وزیر دفاع آلمان: برنامه مشخصی برای عملیات دریایی در خلیج فارس نداریم

وزیر دفاع جدید آلمان در سخنانی با تأکید بر اینکه تا کنون نه درخواست و نه برنامه‌ای مشخص درباره مأموریت حفاظت دریایی در خلیج فارس نداشته‌ایم، گفت که هم‌اکنون موضوع بیش از هر چیز بر سر دیپلماسی و نه اقدامات مشخص نظامی است.
کد خبر: ۳۵۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳ - 26July 2019

برنامه مشخصی برای عملیات دریایی در خلیج فارس نداریمبه گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس به نقل از روزنامه «دی ولت» آلمان، «آنگرت کرامپ کارن بائر»، وزیر دفاع جدید آلمان روز گذشته در سخنانی به برنامه‌های خود برای برخی عملیات‌های نظامی ارتش آلمان در خارج پرداخت.

«کارن بائر» به ۱۳ عملیات خارجی ارتش آلمان با حدود چهار هزار نیرو در سراسر دنیا پرداخته و درباره عملیات ارتش آلمان در کشورهای افغانستان و مالی گفت که این مأموریت‌ها بسیار خطرناک هستند. در این دو کشور حدود هزار نیروی ارتش آلمان مستقر هستند که بیشترین سهم نیرو‌های ارتش در عملیات‌های خارجی را از آنِ خود کرده‌اند.

وی تأکید کرد که ارتش آلمان در افغانستان باید همچنان انتظار حملات تروریستی علیه نیرو‌های خود را داشته باشد. به گفته وی نیرو‌های امنیتی افغانستانی آموزش‌دیده توسط نیرو‌های آلمانی در این منطقه هر روز مشغول درگیری و جنگ هستند.

وزیر دفاع جدید آلمان همچنین درباره نحوه پاسخ ارتش آلمان به درخواست انگلیس برای مشارکت در عملیات حفاظت دریایی در خلیج فارس نیز گفت که شرکت آلمان در این ائتلاف نظامی اروپایی برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز بعید نیست.

وی که در جریان بازدید از ستاد فرماندهی مأموریت‌های ارتش آلمان در نزدیکی پوتسدام سخن می‌گفت، تصریح کرد که البته تا کنون نه درخواست و نه برنامه‌ای مشخص درباره چنین مأموریتی وجود نداشته است.

وی افزود: ما زمانی می‌توانیم در این باره صحبت کنیم و تصمیم بگیریم که بدانیم برنامه چیست. وی گفت که هم‌اکنون موضوع بیش از هر چیز بر سر دیپلماسی و نه اقدامات مشخص نظامی است.

وزیر دفاع آلمان همچنین تصریح کرد که هرگونه درخواستی که ما دریافت کنیم، باید از تمام جوانب و با توجه به همه نکات پاسخ داده شود.

وزیر دفاع آلمان همچنین روز گذشته با همتای آمریکایی خود «مارک اسپر» که او هم به تازگی به مقام وزارت رسیده است، گفت‌وگویی تلفنی انجام داد و در این گفت‌وگو به مسئله تنش‌ها با ایران در تنگه هرمز هم پرداخت.

وزیر دفاع آلمان بعد از این گفت‌وگو اظهار داشت که آمریکایی‌ها از خطر اوج‌گیری تنش آگاه و علاقه‌مند به مذاکره هستند. در این گفت‌وگوی تلفنی درخواست مشخصی برای مشارکت در مأموریت حفاظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز نیامده است.

با این‌حال رسانه آلمانی «ار ان دی» آلمان به نقل از محافل شرکت‌کننده در نشست کمیته روابط بین‌الملل پارلمان آلمان گزارش داده است که آلمان آماده شرکت در طرح انگلیس برای مأموریت دریایی به رهبری اروپا در تنگه هرمز است.

بر اساس این گزارش، «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان در این نشست پارلمانی گفته است که ما می‌خواهیم آنجا باشیم. این رسانه آلمانی البته تأکید کرده که درباره شرکت آلمان در این مأموریت باید در پارلمان این کشور تصمیم‌گیری شود.

پس از توقیف یک کشتی بریتانیایی در تنگه هرمز توسط جمهوری اسلامی ایران به دلیل نقض مقررات دریایی بین‌المللی، انگلیس پیشنهاد واگذاری تأمین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس به اروپایی‌ها و تشکیل ائتلاف نظامی اروپایی برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز را داده و هم‌اکنون مذاکراتی در این باره در جریان است.

گزینه‌های مختلفی ازجمله تشکیل هیأت ناظر تا اسکورت نظامی کشتی‌های تجاری مطرح شده است.

البته آمریکا هم روی طرحی جداگانه موسوم به عملیات «نگهبان» برای این منظور کار می‌کند که اروپا البته مخالف پیوستن به این طرح است.

دلیل اروپا این است که ترامپ در مناقشات با ایران استراتژی فشار حداکثری را دنبال می‌کند و اروپا خواهان تنش زایی بیشتر در این مسئله که می‌تواند منجر به نابودی برجام شود، نیست.

وزیر دفاع آلمان همچنین درباره ادامه عملیات ضد داعش در سوریه و عراق که در دولت ائتلافی آلمان بر سر آن اختلاف نظر بالایی وجود دارد، نیز گفت: این عملیات هم‌اکنون مطلقا ضرورت دارد.

وی در ادامه از برنامه‌های خود برای بازدید از نیرو‌های شرکت‌کننده در این عملیات در ماه آگوست خبر داد. عملیات ارتش آلمان در ائتلاف بین المللی علیه داعش در عراق و سوریه در ۳۱ اکتبر خاتمه می‌یابد و آمریکا آلمان را به شدت تحت فشار قرار داده که این عملیات را تمدید کرده و حتی نیرو‌های زمینی به سوریه اعزام کند.

آلمان با عملیات‌های شناسایی تورنادو و یک هواپیمای سوخت‌رسان از اردن به ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا کمک می‌کند. در شمال و مرکز عراق نیز نیرو‌های مربی نظامی آلمان مستقر هستند و در مجموع ۴۴۰ نیروی ارتش آلمان در این منطقه حضور دارند.

در حالی که دولت آلمان خواهان تمدید عملیات ضد داعش در منطقه است، در پارلمان آلمان و بخصوص فراکسیون حزب سوسیال‌دموکرات آلمان در این باره تردید دارد.

رئیس فراکسیون حزب سوسیال‌دموکرات در پارلمان آلمان روز چهارشنبه ادامه مشارکت ارتش آلمان در این عملیات را برای چندمین بار رد کرده است.

هم‌اکنون بحث‌های زیادی در دولت آلمان وجود دارد که آیا تحت وزارت دفاع جدید آلمان مأموریت‌های خارجی ارتش این کشور افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار