جروزالم‌پست نوشت/

کنگره آمریکا با «طرح‌های تنبیهی» علیه ایران و فلسطین آغاز به کار می‌کند

قانونگذاران جمهوری‌خواه که اکنون کنترل هر دو مجلس سنا و نمایندگان را به دست دارند با اقدامات تنبیهی علیه ایران و تشکیلات خودگردان فلسطین کارشان را آغاز می‌کنند.
کد خبر: ۳۷۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵ - 06January 2015

کنگره آمریکا با «طرح‌های تنبیهی» علیه ایران و فلسطین آغاز به کار می‌کند

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، یک روزنامه صهیونیستی از «طرحهای تنبیهی » کنگره برای ایران و تشکیلات خودگردان فلسطین همگام با آغاز به کار این نهاد آمریکایی خبر داد.

روزنامه صهیونیستی جروزالمپست نوشت به نظر میرسد جمهوریخواهان همزمان با به دست گرفتن کنترل کنگره آمریکا طرحهایی تنبیهی برای ایران و تشکیلات خودگردان فلسطین  در آستین داشته باشند.

بسیاری از طرحهای داخلی ممکن است عامل انشقاق جمهوریخواهان در دو مجلس نمایندگان و سنا باشد، اما سیاستهای این نمایندگان در قبال ایران و تشکیلات خودگردان فلسطین را میتوان عامل وحدتبخش دو گروه دانست. درباره ایران، زمان به سرعت در حال حرکت به سمت ضربالاجل ماه مارس است که در مذاکرات هستهای گروه 1+5 تعیین شده است و درباره فلسطین، رهبران تشکیلات خودگردان شکایت از اسرائیل در دادگاه بینالملل لاهه را آغاز کردهاند.

به نوشته جروزالمپست، بحثهایی که در حال حاضر در بین نمایندگان جریان دارد این است که آیا اقدام تشکیلات خودگردان فلسطین نقض قانونی محسوب میشود که به کمکهای 400 میلیون دلاری وزارت خارجه آمریکا به این تشکیلات گره خورده است.

این خبر در حالی اعلام شده که روز گذشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد تلآویو قصد دارد با اعضای طرفدار اسرائیل در کنگره آمریکا تماس گرفته و از اختصاص کمک 400 میلیون دلاری سالانه وزارت خارجه آمریکا به تشکیلات خودگردان جلوگیری کند.

قانونی که ماه پیش در کنگره تصویب شده تشکیلات خودگردان فلسطین را از «اقدام» علیه اسرائیل در دادگاه بینالمللی لاهه منع کرده و تصریح میکند در صورت مبادرت به این عمل واشنگتن کمک سالانه به این تشکیلات را قطع خواهد کرد.

تلآویو این اقدام را به تلافی تلاش فلسطین برای پیوستن به دادگاه جنایات کیفری بینالمللی و تشکیل پروندهای علیه جنایتهای جنگی رژیم صهیونیستی انجام داده بود.

برخی از دستیاران نمایندگان مجلس سنا روز دوشنبه به جروزالمپست گفتند که اقدام فلسطینیها برای پیوستن به دادگاه بینالمللی لاهه در واقع آنها را مشمول قطع کمکهای مالی سالانه میکتد.

اما موضوع ایران یک نگرانی راهبردی بزرگتر برای قانونگذاران آمریکایی است و احتمال اینکه به ایجاد تنش سیاسی بین کنگره و کاخ سفید منجر شود، زیاد است.

مقامات دولت حتمالاً در نهایت تعلیق کمکهای سالانه به  فلسطین را خواهند پذیرفت اما دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پیشتر به صراحت تأکید کرده که وضع قوانین تحریمی جدید علیه ایران در حین ادامه مذاکرات چیزی نیست که با آن کنار بیاید.

این مذاکرات از زمان آغاز در سال 2013 دو بار تمدید شده است و در حال حاضر هم دو ضربالاجل پیش رو دارد: یکی ضربالاجلی برای توافق سیاسی تا ماه مارس و دیگری برای رسیدن به توافق جامع هستهای تا ماه ژوئیه.

رهبران کمیتههای بانکی و روابط خارجی سنا که عزم دارند سهمی در اثرگذاری بر فرایند این مذاکرات داشته باشند در حال حاضر در حال تدوین پیشنویس طرحی هستند که ایران را در صورت تخطی از توافق اولیه یا عدم موفقیت در رسیدن به توافق هستهای مشمول تحریمهای تازهای میکند.

میچ مککونل، رهبر اکثریت سنا گفته اجازه خواهد داد درباره این طرح رأیگیری شود و منابع آشنا به این موضوع گفتهاند این طرح دستکم 65 حامی دارد. همین موضوع، رأی مثبت به آن و وارد شدن به یک زورآزمایی با رئیسجمهور را تضمین میکند که پیشتر تهدید کرده بود هر گونه طرح تحریمی علیه ایران را وتو میکند.

توافقنامه موقتی که پاییز سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 امضا شد وضع هر گونه تحریم جدید علیه ایران در حین ادامه مذاکرات را ممنوع میکند. جمهوریخواهان مدعی هستند طرح آنها تحریمهای جدید علیه ایران نیست بلکه زمینههای لازم را برای اجرایی شدن در صورت لزوم فراهم میآورد.

جمهوریخواهان همچنین ممکن است تحریمهایی غیرمرتبط با برنامه هستهای مثلاً در زمینه حقوق بشر علیه ایران تصویب کنند.

مقامهای ایران قبلاً به صراحت گفتهاند که آمریکا در صورت تصویب چنین قانونی توافق موقت ژنو را نقض کرده است.

انتهای پیام/ک.ف

نظر شما
پربیننده ها