مسابقات نظامی ارتش‌های جهان-19/ یادداشت؛

مسابقات نظامی و دیپلماسی دفاعی

برگزاری مسابقات نظامی و ورزشی بین ارتش‌های جهان توسعه‌دهنده دیپلماسی دفاعی است و زمینه را برای توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی بین کشورها به خصوص کشورهای دوست و همسایه به وجود می‌آورد.
کد خبر: ۳۰۲۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۰ - 31July 2018

مسابقات نظامی و دیپلماسی دفاعیگروه دفاعی امنیتی دفاع پرس - محمدحسن جعفری؛ برای تحقق دیپلماسی دفاعی و توسعه آن راهکارهای مختلفی عنوان شده است که یکی از آن‌ها برگزاری مسابقات ورزشی و نظامی بین ارتش‌های کشورهاست؛ این امر گرچه ساده و شاید بی‌اثر یا کم‌اثر به نظر برسد، اما بسیار مهم و ویژه است.

کشور روسیه در سال 2013 با ابتکار عمل آغازگر برگزاری مسابقات نظامی ارتش‌های جهان شد که در سال‌های آینده این مسابقات با مشارکت کشورهای بیشتر توسعه یافت و روسیه توانست آغازگر حرکتی جدید در راستای توسعه و ارتقای دیپلماسی دفاعی کشورش و بلکه دیگر کشورها باشد.

جمهوری اسلامی ایران در سومین دوره از مسابقات نظامی ارتش‌های جهان به جمع کشورهای حاضر در این مسابقات پیوست و با درک موقعیت و جایگاه این مسابقات، امسال توانست میزبانی یکی از رشته‌های مسابقات را بر عهده بگیرد و میزبان نمایندگانی از نیروهای مسلح کشورهای مختلف باشد. ضمن اینکه تیم‌هایی از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در 16 رشته در عرصه‌های آسمان، دریا و زمین و در دیگر کشورها از جمله روسیه و چین با رقیبان خود به رقابت خواهند پرداخت.

برگزاری این مسابقات نظامی و مشارکت در آن، دستاوردهای مهمی به همراه خواهد داشت که بسیاری از آنان برخی از نتایج مورد انتظار از دیپلماسی دفاعی است. این مسابقات منجر به ارتقای دانش نظامی با بهره‌گیری از دانش و تجربیات نظامی دیگر کشورها خواهد شد.

همچنین توسعه برخی از تجهیزات دفاعی، ارتقای آمادگی‌های دفاعی و جسمانی نیروها، خلاقیت و ابتکار عمل، ارتقای اعتماد به نفس و افزایش صمیمیت بین نیروهای مسلح کشورها از دستاوردهای این مسابقات است.

ضمن اینکه در حاشیه برگزاری این مسابقات، می‌تواند دیدارهای دوجانبه و چندجانبه بین فرماندهان نیروهای مسلح برای توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی صورت بگیرد و کشورها با تجهیزات دفاعی همدیگر آشنا و از تجربیات نظامی یکدیگر بهره‌مند شوند. همچنین کشورها با ارسال برخی از تجهیزات خود به کشورهای میزبان برگزاری مسابقات، توان و اقتدار دفاعی خود را به نمایش می‌گذارند که این موضوع در اعزام ناوها و ناوچه‌ها که نمایشگاه‌های متحرک نظامی هستند، نمود بیشتری دارد.

با توجه به نقش مهمی که مسابقات نظامی در توسعه دیپلماسی دفاعی و همکاری‌های نظامی دارد، پیشنهاد می‌شود مسابقات دوجانبه و چندجانبه بین کشورهای دوست و همسایه و یا کشورهایی که با آنان منافع مشترک داریم، برگزار شود و بهتر است رشته‌های این مسابقات نیز در رابطه با تهدیدات مشترک همچون تروریسم طراحی شود.

همچنین مسابقات نظامی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد راهکارهای توسعه دیپلماسی دفاعی همچون دیدارهای دوجانبه و چندجانبه، همکاری‌های آموزشی و پژوهشی، ایجاد زیرساخت‌ها و تجهیزات مشترک دفاعی و... باشد؛ به عبارت دیگر این مسابقات فضایی را به وجود می‌آورد که می‌تواند زمینه ساز اقداماتی باشد که ایجاد آن بسیار پرهزینه‌تر از مسابقات نظامی خواهد بود.

برگزاری مسابقات ورزشی ارتش‌های جهان نیز در توسعه دیپلماسی دفاعی موثر است که ایران چندین دوره است در مسابقات سیزم (مسابقات ورزشی ارتش‌های جهان) مشارکت دارد و به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده است. برگزاری مسابقات ساده و جذاب ورزشی دوستانه مانند فوتبال و والیبال در حاشیه برگزاری رشته‌های مسابقات نظامی ارتش‌های جهان هم این مسابقات را اثرگذارتر خواهد کرد.

در پایان پیشنهاد می‌شود که جمهوری اسلامی ایران برای کسب موفقیت‌های بیشتر در مسابقات نظامی جهان و میزبانی رشته‌های نظامی مختلف، لیگ مسابقات داخلی بین یگان‌های نیروهای مسلح به راه بیاندازد. مراکزی که برای تمرینات تیم‌های نظامی به وجود آمده است، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد این لیگ نظامی باشد.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار