یادداشت/

کدام ویژگی‌های امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را متمایز کرد؟

حضرت امام (ره) به جز تفاوت‌هایی که با سایر انقلابیون چپگرا و راستگرا داشت، در میان انقلابیون مسلمان نیز به دلیل ایمان به هدف، راهی که انتخاب کرده بود و امتش یک استثنا بود.
کد خبر: ۴۳۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰ - 09December 2020

کدام ویژگی های امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را متمایز کرد؟گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حسین عبداللهی‌فر؛ عنوان انقلابی‌ترین شخصیت مذهبی و سیاسی جهان را حضرت امام خمینی (ره) به خود اختصاص داده است. در حال حاضر که راهبرد اصلی آمریکا و غرب در مهار انقلاب اسلامی در کاهش روحیه انقلابی‌گری و انقلابیون از عرصه مدیریتی جمهوری اسلامی ایران خلاصه شده است و یکی از اصلی‌ترین رموز بقای انقلاب اسلامی در استمرار روحیه انقلابی است، این پرسش اساسی خود‌نمایی می‌کند که چه ویژگی‌های امام راحل، ایشان را از سایر انقلابیون سیاسی و مذهبی متمایز کرده است؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان به ویژگی‌های زیر اشاره کرد:

خدا‌محوری

حضرت امام (ره) به جز تفاوت‌هایی که با سایر انقلابیون چپگرا و راستگرا داشت، در میان انقلابیون مسلمان نیز به دلیل ایمان به هدف، راهی که انتخاب کرده بود و امتش یک استثنا بود. وجه تمایز ایشان با همه سیاستمداران و مذهبیون نیت خالصش برای کسب رضای الهی بود و این ویژگی سبب می‌شد تا هراسی به دل راه نداده و با ملامت دیگران و سختی‌های پیش رو از صحنه بیرون نرود؛ لذا سال‌ها مبارزه کرد تا به نتیجه مطلوب دست یافت.

بصیرت انقلابی

شرایط پیچیده و مبارزه همزمان در چند جبهه استبداد و استکبار، ماتریالیست‌ها و ملی‌گرایان، کج‌فهمان و التقاطیون ایجاب می‌کرد تا حضرت امام (ره) با بصیرتی دو چندان به هدایت نهضت مردم مسلمان بپردازد. کوچک‌ترین غفلت در این راه می‌توانست بهانه‌هایی به دست دشمنان و بدخواهان انقلاب بدهد که آن را در نطفه خفه کنند و بعد از پیروزی به دست موج‌سواران چپ و راست، روشنفکران دینی و غیردینی، تجدیدنظرطلبان و زخم‌خوردگان غربگرا دچار انحراف شود.

اخلاق‌محوری

از نگاه بیشتر مبارزان انقلابی مارکسیست ضد سرمایه‌داری و راستگرایان ضد الحاد و حتی مذهبیون، رعایت اخلاق اسلامی و پای‌بندی به هنجار‌ها به دلیل نقش محدود‌کننده و الزام‌آوری که ایجاد می‌کند، همواره ناممکن و غیرالزام‌آور تلقی می‌شد، اما از منظر امام راحل (ره) آنچه انقلابش را پیروز و ماندگار کرد، اخلاقی کردن آن بود؛ لذا اخلاقی کردن جامعه را همواره یکی از اهداف انقلاب اسلامی می‌دانست. از دید خلف صالح امام (ره) نیز ماندگاری انقلاب اسلامی به پای‌بندی به اخلاق اسلامی است، چنانچه می‌فرمایند: «اگر به نام عدالت خواهی و به نام انقلابی‌گری، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کرده‌ایم؛ از خط امام منحرف شده‌ایم. اگر به نام انقلابی‌گری، به نام عدالت‌خواهی، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به کسانی که از لحاظ فکری با ما مخالفند، اما می‌دانیم که به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم، آن‌ها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شده‌ایم. اگر بخواهیم به نام انقلابی‌گری و رفتار انقلابی، امنیت را از بخشی از مردم جامعه و کشورمان سلب کنیم، از خط امام منحرف شده‌ایم.» (۱/۳/۱۳۹۰)

معظم‌له در جای دیگری می‌فرمایند: «انقلابی‌گری به این نیست که ما آن جایی که نباید پرخاش کنیم، بی‌خودی پرخاش کنیم. انقلابی‌گری به آن است که ما مواضع اسلامی و انقلابی را قاطعانه و بدون رودربایستی و مرعوب شدن و خام شدن در مقابل برخی از چهره‌های امیدبخش کاذب، حفظ کنیم.» (۳/۵/۱۳۶۸)

قانون‌گرایی

پایبندی به قانون (آن هم قوانینی که قبول‌شان نداری و هدف از قیام نیز براندازی همان قوانین است)، کار بسیار مشکلی است و معمولاً از سوی انقلابی‌ها صورت نمی‌گیرد؛ اما امام دور‌اندیش ما (ره) به گونه‌ای می‌اندیشید که باید الگوی انقلابیون عصر خویش و ضد انقلابی‌های امروز قرار گیرد. حضرت امام (ره) در دوره مبارزه برای مقابله با توطئه رژیم پهلوی که قصد داشت با دادن حق رأی

به زنان، روحانیت

را در برابر این قشر معرفی کند، علیه ورود زنان به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی جبهه نگرفت؛ بلکه از شاه به دلیل اجرا نکردن قانون اساسی انتقاد کرد و برای خنثی‌سازی توطئه‌ای که می‌خواست روحانیت را در برابر نسوان قرار دهد، می‌فرمود که چرا برخلاف قانون اساسی، که حق رای به زنان نداده عمل می‌شود.

هنگامی که آن حضرت (ره) به نوفل لوشاتو پاریس هم رفت با ذبح گوسفند برای تهیه گوشت اسلامی به دلیل مغایرت با قوانین آن کشور مخالفت کرد و نشان داد که پایبندی‌اش به قانون مصلحتی نیست، بلکه به شکل واقعی معتقد به اجرای قوانین در هر کشور و هر زمان بود.

روحیه جهادی

امام معتقد بود انقلابی بدون برخورداری از روحیه جهادی نمی‌تواند بر مشکلات فراروی خود فائق آید؛ چراکه به طور اساسی رویکرد انقلابی و مهم‌تر، انقلابی ماندن خود یک جهاد است و برعکس روحیه جهادی بدون اعتقاد راسخ به پیروزی انقلاب و استمرار موفقیت‌های آن امکان‌پذیر نیست؛ لذا می‌توان گفت انقلابیون جهادگرند و جهادگران انقلابی‌اند.

امیدواری و امیدبخشی

از جمله شاخصه‌های انقلابی‌گری امام راحل امید‌بخشی به مردم جامعه بود؛ لذا با کارشکنی‌ها و فشار‌های متعدد از رویارویی با استکبار هرگز خسته نمی‌شد. امید راسخ داشت و امید ایجاد می‌کرد. به کسانی که اظهار خستگی می‌کردند می‌فرمود چه کسی از من خسته‌تر است. اگر راحتی می‌خواهید باید بروید در قبر بخوابید.

تکلیف‌گرایی معطوف به نتیجه

امام خمینی (ره) همواره اشاره می‌فرمودند: «تکلیف برای ما اصل است و نتیجه فرع آن» در همان لحظه به دنبال نتیجه بودند و با آن شدت و حدّت، در سنین کهولت، همه سختى‌ها را دنبال کردند، براى اینکه نظام اسلامى را بر سر کار بیاورند و موفق هم شدند. تکلیف‌گرایی محصناتی دارد که مکلّف را در راه انجام عمل دچار تردید نمی‌کند؛ اما باید توجه داشت توجه به نتیجه خود بخشی از تکلیف است و مکلّف باید حداکثر تلاش خود را به کار گیرد تا به نتیجه واقعی دست یابد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار