در دومین جلسه از سلسله نشست‌های سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس

" در آفریقا همه چیز سیاه است" روی میز نقادان

دومین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی نقد کتاب سازمان هنری و ادبیا دفاع مقدس روز سه شنبه 14 بهمن 93 از ساعت 14 تا 16 برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۳۹۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲ - 31January 2015

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس،  دومین جلسه از سلسله نشستهای تخصصی نقد کتاب سازمان هنری و ادبیا دفاع مقدس روز سه شنبه 14 بهمن 93 از ساعت 14 تا 16 برگزار خواهد شد.

این جلسه با محوریت کتاب "در آفریقا همه چیز سیاه است" به نویسندگی ساسان ناطق و با حضور احمد شاکری و کارمران پارسی نژاد و دیگر نویسندگان و علاقه مندان در سرای اهل قلم برگزار برپا می شود.  

« در آفریقا همه چیز سیاه است»؛ نام مجموعهای داستانی است که شامل چهار داستان کوتاه به قلم ساسان ناطق است. این مجموعه برگرفته از خاطرات مکتوب و مستند سربازان عراقی است، که با تخیل جوان این نویسنده ی تبریزی، پرورش یافته و در ذیل عنوان یکی از داستانهای کتاب با همین نام، منتشر شده است.

ناطق، این کتاب را اشارهای به واقعیت تلخ و سیاه کشور عراق در روزهای جنگ تحمیلی و تصفیه حسابهای شخصی صدام، پس از جنگ میداند؛ موضوعی که در خلال داستان «در آفریقا همه چیز سیاه است» به آن پرداخته شده و ماجرای انفجار هلی کوپتر عدنان خیرالله طلفاح، وزیر دفاع حکومت صدام و ژنرال ارتش عراق در آن به تصویر کشیده شده است.

برخلاف مجموعه داستان «وقتی جنگ تمام شود»، که روایتهای آن در جبهه ی خودی و خاکریزهای داخلی پی گرفته شده است، در این کتاب با داستانهایی از جبهه مقابل مواجه میشویم. داستان «کسی به مردهها لگد نمیزند» خواننده با شخصیتهای عراقی و نگاه متفاوت آنها به میدان جنگ درگیر است و در این داستان از رزمندههای ایرانی و زاویهی دید خودی به دفاع مقدس، خبری نیست.

ناطق، در سومین داستان از این مجموعه 63 صفحهای، به بهانهی دیدگاههای متفاوت ایرانیها و عراقیها به ماه محرم، تقابل جبهه خودی و غیرخودی را به تصویر درآورده و داستان خوبی خلق کرده است. چهارمین روایت مجموعهی «در آفریقا همه چیز سیاه است»، به زمان و مکانی بعد از تهاجم عراق به ایران باز میگردد. این داستان که فضایی متفاوت از سه داستان دیگر دارد، آنقدرها درگیر حال و هوای جنگ نیست و با نگاهی کاملاً متفاوت و شاید بتوان گفت فکاهی، عراق پس از جنگ را به تصویر کشیده است. ساسان ناطق، در این کتاب نیز همچون برخی از آثار پیشین خود نظیر خلیل در آتش و پشت میدان نبرد، روایتهای واقعی از دوران دفاع مقدس را دستمایه نگارش این کتاب قرار داده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار