معرفی کتاب؛

روایتی از تاریخچه شهر «مهران» در کتاب «مهران شهر مقاومت»

کتاب «مهران، شهر مقاومت» که توسط «حسین حیدری» به رشته تحریر در آمده دارای 7 بخش اصلی است.
کد خبر: ۲۹۸۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ - 04July 2018

روایتی از تاریخچه شهر «مهران» در کتاب «مهران شهر مقاومت»به گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، کتاب «مهران، شهر مقاومت» به گوشه‌ای از تاریخچه شهر «مهران» در جنگ تحمیلی و زندگی‌نامه بعضی از شهیدان والامقام آن منطقه پرداخته است. این کتاب به کوشش «سیدحسین حیدری» گردآوری شده و توسط نشر «اِرمیا» چاپ شده است.

«مهران، شهر مقاومت» 7 بخش اصلی شامل «مهران در جنگ»، عملیات «والفجر 3»، عملیات «کربلای1»، «مهران در چنگال منافقین»، «مهران و آخرین اشغال»، «مهران پس از جنگ» و «معرفی برخی شهدای مهران» دارد.

بخش‌هایی از کتاب

از فصل «مهران در جنگ» صفحه 16

...منطقه مهران دارای اهمیت نظامی زیادی است از جمله از دست دادن آن، بین جبهه جنوبی و میانی و شمالی فاصله بسیار زیادی ایجاد می‌شود. بطوری که از منطقه «صالح‌آباد» تا نزدیکی شهر «موسیان» هیچ مسیر و محل مناسبی جهت تردد و پدافند نمی‌توان یافت. لذا سرزمین وسیعی در دست دشمن قرار خواهد گرفت.

از فصل عملیات «کربلای 1» صفحه 32

از غروب دوشنبه 9 تیر 1365 که رزمندگان به سوی دشمن حرکت کردند، تیربارهای دشمن در میان ناباوری بشدت کار می‌کردند و منورها نیز آسمان منطقه را روشن کرده بود، اما ساعتی بعد مشخص شد این اقدام دشمن نه از روی هوشیاری و آگاهی از عملیات، بلکه تنها به دلیل یک حساسیت کاذب بوده است.

از فصل «معرفی برخی شهدای مهران» صفحه‌های 76 و 77 (شهید حسین قاینی)

«حسین قاینی» فرزند احمد در یکم خردادماه سال 1334 در روستای «درخش» از توابع «درمیان» در شهرستان «بیرجند» به دنیا آمد. به محض ورود به سپاه، مأموریت‌های حساسی مثل اعزام به منطقه زلزله‌زده زیرکوه، محل حمله نظامی آمریکا در طبس و مأموریت گشت مرزی افغانستان را عهده‌دار شد.  

...به این نتیجه رسیدیم که باید تانک‌ها را با نارنجک و از نزدیک منفجر کنیم. درگیری عجیبی شده بود و بعضی از تانک‌ها از خاکریز عبور کرده بودند. در همین بحبوحه شهید «قاینی» با همان دست مجروح و به گردن بسته، نارنجکی را برداشت و از من خواست تا ضامن نارنجک را بکشم. ضامن را کشیدم، شهید از خاکریز عبور کرد و به سمت تانک حرکت کرد.

کتاب «مهران شهر مقاومت» توسط نشر «ارمیا» و با حمایت انجمن راویان فتح رضوی در سال 1395 در 86 صفحه (دارای تصویر) در قطع رقعی منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌­توانند این کتاب را به بهای 5 هزار تومان از فروشگاه‌های کتاب در مشهد تهیه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها