رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لواسانات:

طرح‌های ابلاغی سازمان اوقاف به طور کامل اجرایی خواهد شد

محمد صادقی گفت: طرح‌های ابلاغی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه همانند طرح آرامش بهاری، ویژه برنامه‌های ماه رمضان با عنوان ضیافت الهی، طرح اوقات فراغت تابستانی نیز به طور کامل اجرایی خواهد شد.
کد خبر: ۳۳۹۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴ - 26March 2019

طرح‌های ابلاغی سازمان اوقاف به طور کامل اجرایی خواهد شد.به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، محمد صادقی سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه لواسانات اظهار داشت: در این مدت یک ماه حضور بنده در خصوص آرا حقوقی قطعی که به نفع موقوفات از سوی دادگاه عمومی اعلام شده بود درخواست اجرا آنها به دادگاه‌های بخش داده شد تا تصرفاتی که به ناحق گرفته شده بود به موقوفات ارجاع داده شود.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر در حوزه‌های ثبتی برای املاک موقوفه اقدامات ثبتی را انجام دادیم، بسیاری از عملیات‌های ثبتی در گذشته انجام شده است اما وضعیت آن‌ها راکد مانده بود که در سال ۹۸ این اسناد اجرایی خواهد شد و شاهد ثبت اسناد مالکیت برای موقوفات و بقاع کتبرکه به صورت ویژه ‌و عملیاتی خواهیم بود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لواسانات خاطرنشان کرد: طرح‌های ابلاغی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه همانند طرح آرامش بهاری، ویژه برنامه‌های ماه رمضان با عنوان ضیافت الهی، طرح اوقات فراغت تابستانی نیز به طور کامل اجرایی خواهد شد.

صادقی با اشاره به بخش‌های عمرانی امامزادگان و بقاع متبرکه تصریح کرد: در این بخش نیز ما ورود پیدا کرده‌ایم، در بسیاری از موارد که نیازمند طرح جامع هستیم و بعضا با مشکلاتی مواجه بوده با دفتر فنی استان و هیات امنا و همچنین مدیران بقاع متبرکه جلساتی برگزار شده است و امید است در سال۹۸ چندین طرح های جامع عمرانی نیز فاز عملیاتی خود را شروع کند.

وی افزود: در بخش مالی موقوفات و‌ بقاع متبرکه بعضا دستورالعمل هایی از سوی سازمان مسکوت مانده بود که آنها را نیز آغاز کرده‌ایم که به امید خدا در سال ۹۸ سازمان‌دهی خواهد شد.

رئیس اداره کل اوقاف و امور خیریه لواسانات در مورد دعوای حقوقی این منطقه خاطرنشان کرد: در برخی موقوفات متاسفانه مستاجرین حق و حقوق ملک موردنظر را تمکین کردند و این در حالی است که پرونده‌های قضایی همچنان در دادسرا مفتوح است. درواقع پرونده در اداره اوقاف از منظر منافع موقوفه بسته شده است اما در دادگستری بلاتکلیف بود که اعلام بسته بودن پرونده را کرده‌ایم.

صادقی بیان کرد: خوشبختانه مورد خاصی که به موضوع تخریب و بسته شدن موقوفه برسد را نداشته‌ایم و بیشتر سعی کرده‌ایم با حفظ حقوق موقوفه با مستاجرین تعامل کنیم، مگر آنکه در مواردی حق و حقوق موقوفه رعایت نشده باشد و حکم دادگاه را گرفته یا در شرف اخذ آنها باشیم که در این شرایط از حقوق موقوفات کوتاه نمی آییم و اگر در مواردی تصرفاتی هم به وجود آمده باشد و خسارتی به حقوق موقوفه وارد شده باشد حتما رای دادگاه را اجرا خواهیم کرد.

وی ابراز داشت: در بخش دیگر اقدامات خود به دنبال احیا و شناسایی موقوفات هستیم زیرا برخی از موقوفات شناسایی نشدند و از همین رو در ابتدا به دنبال شناسایی و مستندسازی اسناد مالکیت موقوفات هستیم، در بسیاری از موارد اعم از شیاع محلی، عمل به وقف، مستاجرین دارای سابقه اجاره، وقف نامه و بعضا سند مالکیت وقفی هستیم که متاسفانه این موقوفات سندسازی نشده است که در دستور کار قرار گرفتند.

رئیس اداره کل اوقاف و امور خیریه لواسانات اضافه کرد: احیا موقوفات نیز در دستور کار ما است و سعی داریم از اراضی موقوفات به نحو احسن بهره ببریم، البته در این امر سعی براین است که نیت واقف به طور درست پیاده سازی و احیا شود.

صادقی با اشاره به دیگر اقدامات اداره اوقاف لواسانات ادامه داد: اجرای نیات واقفین به صورت صحیح است، نیت که واقف در وقف خود داشته باید به منصه اجرا در بیاید، بعضا در اجرای وقف ها سلیقگی عمل می شده ولی در تلاش هستیم نیت واقف به طوری که وقف صورت گرفته است عملیاتی شود و ما از این باب اعتمادسازی در سطح جامعه را خواهیم داشت تا مردم ببینند که نیت ‌واقف به درستی اجرایی می شود تا به سمت وقف های بیشتر سوق پیدا کنند.

وی تصریح کرد: آنچه از شالکه وقف بر می‌آید ایجاد تعادل بین قشر ضعیف و ثروتمند است، نیاتی که در موقوفات وجود دارد قالبا مذهبی است با این وجود ما با اجرای نیات واقفین به طور صحیح انشالا شاهد وقف های جدید خواهیم بود که به نوعی این وقف های جدید را اصلاح می کند.

رئیس اداره کل اوقاف و امور خیریه لواسانات در مورد نیات واقفین گفت: وقف‌ها بیشتر به دو بخش وقف روضه خوانی و خیرات و مبرات تقسیم می‌شود، در خیرات بیشتر واقفین به دنبال حمایت از قشر پایین جامعه هستند که اگر در راستای نیت واقف به طور درست عمل کنیم قطعا این قشر نیز دچار وضعیت بهتری خواهند شد.

صادقی در پایان در مورد نیت روضه خوانی اضافه کرد: در این نیت نیز اصل دین و نشر تعالیم اسلامی رقم می‌خورد، در بخش اجرای نیت واقفین در تعاملی که ما با کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش داشته ایم نیازمندان واقعی از سوی این سه نهاد شناسایی شدند و کسانی که نیازمندان واقعی بودند رقم‌هایی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان ‌پرداخت شد که میانگین ۴۰۰میلیون هزینه شده است.

وی ابراز داشت: در بخش دیگر اقدامات خود به دنبال احیا و شناسایی موقوفات هستیم، زیرا برخی از موقوفات شناسایی نشدند و از همین رو در ابتدا به دنبال شناسایی و مستندسازی اسناد مالکیت موقوفات هستیم، در بسیاری از موارد اعم از شیاع محلی، عمل به وقف، مستاجرین دارای سابقه اجاره، وقف نامه و بعضا سند مالکیت وقفی هستیم که متاسفانه این موقوفات سندسازی نشده است که در دستور کار قرار گرفتند.

رئیس اداره کل اوقاف و امور خیریه لواسانات اضافه کرد: احیا موقوفات نیز در دستور کار ما است و سعی داریم از اراضی موقوفات به نحو احسن بهره ببریم، البته در این امر سعی براین است که نیت واقف به طور درست پیاده سازی و احیا شود.

صادقی با اشاره به دیگر اقدامات اداره اوقاف لواسانات ادامه داد: اجرای نیات واقفین به صورت صحیح است، نیت که واقف در وقف خود داشته باید به منصه اجرا در بیاید، بعضا در اجرای وقف ها سلیقگی عمل می شده ولی در تلاش هستیم نیت واقف به طوری که وقف صورت گرفته است عملیاتی شود و ما از این باب اعتمادسازی در سطح جامعه را خواهیم داشت تا مردم ببینند که نیت ‌واقف به درستی اجرایی می شود تا به سمت وقف‌های بیشتر سوق پیدا کنند.

وی تصریح کرد: آنچه از شالکه وقف بر می‌آید ایجاد تعادل بین قشر ضعیف و ثروتمند است، نیاتی که در موقوفات وجود دارد قالبا مذهبی است با این وجود ما با اجرای نیات واقفین به طور صحیح انشالا شاهد وقف‌های جدید خواهیم بود که به نوعی این وقف‌های جدید را اصلاح می‌کند.

رئیس اداره کل اوقاف و امور خیریه لواسانات در مورد نیات واقفین گفت: وقف‌ها بیشتر به دو بخش وقف روضه خوانی و خیرات و مبرات تقسیم می‌شود، در خیرات بیشتر واقفین به دنبال حمایت از قشر پایین جامعه هستند که اگر در راستای نیت واقف به طور درست عمل کنیم قطعا این قشر نیز دچار وضعیت بهتری خواهند شد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها