دبیر همایش علمی المیزان و علوم انسانی اسلامی در پاسخ به دفاع پرس:

اتهامات ناروا به علوم انسانی اسلامی/ تاکیدات رهبر انقلاب موجب جدی گرفتن علوم انسانی اسلامی شد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی اسدی‌نسب با اشاره به اتهامات ناروا درباره علوم انسانی اسلامی گفت: تاکیدات رهبر انقلاب موجب جدی گرفتن علوم انسانی اسلامی شد.
کد خبر: ۳۱۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷ - 10November 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، کنفرانس خبری همایش المیزان و علوم انسانی اسلامی صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عرب‌صالحی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی اسدی‌نسب و مهدی رمضانی‌چاپک در پژوهشگاه فرهنگ و هنر برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عرب‌صالحی رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهشی پژوهشگاه در این نشست اظهار داشت: اساس انقلاب اسلامی بر پایه علوم انسانی اسلامی پایه‌گذاری شد. یعنی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) چندین دهه کار فرهنگی درباره فلسفه سیاسی و مدیریت و سیاست اسلامی انجام دادند و مبتنی بر آن انقلاب را شکل دادند. اگر نگوییم مهمترین باید گفت یکی از مهمترین مسائل کشور اسلامی ما، بحث اسلامی شدن علوم انسانی است.

رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهشی پژوهشگاه گفت: وقتی انقلاب اسلامی به تمام اهداف خود خواهد رسید که تمام علوم ما در مدارس و دانشگاه‌ها بر اساس قرآنی و بر اساس آموزه‌های دین باشد. انقلاب ما مدعی است که در بحث تربیت و روانشناسی حرف برای گفتن دارد، چون تمام علوم انسانی بر پایه انسان است و دیدگاه اسلام در این باره با تمام مکاتب متفاوت است؛ بنابراین اینکه درباره علوم انسانی تشکیک می‌شود پاسخ این است که آیا اسلام درباره تربیت و مبانی و مباحث خانواده نظر خاص دارد یا نه؟ پاسخ به این‌ها برای اسلام جزو بدیهیات است. معنی علوم انسانی نیز همین است.

عرب‌صالحی به رسالت کار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اشاره کرد و عنوان کرد: ما در علوم انسانی سه مرحله تولید مبانی، تولید منطق و تدوین مسائل علوم انسانی داریم. ما در این راستا فعالیت‌های زیادی داریم. مهمترین منبع و دست‌نخورده بشریت، قرآن است و پژوهشگاه سعی کرده مبانی نظری را از نگاه قرآن بررسی کند.

وی گفت: مبانی تربیت، روانشناسی، سیاست و علوم مختلف از نظر قرآن توسط کارشناسان و پژوهشگران تدوین می‌شود. کار بعدی ما بحث پرداختن به فلسفه‌های مضاف است. در این راستا چندین سال است که همایشی با عنوان المیزان و علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود که امسال این همایش در ۲۳ آبان با حضور آیت‌الله جوادی آملی در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم برگزار خواهد شد.

مهدی رمضانی چابک رئیس ستاد اجرایی این همایش در ادامه این نشست گفت: معمولا مجموعه‌هایی که خودشان را مدیون علامه طباطبایی می‌دانند خودشان را ملزم می‌دانند که در سالگرد درگذشت این فیلسوف اسلامی برنامه‌هایی را متناسب با این روز برگزار کنند.

رئیس ستاد اجرایی این همایش گفت: جنبه‌های مختلف نظری و فلسفه فکری علامه طباطبایی، دیدگاه‌های ایشان در حوزه علوم انسانی و اسلامی ۲۳ آبان با همراهی دارالقرآن با محوریت نقش المیزان با رویکرد علوم انسانی اسلامی برگزار خواهد شد. انتشارات مجموعه مقالات علوم انسانی و اسلامی با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله رشاد در این همایش سخنرانی خواهند کرد. علاوه بر این ۲ برنامه همایش‌هایی در شهر مشهد با رویکرد تبیین نقش علوم انسانی اسامی برگزار خواهد شد.

وی افزود: احتمالا همایشی نیز در دانشگاه آیت‌الله بروجردی در شهر بروجرد در حال هماهنگی است. این تکثر و پراکندگی برنامه‌ها ناشی از توجه به نقش علامه طباطبایی در ترویج فرهنگ علمی و توجه حوزه‌های علمی به بحث علوم انسانی است. همایش ملی فلسفه کلام نیز طی هفته آینده نیز برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی اسدی‌نسب دبیر علمی همایش المیزان و علوم انسانی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر تاثیرات مطالبات رهبر معظم انقلاب در خصوص علوم انسانی گفت: رهبر معظم انقلاب در جمع فعالان قرآنی با تاکید بر اهمیت علوم انسانی بیان کردند که اگر علوم انسانی اسلامی تدوین و اجرا شود بنای رفیع حکمت بر پایه آموزه‌های قرآنی ایجاد خواهد شد.

وی گفت: تاکیدات رهبر معظم انقلاب موجب شد تا مجموعه‌هایی که از گذشته در رابطه با علوم انسانی اسلامی فعالیت داشتند جان تازه‌ای بگیرند و با قوت بیشتر به کارشان ادامه دهند.

دبیر علمی همایش المیزان و علوم انسانی درخصوص محور‌های این همایش خاطرنشان کرد: این همایش در پنج محور مباحث کلی حکمت علوم انسانی و قرآن، سیاست و قرآن، علوم اجتماعی و قرآن، علوم اخلاقی و قرآن و مباحث متفرقه مانند مدیریت و اقتصاد برگزار خواهد شد.

اسدی‌نسب به مورد هجمه‌ قرار گرفتن علوم انسانی اسلامی اشاره کرد و گفت: برخی‌ فکر می‌کنند علوم انسانی اسلامی چیز عجیب و غریبی است در حالی که چنین نیست و علوم انسانی اسلامی دریچه‌ای به نظام نوین علمی است. برخی افراد با تهمت‌های ناروا نسبت به این علوم فکر می‌کنند ما می‌خواهیم درب دانشگاه‌ها را ببندیم درحالی که چنین نیست و ما در حوزه علمیه، جهت آشنایی طلبه‌ها با علوم انسانی غربی، این علوم را نیز تدریس می‌کنیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها