سازمان ملل هزاران بمب را در عراق خنثی کرده است

کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند حدود ۱۷ هزار بمب، کمربند انفجاری و انواع دیگری از مواد منفجره را در عراق طی سال ۲۰۱۸ خنثی کرده‌اند و این مأموریت مخاطره‌آمیز چندین سال طول خواهد کشید.
کد خبر: ۳۳۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷ - 08February 2019

سازمان ملل هزاران بمب را در عراق خنثی کرده استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «پیر لودهامر»، رئیس اداره مین زدایی وابسته به سازمان ملل در عراق اظهار داشت: حدود ۱۰۰ هزار ساختمان ویران شده در عراق وجود دارد که داعش بعد از عقب نشینی مواد منفجره زیادی از جمله بمب‌های دست ساز را در آنجا کار گذاشته است. احتمالاً بخش اعظم عملیات پاکسازی ۱۰ سال به طول بینجامد و این در حالی است که دو میلیون آواره منتظر بازگشت به مناطقشان هستند.

وی گفت: طی سال ۲۰۱۸، ۱۷ هزار بمب خنثی شد که شامل 2 هزار بمب دست ساز و ۷۸۲ کمربند انفجاری بود که بیشتر آنها به جسد تروریست‌های داعش بسته شده بود.

داعش به مدت سه سال کنترل شهر موصل عراق را در دست داشت و بعد از پایان جنگ در سال ۲۰۱۷ سازمان ملل مأموریت خود را برای مین زدایی این شهر و مناطق دیگر آغاز کرد.

«لودهامر» گفت: کارشناسان سازمان ملل تقریباً در هر مکانی مواد منفجره پیدا می‌کنند. این مأموریت همچنین در فلوجه، تکریت و کرکوک انجام می‌شود و دامنه فعالیت کارشناسان به سنجار نیز رسیده است.

همچنین اگنس مارکیلو، مدیر اداره مین زدایی سازمان ملل گفت: روند کشف مین و بمب در میان آوارها در غرب موصل و با گرمای نزدیک به ۴۰ درجه اقدامی سخت و جان فرسا است. همچنین اجساد متلاشی در خیابان‌های موصل دیده می‌شود که بمب به آنها بسته شده است و این شهر بوی نامطبوعی دارد و مگس‌ها همه جا هستند.

وی ادامه داد: مأموریت ما یک مأموریت مین‌زدایی کلاسیک و راحت نیست. هر مین مابین ۲۳۰ تا ۲۵۰ گرم مواد منفجره دارد اما اکنون ما بین ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم مواد منفجره می‌بینیم. ساختمان‌هایی وجود دارد که ارتفاع آنها به ۹ طبقه می‌رسد و نیاز به بازرسی دارند. بسیاری از بمب‌ها و راکت‌هایی که نیروهای امنیتی عراق و ائتلاف آمریکا به موصل شلیک کردند هنوز منفجر نشده است. همچنین بمب‌های وجود دارد که وزن آنها به ۱۱۳ کیلو گرم می‌رسد. دست کم ۱۰ درصد از بمب‌ها منفجر نشده‌اند و اگر به همین صورت باقی بمانند بعد از چند دهه مثل بمب‌های جنگ جهانی دوم می‌شوند که همچنان در آلمان کشف می‌شوند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها