تسلیت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت آیت الله مهدوی کنی

مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، درگذشت عالم مجاهد و روحانی مبارز حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس محترم مجلس خبرگان رهبری را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، خاندان مکرم آن مرحوم و ملت بزرگ ایران تسلیت می گوید.
کد خبر: ۳۱۷۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲ - 22October 2014

تسلیت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت آیت الله مهدوی کنی

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس،  کتاب "خاطرات آیت الله مهدوی کنی" در سال 1385ش توسط غلامرضا خواجه سروی تدوین شده است. وی  در پی ضبط و گردآوری خاطرات آیت الله مهدوی کنی، این کتاب را در 6 فصل به نگارش درآورده است.

آیت الله مهدوی کنی از شخصیتهای انقلابی وروحانیون تاریخ نهضت اسلامی است که به عنوان یکی از شاگردان قدیمی امام خمینی در متن حوادث انقلاب قرار داشت و دارای پیشینه مبارزاتی همچون زندان، شکنجه، تبعید وتهدید است.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ساماندهی کمیته های انقلاب به تثبیت نظام جمهوری اسلامی مشغول شد و مسئولیتهای مهمی بر عهده گرفت. مدتی وزیر کشورو سپس نخست وزیر شد. از ماندگارترین خدمات وی تأسیس دانشگاه امام صادق (ع) است. فصل اول به زندگی نامه آیت الله مهدوی کنی از زمان تولد تا ازدواج ایشان پرداخته وبه وقایع مهمی همچون کشف حجاب، اشغال ایران توسط متفقین و جنگ جهانی دوم اشاره می کند.

 درفصل دوم به تحصیلات وی و هجرت به قم و آغاز منبرها و تدریس وی پرداخته و فضای سیاسی در حوزه علمیه و فعالیتهای شهید نواب صفوی در آن دوران را بازگو می نماید.

 در فصل سوم به بیان فعالیتهای سیاسی و اجتماعی آیت الله مهدوی کنی در قبل از انقلاب بخصوص دهه چهل و وقایع مهم سال 1342 ش و همچنین اوایل دهه پنجاه پرداخته است.

فصل چهارم به فعالیتهای سیاسی و اجتماعی ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته و از وقایع و اقدامات پس از انقلاب از جمله تشکیل دولت موقت و شکل گیری نهادها و وزارتخانه ها یاد کرده و در ادامه حوادثی چون انفجار دفتر نخست وزیری را بیان می نماید.

در فصل پنجم به قضایای پس از دوم خرداد و روی کار آمدن دولت خاتمی می پردازد.

 فصل ششم به فعالیتهای فرهنگی خود در مدرسه مروی و دانشگاه امام صادق پرداخته است. نویسنده در انتها با آوردن گاهشمار، ضمائم، اسناد و تصاویر مرتبط و پس از آن فهرست منابع و فهرست اعلام کتاب را به پایان رسانده است.

چاپ دوم کتاب "خاطرات آیت الله مهدوی کنی" در 2500 نسخه با 628 صفحه توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار