شیخ زکزاکی در گفت‌وگو با العالم مطرح کرد؛

نقش طرف‌های خارجی در کشتار شیعیان نیجریه/ مسلمانان از انقلاب اسلامی ایران الگوبرداری می‌کنند

رهبر شیعیان نیجریه گفت: دولت و ارتش نیجریه در ارتکاب جنایت علیه شیعیان این کشور تنها نیستند؛ آن‌ها مجری دستورات برخی طرف‌های خارجی هستند.
کد خبر: ۵۵۰۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۹ - 15October 2022

نقش آل سعود در کشتار شیعان نیجریه/ مسلمانان از انقلاب اسلامی ایران الگوبرداری می‌کنندگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه که به خاطر فعالیت‌های مذهبی چندین سال در اسارت و تحت شکنجه نیرو‌های امنیتی این کشور قرار داشت، زوایای پنهان کشتار شیعیان این کشور در سال‌های گذشته را افشا کرد. هرچند دولت و ارتش نیجریه به شدت با هرگونه فعالیت‌های مذهبی از سوی شیعیان مخالف هستند و بدترین جنایت‌ها را در حق این اقلیت مذهبی مرتکب شده‌اند، اما شیخ زکزاکی معتقد است که دولت و ارتش در ارتکاب چنین جنایتی تنها نیستند و مجری دستورات برخی طرف‌های خارجی هستند.

زکزاکی در مصاحبه خود با شبکه العالم گفت که کشتار زاریا که مقامات نیجریه در سال ۲۰۱۵ علیه شیعیان انجام دادند، با دستور خارجی از سوی آمریکا، انگلیس اتفاق افتاد و عربستان سعودی نیز در آن مشارکت داشت. زکزاکی تاکید کرد که این جنبش از طریق شکایتی که توسط انجمن حقوق مسلمانان لندن در دیوان کیفری بین‌المللی تنظیم شده است، این پرونده را پیگیری می‌کند.

رد پای سعودی در کشتار شیعان نیجریه

شیخ زکزاکی درخصوص نقش گسترده عربستان در کشتار مسلمانان نیجریه گفت که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفتگویی با نیویورک تایمز با لحن تهدیدآمیزی گفته بود که در آفریقا جنبشی شبیه حزب‌الله لبنان را سرکوب کرده و مانع از آن شده که زکزاکی حکومت اسلامی مشابه آنچه که در ایران هست را تشکیل دهد. رهبر شیعیان نیجریه، همچنین تأکید کرد که عربستان عامل اصلی این حرکت نبوده است، بلکه به نیابت از آمریکا و انگلیس عمل کرده و اوامر آن‌ها را اجرا کرده است، اما این دو کشور حاضر نشده‌اند بهای این حرکت را بپردازند بلکه عربستان را مجبور به این کار کرده‌اند.

اشاره رهبر شیعیان نیجریه به اتفاقات زاریا مربوط است که در آن صد‌ها نفر از شیعیان این کشور در ماه صفر مصادف با آذر ۱۳۹۴ با حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیة‌الله مرکز شیعیان نیجریه کشته و زخمی شدند. در این اتفاق مرگبار، شیخ زکزاکی و همسرش زخمی و دستگیر و چند فرزندش نیز شهید شدند. افشاگری زکزاکی نسبت به دست داشتن خارجی‌ها در این جنایت هولناک، درحالی است که در آن زمان نیز اسنادی از دست داشتن سعودی‌ها در کشتار شیعیان منتشر شده بود. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور نیجریه، شیعیان این کشور را به اقدامات تروریستی علیه دولت محکوم و اعلام کرد که عربستان در کنار نیجریه برای مبارزه با تروریسم ایستاده است.

سعودی‌ها به شدت با گسترش مذهب تشیع در کشور‌های اسلامی مخالف هستند و برای مقابله با آن سرمایه‌گذاری‌های کلانی را انجام داده‌اند. نیجریه به عنوان کشور مسلمان، حدود ۱۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد و از این حیث پرجمعیت‌ترین کشور آفریقایی و بزرگترین تولیدکننده نفت در قاره سیاه به شمار می‌رود و از این جمعیت حدود بیست میلیون نفر را شیعیان تشکیل می‌دهند و بدین ترتیب پس از ایران و عراق از نظر جمعیتی نیجریه را می‌توان سومین کشور شیعه در جهان به شمار آورد.

بنابراین، نفوذ در بین جمعیت این کشورها، برای سعودی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواننند به راحتی تفکرات وهابی- سلفی را در بین اهل تسنن ترویج کرده و آن‌ها را با سیاست‌های تفرقه‌افکنانه خود همسو کننند. از آنجاکه شیعیان مخالف ترویج تفکرات وهابی هستند، مانع جدی در تحقق برنامه‌های سعودی هستند و به همین خاطر دستور کشتار این اقلیت مذهبی در نیجریه، بخشی از پروژه جنایتکارانه عربستان است تا این مانع را از سر راه بردارند. کشور‌هایی مثل نیجریه هم که به حمایت‌های مالی از سوی خارج نیازمند هستند سعی دارند با نزدیک شدن به رژیم سعودی، بخشی از مشکلات اقتصادی خود را از این طریق رفع کنند و حتی در ازای دریافت مشتی دلار حاضرند هزاران شیعه را فدای مطامع و خواسته‌های خود کنند.

آمریکا و انگلیس هم که رواج تفکرات شیعی در جوامع اسلامی را خطری برای پیشبرد برنامه‌های استعماری خود می‌دانند، در این ممسیر با سعودی‌ها همسو هستند. دولت نیجریه هم که مطیع اوامر غرب و سعودی‌ها است، از کشتار شیعیان هیچگونه ابایی ندارد و می‌خواهد با این گونه جنایات خوش خدمتی خود را به اربابان خارجی خود نشان دهد تا شاید گوشه چشمی به آن نظر کنند. کشتار شیعیان نیجریه در سال‌های اخیر در ردیف نسل‌کشی بوده است، ولی غربی‌ها که همیشه شعار ادعایی دفاع از حقوق بشر را سر می‌دهند در مقابل این جنایت‌ها سکوت کرده و حتی پشت پرده آنرا تایید کرده‌اند.

الگوبرداری مسلمانان از انقلاب اسلامی ایران

رهبر شیعیان نیجریه در بخشی از گفت‌وگوی خود به توسعه دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران در سایر کشور‌ها نیز اشاره کرد و گفت که مردم در بسیاری از مناطق جهان از انقلاب اسلامی الهام گرفته‌اند و ثمره این انقلاب به سرنگونی دولت‌های دیکتاتوری در برخی کشور‌ها منجر شده است. به گفته زکزاکی، مردم با الگوبرداری از انقلاب ایران در کشور‌های اسلامی به این باور رسیده‌اند که قدرت در دست دولت نیست بلکه در دستان مردم است.

زکزاکی در ادامه سخنان خود، حتی گسترش مکتب اهل بیت در جهان را به پیروزی انقلاب نسبت داد که توانست آنرا احیا کند و در این زمینه گفت، وقتی که در زندان بود، پی برده است که کارگران در زندان، شیعیان را به خوبی می‌شناختند و پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی با آن‌ها صحبت کرده و متوجه شده که تا چه میزان نسبت به سردار سلیمانی شناخت دارند.

مقامات عربستان که هر گونه فعالیت شیعیان در جهان را به حمایت‌های ایران نسبت می‌دهند به همین خاطر با همه ابزار‌های ممکن سعی دارند با این تفکرات که روز به روز در حال گسترش است مقابله کنند. همانگونه که با دامن زدن به ناامنی‌ها در عراق، سعی کردند تا مراسم باشکوه راهپیمایی اربعین حسینی (ع) را که بزرگترین تجمع شیعیان جهان و اتحاد بین آن‌ها است را کم رمق نشان دهند که در این برنامه نیز شکست خورده‌اند.

آشنایی مسلمانان با رفتار سردار سلیمانی درحالی است که عربستان با همکاری رژیم صهیونیستی و آمریکا که این فرمانده مقاومت را تهدیدی برای تامین منافع استعماری خود می‌دیدند، با استفاده از امپراتوری رسانه‌ای خود هجمه‌های زیادی را علیه ایشان در منطقه و جهان به راه انداخته بودند تا از سردار سلیمانی چهره‌ای خشن و فردی تروریستی به تصویر بکشند که امنیت کشور‌ها را به مخاطره انداخته است. اما این تبلیغات هیچ تاثیری در تغیر نگرش افکار عمومی جوامع اسلامی نداشت و بسیاری او را مدافع ملت‌های مسلمان در برابر تروریست‌ها می‌دانستند که توانسته بود برای مردم منطقه به ویژه در کشور‌های سوریه و عراق امنیت به ارمغان بیاورد. همچنانکه بعد از شهادت او، تظاهرات گسترده‌ای در محکومیت این جنایت در بسیاری از کشور‌های اسلامی به راه افتاد و نشان داد که مکتب سلیمانی همچنان زنده است و برخلاف ادعای جبهه عبری-عربی-غربی، سلیمانی نه تروریست بلکه کابوس تروریست‌های تحت حمایت این مثلث شوم بود.

عربستان سعودی تلاش مضاعفی کرد تا با کشتار هزاران شیعه بی‌گناه در نیجریه، نهضت حسینی (ع) را در این کشور آفریقایی برای همیشه خاموش کند، اما این جنایتها، شیعیان را از مسیر خود بازنداشت و اکنون در عزاداری‌های محرم شیعیان با وجود خشونت‌های ارتش همچنان عشق و دلدادگی خود را به اهل بیت پیامبر (ص) نشان می‌دهند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها