مخالفت افغانستان با تداوم حضور نیروهای امریکایی

سخنگوی رئیس جمهور افغانستان از مخالفت کشورش با تداوم حضور نیروهای امریکایی در این کشور بعد از سال 2014 خبر داد.
کد خبر: ۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶ - 02October 2013

مخالفت افغانستان با تداوم حضور نیروهای امریکایی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از "رویترز"، در حالی که دولت امریکا در پی آن است با انعقاد پیمانی حضور نیروهای خود در افغانستان را بعد از سال 2014 تمدید نماید، "ایمال فیضی" سخنگوی رئیس جمهور افغانستان طی سخنانی از مخالفت کشورش با حضور نیروهای امریکایی بعد از سال 2014 خبر داد.

با وجودی که طبق تصمیمات اتخاذ شده قرار است تا پایان سال 2014 بخش اصلی نیروهای خارجی افغانستان را ترک نمایند، طی ماه های اخیر دولت امریکا با اعمال فشار بر افغانستان در پی انعقاد معاهده ای امنیتی است که که طی آن حضور نیروهای خود را در این کشور تمدید نماید.

در این رابطه سخنگوی رئیس جمهور افغانستان ضمن مخالفت با تداوم حضور نیروهای خارجی در افغانستان دو دلیل را برای مخالفت با درخواست و فشار امریکا ذکر کرده است: دلیل نخست به تمایل موجود در افغانستان برای استقلال در روند مبارزه با تروریسم بر می گردد و دلیل دوم به خودداری امریکا در موافقت با پیمان جلوگیری از تجاوز خارجی به افغانستان مرتبط است.

ایمال فیضی در سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت حاکمیت افغانستان و استقلال آن بیان کرد نمی توان حق عملیات نظامی یکجانبه در خاک افغانستان را به امریکایی ها داد.

گفتنی است حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان پیش از این نیز با عملیات ها و حضور گسترده نیروهای امریکایی در افغانستان و عمدتا به دلیل تلفات غیرانسانی گسترده ناشی از عملیات های آنها مخالفت کرده است. با این وجود طی چند ماه گذشته مقامات امریکایی همواره درخواست خود برای انعقاد یک پیمان امنیتی برای تداوم حضور نظامی در افغانستان را تکرار کرده اند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار