به مناسبت عملیات بیت المقدس 7؛

بیت المقدس 7، عملیاتی ویژه در آخرین روزهای جنگ

بعد از تقویت دوباره ارتش عراق توسط حامیان غربی صدام و هزینه هایی که کشور های عربی خلیج فارس، صرف حمایت از رژیم بعث این کشور در رویارویی با ایران می کردند، نیروهای مسلح عراق دست به تهاجمات قابل توجه در محور جنوبی جنگ زدند.
کد خبر: ۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۰ - 13June 2013

بیت المقدس 7، عملیاتی ویژه در آخرین روزهای جنگ

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، زمانی که ایران آماده پذیرش قطعنامه 598 سازمان ملل به عنوان معاهده ای برای پایان جنگ 92 ماهه تحمیلی بود، نیروهای دشمن با پیشروی در خطوط و حتی اشغال برخی از مناطق ایران، وضعیت فوق العاده ای را به وجود آورند.

در شرایط  ناپایدار سال1367 نیروهای  بسیج، می بایست مناطقی را که عراق قصد اشغال آن را داشت، حفظ نمایند. بنابراین عملیات بیت المقدس 7 برای حفظ مناطق شلمچه و عقب زدن دشمن از خطوط بین المللی کلید خورد.

عملیات ویژه بیت المقدس 7 در نخستین  ساعات بامداد 23/3/1367 با رمز«یا اباعبدالله» آغاز شد و هدف از این عملیات در درجه اول پس گرفتن خاک ایران و سپس مقابله با تجاوزات  دوباره ارتش عراق بود.

چندین گردان بسیجی با فرماندهی سپاه توانستند شماری از نیروهای ویژه ی دشمن را از بین ببرند. علاوه بر شمار زیادی تلفات نیروهای بعثی در این عملیات، یک فروند هواپیما، چندین دستگاه تانک و نفربر زرهی، چندین قبضه توپ و 200 دستگاه خودروی نظامی و زاغه ی مهمات نیروهای عراقی  منهدم و رزمندگان توانستند تعدادی از مهمات و زاغه های بزرگ دشمن را به غنیمت خود در آوردند.

خلاصه ی گزارش عملیات:

نام عملیات: بیت المقدس7

زمان اجرا: 23/3/1367

مکان اجرا: منطقه عمومی شلمچه در شمال شرقی خرمشهر - محور جنوبی جنگ

تلفات دشمن (کشته، زخمی و اسیر): 20400 نفر

رمز عملیات: یا ابا عبدالله الحسین(ع)

ارگانهای عملکننده:  تکاوران نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

هدف از این عملیات: پس زدن دشمن از خاک ایران و مقابله با ترفند تجاوزات دوباره ارتش عراق

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
جانی پور
|
-
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۳
0
2
با سلام
عملیات بیت المقدس7 برای بازپس گیری منطقه پنج ضلعی شلمچه انجام شد که در عملیات کربلای5 به تصرف رزمندگان در آمده بود. این منطقه اولاً جزء خاک عراق است و ثانیاً به خاطر کوتاهی و اهمال فرماندهان در تأمین منطقه در تاریخ 4 خرداد 67 توسط عراق بازپس گرفته شد.
البته در آن دوران طاقت فرسای قبل از قطعنامه اکثر مناطق توسط عراق بازپس گرفته شد و این عملیات اقدامی کوچک در جبران این خسارت بود که متأسفانه به نتیجه مطلوبی هم نرسید
بهتر است مطالب خود را بانقدی مستند و مستدل بیان کنید
یاحق
برزو فرقانی
|
-
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۳
0
1
با عرض سلام گرم و احترام به دست اندرکاران این خبرگزاری که با تلاش فراوان برای خدمت به انقلاب دفاع مقدس و فرهنگ عظیمش را زنده می کنند؛ اولاً این عملیات از نوع انهدامی بوده در نتیجه نمیتوان هدف عملیات را بازپس گیری اراضی اشغالی تلقی نمود؛ ثانیاً بین حضور و اجرای عملیات توسط چندین گردان نیروی بسیجی در زمان جنگ و آنچه که در خلاصه ی عملیات تحت عنوان ارگان عمل کننده از تکاوران نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نام برده شد تناقض وجود دارد؛ مطلب دیگر آنکه این عملیات حدوداً یک ماه پیش از پذیرش قطعنامه ی 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد اجرا شده است؛ بنابر این، دخالت دادن این عملیات در تحلیل شرایط پایانی جنگ و وضعیت پذیرش قطعنامه مطلبی خلاف واقع است؛ زیرا که جمهوری اسلامی ایران در مورخه 23/04/1367 قطعنامه را پذیرفت و چهار روز بعد خبر پذیرش قطعنامه را رسانه ای نمود؛ پس اجرای عملیات انهدامی بیت المقدس هفت در منطقه ی عمومی شلمچه هیچ ربطی به پذیرش قطعنامه ندارد و اصلاً در آن مقطع زمانی هیچگونه آمادگی قبلی جهت پذیرش قطعنامه در کشور وجود نداشت.
به هر حال همین قدر که به یاد رزم آوران دفاع مقدس هستید و مردم را با عملیاتهای دوران دفاع مقدس آشنا می کنید گام مثبتی است؛ اما بهتر است این کار را عالمانه تر انجام دهید
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار