌ای را راه‌اندازی کرده و در این مسیر علی‌رغم سختی‌های فراوان موفق بوده‌اند.

در ادامه قسمت دوم گفت‌وگوی خبرنگار دفاع پرس با این بانوی موفق در عرصه تولید غذای شیلات و پرورش ماهی‌های زینتی را می‌خوانید.

ماهیان زینتی (2)

دفاع پرس: چند نوع ماده غذای زنده را برای ماهی‌ها تولید می‌کنید؟

«آرتیما»، «دافنی»، «کرم خونی» و «روتیفر»، چهار ماده غذایی مؤثر و مفید برای تکثیر ماهی‌های زینتی هستند که ما آن‌ها را تولید می‌کنیم.

«آرتیما» به‌عنوان کلید تکثیر صنعتی ماهی‌های تزئینی، «روتیفر» و «دافنی» در مرحله تولید صنعتی هستند و «کرم خونی» نیز در مرحله پایلوت است؛ «کرم خونی» و «دافنی» برای رشد و پرورش ماهی‌های خاویاری و میگو بسیار مفید است.

مشکل اصلی مراکز مزرعه پرورش ماهی در زمینه تهیه غذای زنده، این است که باید در هر مزرعه به‌صورت جداگانه تولید شوند و متأسفانه به‌دلیل کمبود وجود توان علمی و مهارتی تولید «آرتیما» و سایر غذا‌ها، همین مسئله کار را بسیار سخت و هزینه‌بردار کرده است.

دفاع پرس: در زمینه کار پیشنهادی در خارج از مرز‌ها نیز داشته‌اید؟

دوست داریم تا برای کشور خودمان ایران کار کنیم

چند کشور پیشنهاد کار داده‌ و قول داده‌اند که همه امکانات را برای ما فراهم کنند، ولی به خاطر اِرق ملی و انگیزه‌ای که برای تولید در کشور خودمان داریم، دوست داریم تا برای کشور خودمان ایران کار کنیم و این پیشنهاد را نپذیرفتیم؛ چه خوب است که مسئولان نیز قدری به خود آیند و بیاندیشند و نگذراند تا با عدم توجه و سهل‌انگاری، سرمایه‌های مادی و معنوی کشور از دست بروند و از همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها استفاده درست کنیم.

دفاع پرس: چه مشکلاتی در عرصه کاری خود دارید؟

باید به تولیدکنندگان وام بدون سود یا حداقل با سود کم بدهند

متاسفانه سهمیه گازوئیل مورد نیاز را به مزرعه نمی‌دهند و این موضوع برای ما مشکلات زیادی را فراهم می‌آورد، هر چند که گرفتن همین سهمیه هم همراه با دردسر است، برای این‌کار مکرراً به اداره گاز شهرستان «شهر ری» و بعد به «تهران» می‌روم و این روند چند مرحله برای تأیید سهمیه تکرار می‌شود.

متأسفانه کارشناسی نادرست برای برآورد سهمیه گازوئیل، روند نیاز هر روزه ما برای تامین آب و دمای مورد نیاز را دچار مشکل و بحران کرده است.

زباله‌های مزرعه پرورش ماهی‌های تزئینی را نیز خودم به مراکز جمع‌آوری می‌برم؛ زیرا در محدوده خارج از شهر است و این کار را نیز شهرداری انجام نمی‌دهد.

ماهیان زینتی (2)

مزرعه ما هزینه و مشکلی برای مسئولان تحمیل نمی‌کند، امیدوارم آن‌ها نیز توجه کنند و به کار و تولید ما بها دهند.

وام بدون سود یا حداقل با سود کم بدهند، اعطا وام با سود ۱۸ درصد چگونه حمایتی است که از تولیدکننده می‌کنند؟ بیشتر شبیه سنگ‌اندازی و کُند کردن روند کار است تا حمایت از تولید کننده!

دفاع پرس: برای صادرات و افزایش تولید خود، چه برنامه‌ای دارید؟

بازار صادرات دست‌خوش ناکارآمدی است

ماهی‌های تزئینی بازار صادرات خوبی دارد، ماهی «آنجل» را به کشور عراق صادر می‌کنیم، ولی متأسفانه نقص تولید باعث کاهش صادرات می‌شود و تکنولوژی در زمینه کار آبزیان ضعیف است؛ چون کشورهای واردکننده همواره از ما می‌خواهند تا در هر موقعی که اعلام نیاز کردند انواع ماهی‌های زینتی را در اختیار آن‌ها بگذاریم، ولی همیشه تولیدکننده به‌خاطر مشکلات و عدم حمایت مسئولان، نمی‌تواند بازار صادرات را در دست داشته باشد؛ چراکه هزینه‌های سنگین تولید و عدم حمایت دستگاه‌های مربوطه، بازار صادرات را دست‌خوش ناکارآمدی قرار می‌دهد.

اگر حمایت شویم، می‌توانیم روند تولید خود را بالاتر برده و برای افراد بیشتری ایجاد اشتغال کنیم؛ مشکل ما بیشتر هزینه‌های ما است و دولت و سازمان‌های مربوطه باید با ایجاد تسهیلات با سود کمتر، به تولید کننده وام بدهند تا بتواند کار خود را گسترش دهد.

ما می‌توانیم با حمایت مسئولان شهرستان «ری» به‌عنوان قطب پرورش ماهی‌های زینتی مطرح شویم و نیز با حمایت این عرصه، کشور را به خودکفایی کامل برسانیم؛ زیرا ظرفیت و قابلیت همه نوع تولید را داریم.

ماهیان زینتی (2)

دفاع پرس: چه توصیه‌ای به پدر و مادر‌ها در زمینه اشتغال فرزندان‌شان دارید؟

توان و سرمایه خود را برای اشتغال فرزندان‌ خود به‌کار بگیریم

توصیه‌ای که به پدر و مادر‌ها در زمینه اشتغال دارم، این است که منتظر مسئولان نباشند و در حد توان و سرمایه خود، فرصت اشتغال را برای فرزندان‌شان فراهم کنند؛ به‌ویژه در زمینه تولید که می‌تواند راهگشایی برای آینده کشور و نسل جوان باشد. تقویت فرهنگ کار و کار آفرینی خیلی اهمیت دارد و یک جوان باید بتواند در جامعه کار کند، تا به رشد و کمال رسیده و جامعه نیز به خودکفایی برسد و اقتصاد وابسته نباشد.

من ‌می‌توانستم با مقدار سرمایه‌ای که داشتم، در زمینه‌های دیگر غیر از تولید سرمایه‌گذاری کنم تا سرمایه‌ام به راحتی چند برابر شود؛ ولی من سرمایه خود را در زمینه تولید و ایجاد اشتغال به‌کار گرفتم و خوشبختانه با این کار، هم فرزندان خودم و نیز برخی افراد دیگر جوان اشتغال ایجاد کنم. افراد یک جامعه باید بتوانند کار کنند و باعث رونق اقتصادی کشور خود شوند؛ حمایت از کار تولید و توجه به آن در یک جامعه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام/ 191

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار