سردار محمد شعبانی:

نباید اجازه دهیم حماسه مردمی آمل فراموش شود

پژوهشگر تاریخ شفاهی دفاع مقدس گفت: رزمندگان باید قلم به دست بگیرند و تاریخ دفاع مقدس ثبت شود تا حماسه مردمی آمل به فراموشی سپرده نشود.
کد خبر: ۳۲۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴ - 27January 2019

نباید اجازه دهیم حماسه مردمی آمل فراموش شودبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار ناصر شعبانی نویسنده کتاب «مقاومت مردمی در حماسه آمل» در نشست تاریخ شفاهی حماسه آمل با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ثبت وقایع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی اظهار داشت: رزمندگان ما باید دست به قلم باشند و وقایع فراموش شده یا کمتر پرداخت شده را مورد بررسی قرار دهند و حماسه مردم آمل یکی از این اتفاقات است. گروه زیادی از منافقین با تبعیت از مکتب مائو تصمیم داشتند با تصرف روستا و شهر و استان در نهایت کشور را تحت اشغال خود درآورند. آنها در جنگل های آمل مستقر شده و تقریبا در هر هفته سه نفر از مردم را شهید می‌کردند.

وی در ادامه گفت: طبق اظهارات منافقین قرار بود که در خرداد ماه به شهر حمله کنند برای همین ما جنگ را به جنگل ها بردیم چرا که با هوشیاری مردم و سپاه منافقین در موضع انفعال قرار گرفتند برای همین زودتر از موعد حمله کردند. طبق اعترافات منافقین با تماسی که از پاریس برقرار می‌شود تصمیم گرفته شد تا در ششم بهمن به آمل حمله کنند. اولین اقدام آنها شلیک به ساختمان بسیج بود که نه نفر بسیجی در آن بودند و عملا عمالیات شروع شد.

پژوهشگر تاریخ شفاهی دفاع مقدس بیان داشت: تاکید بر این شد که نیروها باید مقاومت انجام شود که ما تا روز بعد درگیری بودیم. زنان و مردان بسیاری در این حماسه شرکت کردند در این درگیری تنها ۱۲ پاسدار به شهادت رسید و بقیه شهدا نیروهای مردمی بودند که خود جوش وارد میدان شدند. بعد از ظهر همان روز فرمانده منافقین که «کاک اسماعیل» نام داشت کشته شد و این اتفاق باعث شد منافقین دچار وحشت شدند. برای همین سنگرها را خالی کردند و به انتهای باغ هاشمی رفتند. این محل نزدیک زندان بود و ممکن بود با تصرف زندان منافقین زندانی را آزاد کنند. در همان حوالی ۲ دختر نوجوان که یکی از آنها شهیده طاهره هاشمی، خواهر سردار هاشمی جانشین هیات معارف جنگ بود که جنازه او را به بیمارستان بردیم.

سردار شعبانی در ادامه تصریح کرد: این درگیری ها تا شب ادامه داشت و مردم تعدادی از منافقین را دستگیر کرده و به سپاه تحویل می‌دادند. مردم مصر بودند تا آنها را هر چه سریعتر اعدام کنیم. نیروهای سپاهی و ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی بودند اما همه ایثار آنها در مقابل ایثار و از خودگذشتگی مردم کم است. باید این خاطرات گفته و ثبت شود حتی باید به سراغ مردمی رفت که در آن حادثه حضور داشتند.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها