برنده جایزه بین‌المللی کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی:

مصرف سیگار قدم اول اعتیاد است

برنده جایزه بین‌المللی کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی مصرف سیگار را نخستین قدم برای شروع اعتیاد دانست.
کد خبر: ۳۶۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶ - 15December 2014

مصرف سیگار قدم اول اعتیاد است

به گزارش گروه اجتماعی " دفاع پرس "، دکتر کاظم ندافی گفت: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کار مشابهی برای مبارزه با دخانیات داریم. البته اقدام وزارت بهداشت تا اندازهای مشابه، با تفاوتهای بسیار است. ما 6 راهبرد مهم داریم که اگر بر روی یکی از این راهبردها تاکید شود و بقیه نادیده گرفته شود، با مشکل مواجه خواهیم شد.

برنده جایزه بینالمللی کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر که از طرف وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است فوقالعاده ارزشمند است، بیان داشت: اما نباید از یاد بریم که در کنار این رویکرد باید استراژیهای دیگر هم با قدرت و همزمان دنبال شود. به اعتقاد من باید همه جانبه به مسئله اعتیاد و موادمخدر پرداخت زیرا این مقوله یک معضل بسیار خطرناک برای یک جامعه است. اما باید بر رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر تاکید شود و همه پتانسیلها در این راه به کار گرفته شود. مهمترین مسئلهای که در مبارزه با موادمخدر باید در نظر گرفت همکاری بینبخشی سازمانها و نهادها مختلف است.

رئیس سابق اداره سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه فرار جوانان از پند و اندرز یکی از مشکلات مبارزه با موادمخدر است، گفت: نه تنها در مبارزه با موادمخدر بلکه این مشکل در مبارزه با دخانیات هم وجود دارد. در نظر داریم آموزشهای همگانی را با جدیت بیشتری دنبال کنیم. بحث جدیدی هم در وزارت بهداشت و درمان در حال پیگیری است به نام «خودمراقبتی». این بحث مفهوم کامل و جامعی است که میتواند به ارتقاء برنامه مبارزه با موادمخدر کمک شایانی داشته باشد.

دکتر کاظم ندافی در پایان افزاید: اطلاعرسانی به موقع و درست به مردم توسط رسانهها ضروری به نظر میرسد اما بقیه استراتژیها هم باید به موازات آن دنبال شود. مبارزه با موادمخدر از مرز شروع میشود و شامل برخورد با متخلفین و قاچاقچیان، پیشگیری از گرایش به موادمخدر، درمان معتادان در بند، و... میشود اما رویکرد اجتماعی کار مبارزه با این معضل بزرگ اجتماعی را تقویت خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها