یادداشت/ اکبر صفرزاده

«گردشگری مقاومت» ظرفیت مغفول مانده برای گردشگران خارجی

«گردشگری مقاومت» به‌عنوان شاخه‌ای از گردشگری جنگ، با هدف بازدید مسافران خارجی از مناطق جنگی می‌تواند عواید بسیار زیادی را برای کشور ما به ارمغان بیاورد.
کد خبر: ۵۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۲ - 02August 2015

«گردشگری مقاومت» ظرفیت مغفول مانده برای گردشگران خارجی

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس - "اکبر صفرزاده" یکی از منتقدین عرصهی سینما در یادداشتی به ظرفیتهای هنرهای تجسمی در انتقال مفاهیم ارزشمند و متعالی هشت سال دفاع مقدس اشاره کرده و نوشته است: با توجه به ظرفیتهای بسیار بالای هنرهای تجسمی، توجه بیش از پیش نسبت به اینگونه هنرها برای بیان دلاورمردیها و رشادتهای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس لازم و ضروری است. هنرهای تجسمی که به آن هنرهای بصری یا دیداری نیز گفته میشود به آن گروه از هنرهای مبتنی بر طرح گفته میشود که مشخصاً حس بینایی را مخاطب قرار میدهند. هنرهایی چون نقاشی، خوشنویسی، مجسمهسازی، طراحی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، معماری و طراحی داخلی و همچنین هنرهای مشتق از آنها از این دستهاند. بسیاری از مفاهیم بزرگ و ارزشمند توسط هنرهای تجسمی بیان شدهاند.

هنر مجسمهسازی یکی از ماندگارترین و پر تاثیرترین هنرها است که در طول تاریخ همیشه مورد توجه افراد جامعه بوده و هنرمندان توانستهاند نابترین و با ارزش ترین مفاهیم را به وسیله آن بیان کنند. در طول هشت سال دفاع مقدس در جای جای مناطق جنگی اتفاقات بسیار مهمی روی داده که این اتفاقات میتواند در قالب مجسمههای بزرگ به تصویر کشیده شود و در معرض دید عموم قرار گیرد. با توجه به ماندگاری بسیار طولانی مجسمه می توان امیدواربود که این مجسمه ها که حاوی مفاهیم ارزشمند هشت سال دفاع مقدس است قرنها پابرجا بماند و این مفاهیم ارزشمند را به نسل های آینده منتقل کند.  

«گردشگری مقاومت» بهعنوان شاخهای از گردشگری جنگ، با هدف بازدید مسافران خارجی از مناطق جنگی می تواند عواید بسیار زیادی را برای کشور ما به ارمغان بیاورد؛ معرفی ویژگیهای منحصر به فرد مردم ایران زمین در کنار جذابیتهای فراوان هشت سال دفاع مقدس بهعنوان طولانیترین جنگ قرن بیستم با استفاده از ظرفیتهای بسیار زیادی که در هنر مجسمهسازی نهفته است میتواند بهعنوان یک ظرفیت بالا برای جذب گردشگر مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از جذابیتهای منحصر به فرد هر کشوری وجود مجسمههای متعدد در آن کشور است. در زیر به چند نمونه از مجسمههای معروف دنیا که تاثیر بسیار زیادی در انتقال مفاهیم  آن کشور بردوش کشیدهاند اشاره میکنیم.

تندیس «مسیح منجی» که در ریو دوژانیرو برزیل واقع شده نمونهای از مجسمههای معروف دنیا است. مجسمه معروف حضرت مسیح(ع) بزرگترین اثر هنری به سبک دکو و پنجمین مجسمه بزرگ مسیح در جهان است. این مجسمه حالت ایستاده عیسی مسیح(ع) را در حالی که دستان خود را کاملا باز کرده، نشان میدهد که این حالت حاکی از پذیرش همه انسانها در آغوشش است.

مجسمه «ابوالهول» که درکشور مصر و در کنار اهرام ثلاثه و در ساحل غربی رود نیل واقع  شده است. ابوالهول بزرگترین مجسمه تکسنگی جهان است که 73/5 متر طول، 19/3 متر عرض و 20/22 متر ارتفاع دارد. گمان میرود قدیمیترین مجسمه تاریخی جهان توسط مصریان باستان در سالهای 2558 تا 2532 قبل از میلاد مسیح (ع) بنا شده باشد.

مجموعه پیکرههای موآیی، مجسمههایی تکسنگی هستند که حدود سالهای 1250 تا 1500 میلادی به دست مردم «راپا نویی» ساخته شده اند. این هیکلها در جایجای جزیره ایستر واقع در کشور شیلی  که یکی از مرموزترین نقاط جهان است، به چشم میخورند. «پارو» بلندترین آنهاست که حدودا 10 متر ارتفاع و 75 تن وزن دارد. سنگینترین موآیی که قدی کوتاهتر دارد، 86 تن است.

مجسمه داوود «میکلآنژ» شاهکار هنر دوره رنسانس ایتالیاست که بین سالهای 1501 تا 1504 توسط این استاد ایتالیایی خلق شد. جنس این مجسمه 5/17 متری سنگ مرمر است. مجسمه داوود از سال 1873 تاکنون در گالری «اکادمیا»ی فلورانس نگهداری میشود و بهگونهای نماد فرهنگی این شهر بهشمار میآید. این مجسمه تا سال ۱۸۷۳میلادی در فضای باز نگهداری میشد. مجسمه داوود در جریان شورش سال ۱۵۷۱آسیب دید، از این رو به گالری آکادمی هنرهای فلورانس انتقال یافت و تاکنون در آن مکان قرار دارد.

مجسمه «نوای سرزمین مادری» که بیشتر با نام «سرزمین مادری» شناخته میشود، در ولگوگارد روسیه یا همان استالینگراد سابق واقع است. این بنا که برای یادبود نبرد استالینگراد ساخته شد، در سال 1967 با 85 متر ارتفاع بزرگترین مجسمه جهان بود. «سرزمین مادری» هماکنون در میان مجسمههای غیرمذهبی عنوان بزرگترین پیکره را یدک میکشد.این اثر هنری بیشتر بهخاطر ژستی که دارد، از لحاظ مهندسی حائز اهمیت است. مجسمه «نوای سرزمین مادری» در دست راستش شمشیری دارد که به سمت بالا نشانه گرفته و دست چپش را به نشان فراخواندن، دراز کرده است. 200 پله این بنا نمادی از جنگ 200 روز استالینگراد است که از پایین تپه تا رسیدن به مجسمه طی میشود.

مجسمه برنز معروف «اندیشهگر» اثری است از «آگوست رودن» هنرمند مطرح فرانسوی. این پیکره، مردی در ابعاد انسانی را نشان میدهد که روی یک صخره نشسته و چانهاش را روی یکی از دستانش تکیه داده و عمیقا به فکر فرو رفته است. «اندیشهگر» در سراسر جهان بهعنوان نمادی از فلسفه به کار میرود. این اثر هنری که از مرمر و برنز است در موزه «رودن» پاریس نگهداری میشود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها