رحمانی فضلی:

پدافند غیر عامل بهترین ابزار برای مقابله با تهدیدات است

وزیر کشور گفت: بهترین ابزار برای مقابله با تهدیدات پیش رو بهره‌گیری از ملاحظات پدافند غیر عامل است و از این طریق به امنیت پایدار خواهیم رسید.
کد خبر: ۳۱۸۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ - 17November 2018

همسایگان ایران در تامین امنیت مرز‌ها عملکرد مطلوبی ندارندبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، «عبدالرضا رحمانی فضلی» در کنفرانس بین‌المللی امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی، سرزمینی و کلان‌شهر‌ها راهکار‌ها و چالش‌ها که صبح شنبه در تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: امروز مرزبانان ما در شرایط سخت و دشواری انجام وظیفه می‌کنند و متاسفانه با برخی همسایگان مواجه هستیم که در حوزه برقراری امنیت مرز‌ها آن‌گونه که باید عمل نمی‌کنند و مسؤولیت پذیری ما باعث شده تا ما در این رابطه بیشتر هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه به جهت توسعه روستایی و شهری امروز در بسیاری از مناطق مرزی کشور با یک عدم توازن و تعادل مواجه هستیم، افزود: این عدم تعادل و توازن ناشی از نبودِ یک نظام بودجه‌ریزی و مدیریت کارآمد است و این برای ما بزرگترین تهدید محسوب می‌شود.

وزیر کشور تصریح کرد: متاسفانه بین منابع و امکاناتی که دولت به صورت وام و تسهیلات در مناطق مرزی توزیع می‌کند، توازن وجود ندارد.

رحمانی فضلی ادامه داد: منابع و زیرساخت‌هایی که تاکنون به مناطق مرزی اختصاص داده‌ایم، موجب پایداری جمعیت نشده‌اند و تا زمانی‌که نظام‌بخشی و بودجه‌ریزی متمرکز به همین شکل باشد، این وضعیت نیز ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه مناطق مرزی گفت: ما دیگر نمی‌توانیم شاهد این باشیم که سیل عظیم جمعیت به سمت مرکز در حرکت باشد؛ چرا که این به صلاح کشور نیست.

وزیر کشور با اشاره به تهدیدات پیش رو و تجهیز معاندان نظام از سوی قدرت‌های فرامنطقه‌ای بیان کرد: بحمدالله امروز توانسته‌ایم بسیاری از این تهدیدات را خنثی کنیم.

رحمانی فضلی افزود: بهترین ابزار برای مقابله با تهدیدات پیش رو بهره‌گیری از ملاحظات پدافند غیر عامل است و از این طریق به امنیت پایدار خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: امروز مرز‌های شرقی در اولویت اول تأمین امنیت مرزی قرار دارند که هزینه قابل توجهی را تاکنون صرف این موضوع کرده‌ایم و باید بدانیم که این مهم از طریق کار نظامی صورت می‌گیرد.

وزیر کشور ادامه داد: از این‌رو شورای عالی امنیت ملی برقراری و توسعه امنیت شرق و غرب را به ما واگذار کرده است؛ ما نیز تلاش می‌کنیم تا با کمک و حمایت‌های بودجه‌ای دولت، امنیت این مناطق را تأمین کنیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: در حوزه تبادلات مرزی تاکنون توانسته‌ایم نظام‌بخشی خوبی را در بازارچه‌های مرزی ایجاد کنیم و امروز انتقال سوخت از طریق این مناطق انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تروریست‌ها در قالب گروه‌های ۳۰ یا ۴۰ نفره با خودرو‌ها و سلاح‌های مدرن علیه ما در منطقه اقدام می‌کنند، افزود: تاکنون مقابله خوبی با تروریست‌ها صورت گرفته است.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه طبق پروتکل‌های جهانی همه کشور‌ها مسؤول تأمین امنیت مرز‌های خود را دارند و باید برای این مهم بکوشند، گفت: البته برای تأمین امنیت مرز‌ها باید همکاری و تعاملات خوبی با کشور‌های همسایه صورت گیرد؛ ولی متأسفانه امروز شاهد این موضوع به ویژه در مناطق شرقی کشور نیستیم.

وی با اشاره به ربایش مرزبانان کشور در مرز‌های شرقی کشور عنوان کرد: در خصوص مسأله گروگان‌ها طبق مذاکرات خوبی که تاکنون با مسؤولان کشور پاکستان صورت گرفته است، به آن‌ها گفتیم که در خصوص اعمال حاکمیت در این مناطق ناتوان نیستیم، اما چون به تعهد شما به پروتکل‌های بین‌المللی اعتماد داریم، منتظر هستیم که خودتان امنیت مرزهایتان را تأمین کنید. این نشان‌دهنده پایبندی ما به اصول است و همچنین نشان‌دهنده این است که ما با متحدان استراتژیک خود تعامل خوبی داریم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: بحمدالله امروز در تامین امنیت مرز‌ها مشکلی نداریم و با در نظر گرفتن ملاحظات پدافند غیر عامل می‌توانیم سطح امنیتی منطقه را ارتقا دهیم.

وزیر کشور در پایان با اشاره به بازگرداندن محترمانه ۷۰۰ هزار نفر از اتباع افغانستان به کشورشان گفت: متاسفانه به دلیل موقعیت جغرافیایی افغانستان، این افراد دوباره به ایران بازگشتند، که از دولت افغانستان می‌خواهیم در این رابطه متعهد و مسؤولیت‌پذیر باشد.

انتهای پیام/ ۲۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار