«پیکان» نامی ماندگار که در قعر خلیج فارس جاودانه شد

در هفتم آذرماه که در تقویم جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان روز نیروی دریایی ثبت شده است، ناوچه «پیکان» در مسیر بازگشت از عملیات موفق «مروارید»، هدف موشک قرار گرفت و نامی ماندگار در تاریح نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد و برای همیشه در قعر آب‌های خلیج همیشگی فارس آرام گرفت.
کد خبر: ۳۲۰۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴ - 28November 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از بوشهر، در زمان جنگ تحمیلی که بخش اعظمی از اقتصاد کشور بر پایه نفت استوار بود، با دلاورمردی‌های دریادلان نیروی دریایی حتی یکی روز صادرات نفت ایران قطع نشد و این در حالی بود که با قطع شدن صادرات نفت، کشور در اداره جنگ و اقتصاد خود با مشکل جدی مواجه می‌شد.

هفتم آذر در تقویم جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان روز نیروی دریایی ثبت شده است، بدون آن‌که بدانیم منزل‌گاه این دریادلان قهرمان، شهر استعمارستیز و قهرمان‌پرور بوشهر است.

پس از گذشت سه هفته از عملیات موفقیت‌آمیز «شهید صفری» در آبان‌ماه سال ۵۹، به‌منظور تخریب سکو‌های نفتی دشمن عملیات «مروارید» توسط نیروی رزمی ۴۲۱ مستقر در استان بوشهر که از اولین روز جنگ، فرماندهی کلی عملیات دریایی را در منطقه خلیج فارس و دریای عمان عهده‌دار بود، صورت گرفت.

در همین راستا نیرو‌ی دریایی تصمیم گرفت تا برای حفظ سیادت دریایی، از ترمینال نفتی ۲ اسکله «البکر» و «الامیه» که قبل از جنگ تحمیلی ظرفیت صدور روزانه یک میلیون بشکه نفت را داشتند و از جمله اسکله‌های صادرکننده نفت عراق محسوب می‌شدند، به‌عنوان سر پل و پست‌های دیده‌‏بانی استفاده کند و با در اختیار گرفتن این سکو‌ها، کنترل نیرو‌های رزمی سطحی، هوایی و تجاری عبوری دشمن را از بنادر «ام‌‏القصر» و بندر نفتی «فاو» را عملی سازد، همچنین این طرح به منظور دیده‌‏بانی غافلگیری و کشاندن یگان‌های رزمی دشمن به دریا انجام شد.

نیروی دریایی بوشهر، ققنوس همیشه ماندگار در آب های خلیج فارس

در هفتم آذر‌ماه سال ۵۹ ناوچه «پیکان» به فرماندهی دریادار شهید «محمد ابراهیم همتی» از پایگاه نیروی دریایی بوشهر جدا شد و بعد از نبردی دریایی طاقت‌فرسا هفت ناوچه مدرن و اژدرافکن عراقی از نوع «اوزا» به قعر دریا فرستاد، همچنین چند فروند ناو، تعدادی هواپیما و هلی‌کوپتر دشمن نیز توسط ناوچه همیشه قهرمان «پیکان» نابود شدند و بسیاری از نیرو‌های دشمن که روی ناو‌ها مستقر بودند به هلاکت رسیده و تعدادی نیز به اسارت درآمدند.

در این عملیات رزمندگان با به آتش کشیدن اسکله‌های نفتی «البکر» و «الامیه» مانع صادرات نفت عراق از طریق خلیج فارس و دریای عمان شدند و سکو‌های نفتی مورد نظر که برای دشمن اهمیت حیاتی داشت، برای اولین‌بار به‌دست نیروی دریایی ایران افتاد و پس از آن صدور نفت عراق از خلیج فارس به صفر رسید و چند روز پس از جنگ، بخش عظیمی از خلیج فارس را منطقه جنگی اعلام کردند. از آن زمان عراق عملاً در محاصره دریایی نیرو‌های ایرانی درآمد و راه مواصلات دریایی به بنادر «ام‌‏القصر» و «بصره» قطع شد.

در حالی که پایگاه دریایی بوشهر خود را برای استقبال از این دریادلان آماده می‌کرد، ناوچه «پیکان» در مسیر بازگشت هدف موشک قرار گرفت و نامی ماندگار در تاریح نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد و برای همیشه در قعر آب‌های خلیج همیشگی فارس آرام گرفت.

دریادار شهید «محمد ابراهیم همتی» و همرزمانش حماسه بزرگی را رقم زدند و برگ زرینی در تاریخ حماسه‌های استان نگاشتند که هرگز جهانیان و بدخواهان ایران عزیز آن‌را فراموش نخواهند کرد.

نیروی دریایی بوشهر، ققنوس همیشه ماندگار در آب های خلیج فارس

استان بوشهر با تقدیم ۲۶۶ شهید نیروی دریایی در جریان جنگ تحمیلی، از خلیج فارس تا خلیج عدن، دریای عمان تا دریایی مدیترانه، آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها با پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران حضور خود را به اثبات رساند.

جهاد نیروی دریایی حفاظت از این مرز‌ها و منافع جمهوری اسلامی در دریا‌های آزاد است و بر کسی پوشیده نیست که اقتدار ایران و امنیت خلیج فارس، با تلاش رزمندگان نیرو‌های دریایی سپاه و ارتش و دریابانی که شهادت‌طلبانه بر امواج پرمتلاطم خلیج فارس موج سواری می‌کنند تامین می‌شود.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در استان بوشهر و نیروی دریایی سپاه، مکمل یکدیگر و مایه افتخار و عزت نه‌تنها استان، بلکه ایران هستند و همیشه منشأ تحقق عملیات حماسه‌آفرین بوده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها